Hej
vi renoverade tvättstugan för 9 månader sedan och hantverkaren visade sig vara av det sämre slaget och det har skurit sig ordentligt mellan oss. Nu har vi märkt att det låter lite när vi trampar på två av klinkerplattorna på golvet och det är mycket sprickor i fogarna runt flera av plattorna. Är detta garanterat ett problem som ska fixas?

Vi har nått till punkten att vi helst aldrig mer ser röken av hantverkaren i våra liv av olika anledningar men detta kanske han måste komma och fixa. Är det ett så pass allvarligt problem att vi ska kräva att hantverkaren kommer och fixar det eller är det något vi kan låta bero?

I videon hör ni hur det låter när jag trycker med händerna ner på plattan.

Tack
/ganska ohändig husägare

• Spruckna fogar mellan klinkerplattor på golvet i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klinkergolv med synliga sprickor i fogar och på plattorna i en tvättstuga.
    Skapa konto
  • Sprickor i fog mellan klinkerplattor på golvet i en renoverad tvättstuga.
    Skapa konto
  • Spruckna fogar mellan två klinkerplattor i en renoverad tvättstuga.
    Skapa konto
  • Spruckna fogar mellan klinkerplattor i tvättstuga, visar potentiellt byggfel och behov av reparation.
    Skapa konto
  • Spricka i fog mellan klinkerplattor vid kant av matta i en renoverad tvättstuga.
    Skapa konto
Hör inte så bra men jag gissar att det är ett typiskt bomljud, dvs plattan har lossnat från underlaget. Så ska det ju absolut inte vara så det är ju bara att reklamera.
Hantverkaren har rätt att själv försöka avhjälpa felet inom skälig tid om det inte finns väldigt tydlig anledning att tro att hen är så oskicklig i sitt arbete att personen omöjligt kan klara av att göra det bättre. Om hantverkaren ifråga inte vill göra det inom skälig tid kan ni anlita en annan och skicka motsvarande räkningen till vederbörande. Var dock bered på att ni kanske måste stämma hantverkaren för att verkligen få personen att betala så ni ska givetvis själva betala den nya hantverkaren men sedan kräva pengar av den som borde utfört arbetet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hör inte så bra men jag gissar att det är ett typiskt bomljud, dvs plattan har lossnat från underlaget. Så ska det ju absolut inte vara så det är ju bara att reklamera.
Hantverkaren har rätt att själv försöka avhjälpa felet inom skälig tid om det inte finns väldigt tydlig anledning att tro att hen är så oskicklig i sitt arbete att personen omöjligt kan klara av att göra det bättre. Om hantverkaren ifråga inte vill göra det inom skälig tid kan ni anlita en annan och skicka motsvarande räkningen till vederbörande. Var dock bered på att ni kanske måste stämma hantverkaren för att verkligen få personen att betala så ni ska givetvis själva betala den nya hantverkaren men sedan kräva pengar av den som borde utfört arbetet.
Tack för svar. Det är mer ett krasande ljud skulle jag säga. Hur är det bara om vi tittar på fogarna, kan de vara så spruckna och fortfarande fylla sin funktion?

Farstatjej90
Har ni golvvärme?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har ni golvvärme?
Ingen golvvärme, varför?

Farstatjej90
Daniel Wendel1 Daniel Wendel1 skrev:
Ingen golvvärme, varför?
Det kan orsaka sånt här om den sätts på för tidigt.

Jag hade reklamerat detta.

Daniel Wendel1 Daniel Wendel1 skrev:
Tack för svar. Det är mer ett krasande ljud skulle jag säga. Hur är det bara om vi tittar på fogarna, kan de vara så spruckna och fortfarande fylla sin funktion?
Fogarna har ingen funktion utöver rent estetiskt men att de spruckit tyder ju på att plattan är lös och det är ju vare sig snyggt eller rätt.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Det där måste ni rimligen reklamera. Plattor som sitter löst och kilometervis med sprucken fog.

Jag vet inte riktigt hur det funkar, men ni kan ju välja att anlita någon för en besiktning. För det fall att hantverkaren är motsträvig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad är det för konstruktion under plattorna, är det betongbjälklag eller trä?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.