Byggahus.se
Hej, som rubrik lyder, jag och min sambo har precis köpt hus och tanten som bodde här innan var extremt snål! Billigaste utländska arbetskraft utan kvitto var hennes motto och en okunskap om det mesta vad gäller allt byggmaterial och vilka hälsoeffekter saker har så hon hade tagit takplattor från en kyrka som skulle rivas och satt upp på väggen vid kaminen... Jag sa till min fru att det säkert är eternit men sedan blunda jag lite för det där men nu fick jag tillbaka lite asbest noja igen och tänker att jag lägger upp bilder. Det ser ut som sten men som låter alldeles för ihåliga och för lätta för sten

Några plattor är ju kapade innan dom satts upp så frågan är hur smart det är om det är asbest.. Bör man riva väggen och golvet där tidigare ägaren kaklat in det? Eller är det safe så länge man inte pillat med det. Känns ju sisådär att ha det inne i huset om det nu är eternit. Skicka in ett prov måste göras!

• Svart modern kamin med rökkanal framför en vägg klädd i sten i ett renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor grå sten som ligger på gräsmatta med märkbara ristningar eller mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där ser ut som vanligt takskiffer. Alltså vanlig sten

• Gilla
Krabbeluring och 3 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det där ser ut som vanligt takskiffer. Alltså vanlig sten
Tack för snabbt svar. Okej så det är inget asbest material då? Var det vanligt med skiffer på kyrkor förr i tiden? Dom låter så ihåliga nämligen och väldigt lätta så därav slog det mig att det kanske kan vara eternit då det var vanligt förr

Ytan på eternit är slät efter formen de tillverkats i och baksidan brukar se annorlunda ut, inte lika slät.
Kanternas brottyta ser ut som Sten här. Eternit får en tydlig brottyta men skarpa ofta 90 graders kanter.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ingen asbest i dom. Det är bara tunna skivor av sten. Det är vanligt material i kyrkotak

• Gilla
Consan85
  • Laddar…
Skönt att höra! Känns lugnande.

C Consan85 skrev:
Skönt att höra! Känns lugnande.
och även om det skulle ha varit asbest i materialet så är det inte farligt när det sitter där. Asbest frigörs om du börjar bearbeta materialet(sågar, filar, bryter).
Mvh LOB

Tycker det var superfint! Takskiffer är dyrt, i alla fall här i omgivningen. Hade gärna haft takskiffer bakom min egen kamin, blev lite inspirerad nu.
Hålen du ser i plattorna är för spikar, sen lade man nästa lager så det täckte spikhålen osv.

• Gilla
Consan85 och 1 till
  • Laddar…
Återbruk av gammalt stentak är coolt och väldigt mycket 2022. Inte snålt.

Även om tanten faktiskt varit snål, kan ju ni beskriva väggen på ett bättre sätt för besökare och senare för spekulanter.

• Gilla
Krabbeluring och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Tycker det var superfint! Takskiffer är dyrt, i alla fall här i omgivningen. Hade gärna haft takskiffer bakom min egen kamin, blev lite inspirerad nu.
Hålen du ser i plattorna är för spikar, sen lade man nästa lager så det täckte spikhålen osv.
Ok tack, dom som sitter på väggen ser jag dock inga hål i och dom är även mycket mörkare än plattorna som inte sats upp. Kan det ha och göra med att man använt mörk fog? Som färgat plattorna?

Hep Hep skrev:
Återbruk av gammalt stentak är coolt och väldigt mycket 2022. Inte snålt.

Även om tanten faktiskt varit snål, kan ju ni beskriva väggen på ett bättre sätt för besökare och senare för spekulanter.
Helt rätt! Formuleringen var lite fel

C Consan85 skrev:
Ok tack, dom som sitter på väggen ser jag dock inga hål i och dom är även mycket mörkare än plattorna som inte sats upp. Kan det ha och göra med att man använt mörk fog? Som färgat plattorna?
dom är kanske avhuggna till rätt storlek och bara rensade ordentligt eller impregnerade med något? Fråga tanten.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.