Hej!

En firma har lagt nytt golv med två lager Osmo hårdvaxolja, som vi haft en del problem med. Det var väldigt flammigt till en början, men det har fixats till något och överlag ser det nu ok ut, men vi har märkt att det väldigt enkelt blir ”friktionsmärken”/glansiga märken i golven från t.ex. dammsugning, flytt av lättare möbler etc
Man ser dessa märken tydligt i ljus, men i andra ljus eller andra vinklar tänker man inte på dem. Märkena går inte bort, försökte att polera lätt med trasa utan effekt. Golvet var härdat i flera veckor.
Är detta vanligt?
Trägolv med glansiga friktionsmärken synliga i belysningen efter behandling med hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med synliga friktionsmärken efter behandling med hårdvaxolja i olika belysning.
Skapa konto
Nytt trägolv med synliga glansiga friktionsmärken och skuggor från möbler.
Skapa konto
Nytt trägolv med synliga friktionsmärken och glans från hårdvaxolja under olika ljusförhållanden.
Skapa konto
Ekgolv med synliga friktionsmärken behandlat med hårdvaxolja i ett upplyst rum.
Skapa konto

Jag har också fiskben och hårdvax, dock av ett annat märke. Mina golv blev också flammiga. Landade i att jag hade skakat dunken slarvigt. Det slutade med att jag drog på ett varv till och då blev det mycket bättre. Jag upplevde också att jag lätt fick streck i golven. Det blev bättre när efter sista behandlingen.

Sen har vi fönster ner till golvet mot sydost, med öppet mot horisonten utanför. Det är inte bara kul. Några veckor varje vår och höst får man blunda. Släppljus är hopplöst. Jag ser på bilderna att ni också har fönster ner mot golvet.

T
Som sagt, släpljus avslöjar mikroskopiska märken och det ni har är normalt slitage.

Det är trots allt trä ni har som ytskikt och det är ju inte hårt som klinker.

T tank77 skrev:
Som sagt, släpljus avslöjar mikroskopiska märken och det ni har är normalt slitage.

Det är trots allt trä ni har som ytskikt och det är ju inte hårt som klinker.
Kan vara så men det går också att misslyckas med hårdvax.

N nybyggarn3 skrev:
Jag har också fiskben och hårdvax, dock av ett annat märke. Mina golv blev också flammiga. Landade i att jag hade skakat dunken slarvigt. Det slutade med att jag drog på ett varv till och då blev det mycket bättre. Jag upplevde också att jag lätt fick streck i golven. Det blev bättre när efter sista behandlingen.

Sen har vi fönster ner till golvet mot sydost, med öppet mot horisonten utanför. Det är inte bara kul. Några veckor varje vår och höst får man blunda. Släppljus är hopplöst. Jag ser på bilderna att ni också har fönster ner mot golvet.
Hej!

Tack för svaret, misstänker att det kan vara så. Kan du också hitta märken som dessa på ditt golv? Bifogar ett till jag hittade idag, efter stol med möbeltassar.

• Trägolv med märken under stolsben utrustad med möbeltassar.
    Skapa konto
O Olle Nyberg2 skrev:
Hej!

Tack för svaret, misstänker att det kan vara så. Kan du också hitta märken som dessa på ditt golv? Bifogar ett till jag hittade idag, efter stol med möbeltassar.
Den känner jag igen. Såna fick vi lite överallt. Syns dock bara i rummet med fönster ner till golvet.

Efter att jag upprepade behandlingen, med ordentligt skakad dunk, får vi inte sådana märken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.