Byggahus.se

Nymålat, får inte rätt nyans!

1. N
    Medlem · Stockholm · 247 inlägg

Napster

Medlem
    Har nyligen haft en målare som målat några väggar, efter att han var klar upptäckte jag ett par fläckar som jag drog på med samma färg men jag blir inte klok på nyansen! Står jag rakt framför den ommålade fläcken så är allt korrekt men såfort jag ställen mig på sidan så ser det ut som en fläck med fel nyans.

Varför blir det så och går det att fixa eller måste jag måla om hela väggen?

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 633 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Är det inte bara så att den nya färgen inte har hunnit torka än?

3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 816 inlägg

Stefan1972

Medlem
    dessutom kan man ju inte förvänta sig samma utseende på fläcken som på hela väggen? Även om det torkar och får samma nyans så kanske man kan se att man bättrat på.

4. R
    Medlem · Nordland · 362 inlägg

Ragganof

Medlem
    Fläck målning kommer du nästan alltid se.
    Ju längre sedan det är målat ju mer syns det.
    Måla alltid hela väggen.

5. N

Napster

Medlem
    Det är samma färg och hela väggen målades kanske 2 veckor innan, så det är bara att måla om hela väggen för att få bort ev. fläckar?

6. R

Ragganof

Medlem
    Japp, två veckor senare är det bara att glömma.
    Ta ett stryk över hela.

7. N

Napster

Medlem
    Okej då får det bli att måla om, men finns det någon bra förklaring till varför det blir på detta vis? Tycker det är helt mysko, vi pratar om vanlig vit färg.

8. M
    Medlem · Värmland · 49 inlägg

Macewe

Medlem
    Jag råkade ut för liknande problem, men då berodde det på att färgen inte varit ordentlig omrörd. Det var en bruten kulör och på slutet var den mörkare än i början... så när jag gick tillbaka och förbättrade blev det förstås fläckar. Bara att måla om alltihop.

9. R

Ragganof

Medlem
    Kan inte helt förklara, är färg tillverkarnas våta dröm att lyckas producera en färg som man kan fläcka sedan.
    Och dom kan faktist, jag är med och testar nya produkter innan dom lanseras. När dom tillverkar liten upplaga i "labb" så funkar det, men när det sedan massproduceras är det nått dom inte får till.
    Vissa färger är bättre och sämmre, gula färger tex är helt lönlösa att fläcka.
    Du bör även försöka få samma struktur, tex mitt på en vägg där det är rullat med stor rull blir det fel struktur om du drar över med en liten tex.
    Jag brukar använda en pensel som jag skapar en liknande struktur med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.