Nyläggning av papptak

4k läst  7 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Ser att det på forumet här verkar finnas en hel del kunskaper. Undrar då om någon kan säga på ett ungefär vad det kostar att lägga om ett nytt papptak. Det gamla är nu ca 30 år, och har börjat läcka lite upptäckte vi i helgen. Ingen idé att bara laga utan nu vill vi lägga nytt. Vad ska man räkna med i totalkostnad per kvm ca, ny papp, arbete, nya kantplåtar, runt skorsten osv? Är det Mataki som är bäst eller?? Tacksam för råd, samt ev tips om firmor i runt om Nacka, södra Sthlm. :)

2. P
    Medlem Nivå 1

Re: Nyläggning av papptak

Jag bor i radhus med papptak och vi bästämde att lägga på nytt idag. En granne hade en kontakt och priset skulle hamna på 16500 och då ingår plåtlist runt skorsten. Taket ca 6*11 m. Ska passa på att byta hängrännor också ca 250kr m. Vet inte vad produkterna heter men han lämnar 15 års garanti.. :surprised:

Alltid nåt.

3. M
    Medlem Nivå 1

Tack, då är det inte utan att man blir konfunderad. Jag har på tel fått mellan tummen och pekfingret kostnad på 3-400 kr per kvadrat, och från en annan firma ca 100 000 exkl moms. Ytan är ca 150-170 kvm om man ska räkna alla överlapp mm.

4. N
    Medlem Nivå 1

Entreprenörer som lägger Trebolit eller Mataki lämnar båda 15 års garanti. Kolla på deras hemsidor och anlita en auktoriserad entreprenör.

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Det där med "garantier" är ett luddigt begrepp.......

Dom stora, Icopal, Mataki, Trebolit samt Siplast ingår i Tätskiktsgarantier http://www.tg-norden.se/ och är dom enda som lämnar ut en garanti (eller snarare en försäkring) som är något att tala om.

Detta pga. att premien är FÖRBETALD i dom 15 åren och den även täcker upp skador om entreprenören gått i konkurs och till och med om tillverkaren gått i konken, dessutom löser försäkringen ut följdskador.

Att sitta på telefon och lova 15 års "garanti" säger absolut INGENTING, dett gäller att gå på djupet med den sk. garantin för att se vad den innebär.

Ta en titt på tätskiktsgarantiers hemsida (klicka på länken ovan) och gå in på "jämförelsetabell" och ta upp pdf-dokumentet så förstår man bättre varför det skiljer i pris på svensktillverkade kvalitetsmärken kontra importprodukter.
    där finns även annat matnyttigt på hemsidan ;)

6. N
    Medlem Nivå 1

Så sant. Försäkringar är inte till för konsumentens skull utan för att försäkringsbolagen ska tjäna pengar >:(

7. M
    Medlem Nivå 1

Erfarenheter av Katepal?, finskt tror jag. Är det ett bra takmtrl? Någon som vet något?

8. J
    Medlem Nivå 3

Hallå. Jag jobbar som takläggare och lägger till vardags Matakipapp, men har vid ett tillfälle lagt Katepal. Kvaliteten på Matakis produkter är tusen gånger bättre än Katepal anser jag. Desutom är Katepalen en millimeter tunnare.
    Jag tycker att du ska satsa på antingen Icopal eller Mataki.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: