Byggahus.se

Nyproducerad lgh med synliga elementrör från golv till tak.

1. C
    Medlem · 20 inlägg

coretemp

Medlem
    Ser bara löjligt ut att jag inte kan förstå hur de valde att ha elementrör synliga i en nyproducerad lägenhet. Modern lägenhet men urgammal billig lösning som lär skrämma iväg folk på visningar när man ska sälja lägenheten. Är nog mitt fel att jag inte tog reda på det innan, men förväntade mig en bättre bygge likt andra moderna lägenheter, och självklart fanns det inga rör i demo-bilder. Ursäkta min frustration.

Det är alltså synligt i både köket och sovrummet. Har ni en bra lösning hur man kan dölja rören på ett snyggt sätt? Sedan lär det bli svinfult med en gardin som inte täcker ända upp till taket. Nu är jag även lite smått orolig att rören lär blockera de flesta gardinhållare/fäste vilket lär bli svårare att täcka över rören..

• Laddar…
  2. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 137 inlägg

Isakare

Medlem
    Nä, det där var inte vackert. Framförallt hållarna, äldre lägenheter har ju en tunn klämmer till en stiftskruv som nästan inte syns alls.
    De brukar även ha rören i hörnet på rummet, inte mitt på väggen.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · 20 inlägg

coretemp

Medlem
    Är det lätt att byta ut klämmer tro? Bör man även måla rören vit eller kommer det bara se konstigt ut? Finns dock ingen återvändo om man målar rören tror jag.

4. L
    Medlem · 526 inlägg

Låset

Medlem
    Vita rör hade varit snyggare. Kanske finns det något du kan "klä in" dom med om du inte törs måla?

OT: vad är det på golvet under radiatorn, tilluft? :thinking:

5. 1
    Medlem · Stockholm · 497 inlägg

16386

Medlem
    Det är tyvärr det vanliga - i alla fall här i Stockholm. Betala närmare 100000 per kvadratmeter och så får man det där. Det finns nyare byggnader utan synliga rör, men standard är som bilden. Har det själv tyvärr, och har oerhört svårt för det. Att måla in dem hjälper lite; att sätta en gardinskena i taket och låta gardinerna gå ända ner till golvet är det bästa.

6. yonna
    Medlem · Österlen · 6 954 inlägg

yonna

Medlem
    Ja, det finns väl inget alternativ. Jag blev faktiskt chockad över hur man får bygga idag.

7. B
    Allvetare · Stockholm · 7 533 inlägg

b8q

Allvetare
    Ja, det är tyvärr standard nu när man försöker pressa nyproduktionspriser så mycket det går.

8. 1
    Medlem · Stockholm · 497 inlägg

16386

Medlem
    Det har hållit på länge här i Stockholm. Hade en tid en lägenhet från 1992 - synliga rör. Min mor bor i en lägenhet från 1998 - synliga rör. Vi bor i en lägenhet från 2006 - synliga rör. Min bror hade en lägenhet från 2015 - synliga rör. Osv. Det finns undantag under hela denna tid, men de är tyvärr alldeles för få.

9. C
    Medlem · 20 inlägg

coretemp

Medlem
    Jag förstår. Är det möjligt att bygga in rören tro? Tänker då ungefär på samma sätt som man döljer kablar med kabelkanal. Dvs att jag snickrar ihop 3 plankor och sedan boxar in rören. Eller finns det ett bättre sätt?

10. H
    Medlem · 202 inlägg

Hammarskallen

Medlem
    Gardin kanske?

11. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 890 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Gardin låter helt klart enklast. Sen finns det rätt rejäla kabelkanaler som kanske skulle fungera.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2142687A.jpg

Om det finns med passande mått till dina rör vet jag inte och inte heller vet jag om det blir så mycket snyggare...

Att bygga en egen rörslits med "plankor" eller gips är naturligtvis möjligt även om det krävs en hel del jobb för att få det (lite) bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.