Vi har just flyttat in i en villa från 1978 som i grund och botten är välbyggd, men sen lär vi upptäcka en del '70-tals skavanker längs vägen. Varnar för ett längre inlägg på direkten men tackar för tiden i förväg för er som läser och tar er tid! =)
Jag ska försöka staka ut en riktning för vad vi kan behöva göra nu när det ska börja renoveras (invändigt) och behöver lite hjälp att förstå konstruktionerna och tankarna från '70-talet samt hur vi i steg-för-steg kan renovera upp det till ett mer modernt hus.
Tankarna:
- Renovera steg-för-steg snarare än att göra allt-på-en-gång. Det ska vara bo-bart under vägens gång, det lär ta 10-20 år totalt sett, och sen får vi börja om...
- Försöka staka ut en hyfsat rätt riktning som kan byggas vidare på
- Vi värderar: Ekonomi, energieffektivitet/miljö, underhålls-enkelt, pengar-är-tid-och-tid-är-pengar
Första (enklare) renoveringsprojektet är barnens rum där vi vill dra ut heltäckningsmattan från '78 som luktar mumma när dörren varit stängd ett tag.
Frågor / funderingar som jag önskar hjälp med:
- Byta golv: Hur bör vi hantera sanden ovanpå bjälklaget? (Se fakta om huset nedan...)
- Vattenburna elementet från '78: Låt-stå, byta ut mot modernt eller byt ut mot golvvärme?
- Isolera yttervägg: Vi har ett mexitegelhus så isolering måste ske inifrån. Några rekommendationer?
Fakta om huset:
- Byggår: 1978
- Golvets konstruktion (se bild): Betongbjälklag (160mm) - sand (30mm) - spånskiva (19mm) - heltäckningsmatta
- Yttervägg (se bild): Mexitegel (60mm) - luftspalt - asfaltsimpregnerad board - 45x45 mm läkt + 45 mm "ullsskiva"(?) - 45x145 mm regel + 145 mm "ullsskiva"(?) - plastfolie - gipsskiva
- Värmesystem: Vattenburet med radiatorer / element (original från '78), ny bergvärmepump i år
- Bärande konstruktioner: Inga bärande innerväggar på övervåningen (såvitt jag förstått det enligt ritningarna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågorna / funderingarna i detalj:
- Byta golv: Vi funderade på att lägga in ett enkelt klickgolv eller dyl. men för att vi ska kunna nyttja befintliga dörrar måste vi då ta bort spånskivan i golvet. Under den ska det finnas ett sandlager. Vad är syftet med sanden? Jag har hört rykte att det kan fungera som "spackel" ovanpå betongbjälklaget för att jämna ut ytan. Jag kan även tänka mig att det skapar lite dämpning i golvet också, likt sand / grus på en lekplats. Men.... pga att det inte är några bärande innerväggar så misstänker jag att innerväggarna står ovanpå spånskivorna, och därmed löper spånskivorna / sanden, rakt genom hela övervåningen.
- Värme: Om vi nu ändå ska renovera rum-för-rum-för... så vore det skönt att ha förstått vad (om) vi ska byta ut elementen från '78 mot så att vi gör lika i övriga rum som kommer därefter. Vattenburen golvvärme vore skönt, samt ekonomiskt driftsmässigt, men kan vara en hög initial kostnad samt strul att kombinera det med de övriga elementen i huset (med installation av shuntar osv.)
- Isolering: Jag är av åsikten att det är smartare att inte behöva skapa värmen i huset genom att isolera snarare än att skapa värmen men energieffektivt. Därför kan jag tänka mig att vi kan behöva tilläggsisolera lite på insidan av väggen. Någon som har någon erfarenhet eller tips?
Tackar på förhand!
ps. Vad är "ullsskiva" för någon typ av isolering? Jag antar iaf att det är isolering...
Vi bor i ett hus från 74 med vattenradiatorer och liknande isolering+självdrag som ventilation. Jag hade också vissa tankar på innomhusklimatet och om man skulle ha råd att värme upp etc.
Men såhär tre vintrar senare kan jag inte påstå att värmekostnaderna är särskillt höga alls.. Fönstrena är original och läcker som såll så där slinker mycket värme ut, nu byter vi dom allt eftersom (med sämre ventilation som följd ) ... Men mitt tips är att bo en vinter och få ett hum om hur dyrt/kallt det blir. Jag inbillar mig att det är väldigt svårt att räkna hem kostnaden.
Får jag fråga varför du vill byta ut elementen? Jag är ingen expert men har det hänt någonting överhuvudtaget på elementfronten de senaste 200 åren? Absolut bör du se över termostaterna+ventiler de har säkert kärvat ihop men själva elementet i sig kan jag inte komma på någon anledning att byta.
Byte av elementen - Jag har i grunden inget "behov" av att byta de men tänkte snarare att om vi nu ändå renoverar det rummet så kunde det vara skönt att få det ganska bra gjort på direkten. Jag ska försöka ge mig på ventilerna också (termostaterna är kollade) men jag har ingen avstängningsventil för värmesystemet förutom huvudventilen nere vid värmepumpen och jag orkar inte dränera stora delar av systemet (än) för att kolla ventilerna...
Ventilation - Vi har FTX-system, oklart hur gammalt, men det funkar iaf. Är en korsvärmeväxlare med värmeåtervinning.
Fönster - 3-glas från '78
Vintern - Det stämmer, det första jag ska göra nu i vinter när det börjar bli kyligt är att börja leta lite värmeläckage för att förstå var vi bör åtgärda de enkla grejerna =)
Om ni inte går på golvvärme så byt ut dom gamla elementen som fungerar bra med hög framledningstemeratur, nu har ni en ny värmepump och då är det bra med nya element som värmer bra med lägre framledningstemperatur
... nu har ni en ny värmepump och då är det bra med nya element som värmer bra med lägre framledningstemperatur
Tackar
Har lekt med den tanken också men där kommer funderingen in då att då behöver man justera för hög- och lågtemperatursystem "återigen", med både högtemp element och lågtemp element (?).
Eller tänker jag fel där?
Men annars är det i den riktningen jag tänkt, ja. Att byta ut för att öka värmeverkningsgraden och på så sätt över tid få en bättre ekonomi.