Hej, som rubrik lyder, jag och min sambo har precis köpt hus och tanten som bodde här innan var extremt snål! Billigaste utländska arbetskraft utan kvitto var hennes motto och en okunskap om det mesta vad gäller allt byggmaterial och vilka hälsoeffekter saker har så hon hade tagit takplattor från en kyrka som skulle rivas och satt upp på väggen vid kaminen... Jag sa till min fru att det säkert är eternit men sedan blunda jag lite för det där men nu fick jag tillbaka lite asbest noja igen och tänker att jag lägger upp bilder. Det ser ut som sten men som låter alldeles för ihåliga och för lätta för sten
Några plattor är ju kapade innan dom satts upp så frågan är hur smart det är om det är asbest.. Bör man riva väggen och golvet där tidigare ägaren kaklat in det? Eller är det safe så länge man inte pillat med det. Känns ju sisådär att ha det inne i huset om det nu är eternit. Skicka in ett prov måste göras!
Några plattor är ju kapade innan dom satts upp så frågan är hur smart det är om det är asbest.. Bör man riva väggen och golvet där tidigare ägaren kaklat in det? Eller är det safe så länge man inte pillat med det. Känns ju sisådär att ha det inne i huset om det nu är eternit. Skicka in ett prov måste göras!
Redigerat:
Tack för snabbt svar. Okej så det är inget asbest material då? Var det vanligt med skiffer på kyrkor förr i tiden? Dom låter så ihåliga nämligen och väldigt lätta så därav slog det mig att det kanske kan vara eternit då det var vanligt förrMatti_75 skrev:
Ytan på eternit är slät efter formen de tillverkats i och baksidan brukar se annorlunda ut, inte lika slät.
Kanternas brottyta ser ut som Sten här. Eternit får en tydlig brottyta men skarpa ofta 90 graders kanter.
Kanternas brottyta ser ut som Sten här. Eternit får en tydlig brottyta men skarpa ofta 90 graders kanter.
Tycker det var superfint! Takskiffer är dyrt, i alla fall här i omgivningen. Hade gärna haft takskiffer bakom min egen kamin, blev lite inspirerad nu.
Hålen du ser i plattorna är för spikar, sen lade man nästa lager så det täckte spikhålen osv.
Hålen du ser i plattorna är för spikar, sen lade man nästa lager så det täckte spikhålen osv.
Ok tack, dom som sitter på väggen ser jag dock inga hål i och dom är även mycket mörkare än plattorna som inte sats upp. Kan det ha och göra med att man använt mörk fog? Som färgat plattorna?Dalbotant skrev:
dom är kanske avhuggna till rätt storlek och bara rensade ordentligt eller impregnerade med något? Fråga tanten.....C Consan85 skrev:
Liknande trådar
-
Köpt hus med torpargrund. Byggt 1962
Byggmaterial & Byggteknik -
Mögel i väggarna i nyligen köpt fritidshus
Köpa & Sälja hus -
Fuktskada? Nyligen köpt hus.
Försäkringar -
Nyligen köpt hus, vattnet luktar bensin.
Vatten & Avlopp -
Köpt ett hus som nyligen blivit dränerat och har lite funderingar.
Grund & Markarbeten