Nyrenoverat i New England-stil

2k läst  12 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. G
    Anonym
    Passar inte alls i Sverige med vita trähus. Att köra New England-stil här blir bara billig kitsch, som kommer att vara hopplöst ute om ett par år.

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Det där var inte sant. Vi har målat trähusen vita i flera hundra år.

• Laddar…
  4. Peter_K
    Medlem Nivå 16
    Klart att det passar med vita hus. Vad tråkigt om alla hus var röda med vita knutar eller herrgårdsgula :thumbdown:

• Laddar…
  5. R
    Medlem Nivå 7
    Vårt hus är också vitmålad, likt de flesta hus i området. Men på insidan får det gärna vara lite mer färgrik: "ljust och fräscht" är inte sällan synonymt med tråkigt.

Finns det några här i forumet som kollar "Location, location, location"? Här ser man också många fina exempel av Old England-stil: Georgian, Victorian eller Edwardian.

6. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Jag tycker att New Englandstilen är väldigt snygg, men dessvärre är de svenska byggena långt i från lika snygga.

Vore skoj om ni kunde skriva en artikel om den ny-romantiska stilen.

7. H
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker mycket av det som ingår i denna stil redan återfinns i gamla 10-30tals hus innan funkisen kom. Som tyvärr en hel del har renoverat bort.

8. O
    Medlem Nivå 5
    Jäkligt snyggt hus både inne och ute. Skall bara vinna lite pengar sen lägger jag ett bud :)

9. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Fint hus! Gillar också New Englandstilen. Tycker New England, Colonial och Georgian Colonial flyter ihop rätt ordentligt dock.

Något som hade varit riktigt kul att se i Sverige, är hus i barock eller ännu hellre i rokoko-/senbarockstil. Det är så vackert och mäktigt med de höga fönsterna i mjuka former upptill, likaså de franska dörrarna. Högt i tak osv.

Kan ej begripa varför det inte byggs fler hus med högt i tak och höga fönster. Så vansinnigt mycket dyrare är det inte. Hade jag byggt nytt, så hade det blivit 3,5m i takhöjd minst på bottenvåningen. Så hade jag satt fönster nästan ända upp i taket, kanske ca. 30-40cm nedanför innertak.

10. R
    Medlem Nivå 7
    Kanske har elräkningen någonting med detta att göra?

Känner en som bo i en nybyggd, välisolerat hus med högt i tak. Han är tvungen att ha golvvärme och värmepannan på max i fulltid, och det känns ändå inte riktigt behagligt. Värme stiger...

11. O
    Medlem Nivå 5
    Budandet har lagt på en miljon nu......känns som att många gillar stilen. Själv tycker jag den är oerhört smakfull!

12. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Fast hur mycket kan man spara på säg ca. 1 m i takhöjd i ett nybyggt välisolerat hus?

Om huset är 15 x 10 meter blir det 50 kvadrat extra vägg. Hur mycket värme går det ut genom en välisolerad vägg egentligen?

Det är en sak med gamla hus som är dåligt eller rent av helt oisolerade, men nu undrade jag varför man inte byggde hus idag med högre i tak.

Utan att ha räknat på det, så gissar jag att den extra kostnaden inte blir så mördande med exempelvis 50 m2 extra vägg i ett nybyggt välisolerat hus, med exempelvis bergvärme. Är huset byggt som passivhus dessutom så lär merkostnaden för värme bli - ja, minimal.

Och ja, värme stiger förvisso, men skillnaden mot i ett hus med lågt i tak blir bara att samma luft vandrar längre sträcka. Luften måste alltså högre upp innan den kyls ner och vänder neråt igen. Men så länge du har värmetillskott från golvvärmen så har du hela tiden värme som är på väg upp som värmer dig i sin tur.
    Skillnaden borde endast bli att ytterligare 1 meter vägg kyler luften som cirkulerar i rummet. Men återigen, om väggen är välisolerad skall inte detta vara något problem.

Kan ej begripa hur den du känner kan ha sådana problem med det. Tänk alla som har öppet till nock i ett stort rum, och som kanske har 6-7 meter i takhöjd. Kanske t.o.m i äldre sämre isolerade hus. De skulle ju alla frysa ihjäl på vintern :)
    Möjligtvis har han helt åt skogen underdimensionerad golvvärme? Kan ju vara så fallet.

13. J
    Anonym
    Nee England? Nä, knappast. Bara för att man har liggande panel å spröjs på fönster? Knappast colonial georgian! Ett svenskt uttryck av att vi inte kan bättre. Det går att bygga i rätt stil, men läs först på. Det är inte mycket som är likt vårt svenska sätt att bygga. Att tillägga, new England hus är inte vita! Vilken arkitekt har lurat i er det?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: