Jag köpte ett hus 2014 av en hustillverkare som jag inte vill ange namnet på eftersom ärendet inte är utagerat ännu. Drabbades av ett inre vattenläckage (i tvättstugan). Då golvbrunnen som finns i tvättstugan är monterad under värmepumpen och inte går att komma åt att rensa (nibe frånluft, modell från golv till tak, går ej att flytta på) Så var denna så igensatt att vattnet inte kunde rinna ut den vägen. Vattnet rann ut i hallen och ner i grunden på huset, med stora skador som följd.
Ni som vet, och kan, vad säger ni om att ha en golvbrunn som varken går att rensa eller är synlig om man inte lägger sig och kryper och lyser under värmepannan? Jag menar att konstruktionen är felaktig. En inspektör jag hade där menade att golvbrunnar måste sitta lätt åtkomliga och synliga.
Man har även struntat i att lägga fall i tvättstugan, vilket enl hustillverkaren är enl. Reglerna, men på samma sätt som att dölja golvbrunnen verkar det i mina lekmannaögon oerhört dumt om man vill bygga säkert och undvika skador på huset. I tvättstugan finns huset alla vatteninstallationer för golvvärme, tvättmaskin, spolhandfat, inkommande vatten vattenmätare vattenutkastare osv.
Vad säger ni?
Ni som vet, och kan, vad säger ni om att ha en golvbrunn som varken går att rensa eller är synlig om man inte lägger sig och kryper och lyser under värmepannan? Jag menar att konstruktionen är felaktig. En inspektör jag hade där menade att golvbrunnar måste sitta lätt åtkomliga och synliga.
Man har även struntat i att lägga fall i tvättstugan, vilket enl hustillverkaren är enl. Reglerna, men på samma sätt som att dölja golvbrunnen verkar det i mina lekmannaögon oerhört dumt om man vill bygga säkert och undvika skador på huset. I tvättstugan finns huset alla vatteninstallationer för golvvärme, tvättmaskin, spolhandfat, inkommande vatten vattenmätare vattenutkastare osv.
Vad säger ni?
Olämplig placering av brunnen men går den att rensa eller ej? Går det att lyfta upp insatsen i brunnen? Vad jag vet är det inte krav på fall i tvättstugan men så klart att det rekommenderas. Fick ni ersättning från försäkringsbolaget för skadorna ?
Man kommer åt renskoppen från värmepannan inte själva brunnen, men vi antar att brunnen även skall kunna ta vatten från övriga rummet, är på semester så jag kan inte själv inspektera, hur det ser ut.K Kane skrev:
Det kan vara så att brunnen enbart har tillopp från värmepannan och inte är avsedd för att ta vatten från övriga utrymmet, vilket i så fall innebär att man byggt en tvättstuga helt utan golvbrunn.
Det går inte att komma åt den alls, förutom renskoppen från värmepannan.Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte hur det ser ut hos dig.
Har också nibe vp fast inte samma eftersom huset är från 2007.
Så ser det ut hos mig och jag upplever inga problem
Har också nibe vp fast inte samma eftersom huset är från 2007.
Så ser det ut hos mig och jag upplever inga problem

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det sett ut sådär hade det varit lugnt! Din är ju både synlig och går enkelt att rensa, Min panna står alltså helt över brunnen, man ser bara spillkoppen, under spillkoppen är det täckplåt med ett rör som gr igenom, mellan täckplåt och golv är det mindre än tio mm, så man ser knappt utloppet men man ser rören och att det ser ut som en brunn under täckplåten när man lyser med ficklampa. Återkommer med bild när jag kan ta en.harry73 skrev:
Boverkets byggregler (https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/bbr---bfs-20116/):Robertkristofer skrev:
6:5335 Avledning av vatten till golvavlopp
I utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
6:644 Utformning
...
Allmänt råd
Golvbrunn bör vara placerad så att den är lätt åtkomlig för rensning när den sitter i anslutning till badkar, duschkabin, tvättmaskin och dylikt.
...
@Robertkristofer
Hur har det gått? Är nyfiken på hur det gick för er
Vi har kontrollbesiktning snart och vad jag kan utläsa av ritningarna så kommer vår värmepump också placeras över golvbrunnen.
Hur har det gått? Är nyfiken på hur det gick för er
Vi har kontrollbesiktning snart och vad jag kan utläsa av ritningarna så kommer vår värmepump också placeras över golvbrunnen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa aqara doorbell på tegelvägg utomhus utan att borra
Villalarm & Hemautomation -
Mexitegel inomhus - ta bort eller regla ny vägg utanpå?
Byggmaterial & Byggteknik -
Köpa hus av personer utanför Sverige
Fråga advokaten söndag 26 januari 20-22 -
Köpa 2 år gammalt hus, utan 2 års besiktning?
Köpa & Sälja hus -
Tips på toalett till fritidshus utan VA
Fritidshus