Byggahus.se

Nyplanterad liguster. Död??

1. J
    Medlem · 107 inlägg

JockeGbg

Medlem
    Planterade ca 100 plantor vintergrön liguster för 3 veckor sedan. Det är ganska kraftiga barrotade plantor som varit kylförvarade. Av dessa 100 är det nu ca 25 st som ser helt döda ut. Inte ett spår av blad någonstans. Borde det inte kommit blad efter 3 veckor? Hur lång tid kan det ta innan de "vaknar"?

Vädret vid plantering var väl inte optimalt då det ju varit torka ända sedan de planterades. Har dock försökt vattna dem varje dag.

Finns det något hopp för de "döda" plantorna eller är det bara att plantera nytt?

Redigerat 11 jun 2008 08:22
  2. R
    Medlem · Stockholm · 106 inlägg

Rosenbyggare

Medlem
    vattna, vattna, vattna. Plantorna kräver mycket vatten. Och det ska vattnas rejält vid varje planta så vattnet går ner i backen och inte bara vattnas vid ytan.
    Jag planterade min avenbokhäck 1 maj. Grannen har rullat gräsmatta och vattnat så även häcken mot grannen har fått mycket vatten, (både av mig och grannen) så mycket att den har stått i en sjö som runnit undan efter ett tag men den sidan är den som har flest och störst blad idag!

Så mitt tips är att vattna ett par timmar varje kväll ett tag framöver (om det nu inte börjar regna typ 20-30 mm per dag)

Lycka till!

3. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem
    Tålamod och vatten, det har bara gått 3 veckor och det tar tid för dom att etablera sig. Du får ge dom chansen till nästa vår skulle jag tippa på, Vi har oxså vintergrön Liguster och grenar som varit kala förra året har idag massvis med blad.

4. A
    Medlem · 269 inlägg

anno2069

Medlem
    Det är bara att vattna, grannen mittöver har planterat liguster för någon månad sedan och de vattnar varje kväll

Vi satte vår häck förra året men vattnar den nu också men med hjälp av slang med hål i. Vi köpte en 15 meter platt slang som man lägger i häcken och det funkar bra, plantorna började att se lite ledsna ut nu i torkan

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 107 inlägg

JockeGbg

Medlem
    Tackar för svaren!

Kanske får ha lite tålamod med dem men man undrar ju varför vissa ser helt döda ut medans flertalet ändå är fulla av blad? Och om jag skulle behöva byta ut några så har jag väl någon sorts garanti på dem? Frågan är bara hur länge? Om jag väntar till nästa vår och de trots allt är döda kanske det blir svårt att få dem utbytta???

6. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem
    Prata med handelsträdgården eller var du köpt dom redan nu så har du ju garderat dig och samtidigt få goda råd.

7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 130 inlägg

yonna

Medlem
    Jag var precis och hämtade 25 barrotade rödboksplantor som plantskolan inte ville sälja till mig ;). Nå, jag lovade honom att köra som tidigare dvs påsplantering i skugga och vattning morgon och kväll. Vi får se hur det går eftersom jag aldrig startat så sent som denna säsong.

Ett tips jag fick av honom vill jag ändå dela med mig: man kan inte övervattna barrotsplantor fram till midsommar - i denna värme och torka är det jätteviktigt med mängder av vatten. Däremot ska man vara observant efter midsommar och i juli-perioden då plantorna kanske inte kan tillgodogöra sig vätan pga värmen.

8. P
    Medlem · Hallands län · 2 411 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Ett sätt att kolla om en planta är död eller vid liv är att – försiktigt och på en liten yta – med en nagel skrapa av lite bark. Är den vid liv är den ljusgrön och frisk under barken och "avskrapet" är lite fuktigt. Är den död märks det, allt är torrt.

MVH
    Ronnie

9. H
    Medlem · 21 inlägg

Hattifnatta

Medlem

Död liguster

Jag undrar om liguster är ovanligt känsliga. Vi planterade barrotsplantor i höstas, de såg så fina ut. Vi pysslade och vattnade men i vår var hälften av plantorna döda. Vi fick nya på plantskolan men de var inte helt lika de första och häcken frodas inte direkt. Vi får väl se hur vintern går?...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.