Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nyplanterade Thuja Brabant som dör?

1. D
    Medlem · 19 inlägg

Domusnovus

Medlem
  2. C
    Husägare · Askersund · 26 inlägg

ccaarroh

Husägare
    Det där är svamp/kvistdöd.. Dom kommer bli helt bruna och dö tyvärr... Försök reklamera och få nya, annars får du betala nya och plantera på nytt...

3. C

ccaarroh

Husägare
    Oj vad glesa dom såg ut... Det där är definitivt svampangrepp tyvärr... Det kommer inte bli bättre. På de som har svarta blad så kan man klippa bort det svarta, det kan rädda om man har tur. Har några nyplanterade som har likadant.. Har löst att det antingen uppkommer hos odlare eller så uppkommer det av att man vattnar uppifrån. För mycket fukt på barren gör att den får svamp, och den mest aggressiva svampen finns ingen räddning mot för den är ganska ny. Försök ta bort så mycket du kan men antagligen kommer dom värsta att bli ännu värre och till slut dö.. Hör av dig till säljaren, de kan hävda att du gjort nått fel men testa...

4. D
    Medlem · 19 inlägg

Domusnovus

Medlem
    jag har också reagerat på att dom är glesa jämfört mot bilderna på hemsidan jag köpte ifrån.
    20587BCF-00F3-429C-8295-0976D1A1BB86.jpeg
    Och vad jag skulle ha gjort för fel är för mig en gåta, mer info om det finns i början av tråden.

5. C

ccaarroh

Husägare
    Ja dom var väldigt glesa! Har läst det tidigare och tycker inte du gjort något anmärkningsvärt fel. Svamp kan dock uppstå bara sådär oxå så det kan vara naturligt och då får man ingen ersättning. Jag har somsagt sådär på några av mina, inte dock lika illa ännu, och jag plockar bort det döda och hoppas på det bästa.. Men är inställd på att jag kommer få byta ut dom värsta nästa år

6. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 426 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Vad sa dom när du reklamerade?

7. C

ccaarroh

Husägare
    Om du menar mig så har jag inte reklamerat mina, har haft vattenspridare som duschat dom för har planterat gräs bredvid så jag tror att jag gjort så dom fått svamp, det är iallafall vad dom kommer hävda som jag köpte ifrån. Super svårt att reklamera växter för det är en ren tolkningsfråga... Av mina 233st som planterades för 2 månader sen så har 4st svamp. Så jag orkar inte ta striden. Men i trådskaparens fall så är dom alldeles för glesa och ser inte okej ut alls

8. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 426 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Nej jag menar TS, problemet har varit länge och jag antar att det är reklamerat redan.

9. D
    Medlem · 19 inlägg

Domusnovus

Medlem
    Svaret när jag reklamerade var att jag skulle avvakta, ”dom kommer ta sig” samt att dom skickade barrväxtgödsel som skulle bättra på utseendet.
    Sedan den reklamationen har det dock blivit värre men jag antar att jag får avvakta tills det är helt uppenbart att dom dött.

10. D
    Medlem · 19 inlägg

Domusnovus

Medlem
    Men ska jag klippa bort allt som börjar blir brunt, allt som är svart samt allt som är brunprickigt nu?
    Det blir inte mycket kvar då, och jag vill inte ge leverantören någon möjlighet att peka på något jag gjort fel..

11. C

ccaarroh

Husägare
    Om den ska ha nån chans att överleva så ska du klippa bort det svarta, det som är dött. Det som är brunt men inte dött kan du låta isåfall dö först. Samma med det brunprickiga, det kan återhämta sig om man har tur så avvakta där med

12. D
    Medlem · 19 inlägg

Domusnovus

Medlem
    Pratade med leverantören idag och fick ett mycket professionellt bemötande. Jag blev ombedd att göra några små justeringar för att se om dom repar sig, om så inte blir fallet skulle dom självklart lösa detta på bästa sätt.

Så nu känns det positivt och tiden får väl utvisa vart detta slutar. :)

13. C

ccaarroh

Husägare
    Vad för justeringar skulle du testa? Tänkte ta efter det tipset jag med isåfall till mina

14. W
    Medlem · 1 inlägg

Wahlstrumpa

Medlem
    Vart köpte du dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.