Byggahus.se

Nyköpt hus - döda myror i eluttag

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har nyligen köpt ett hus och har påbörjat renoveringen, skruvade loss 2 vägguttag. Från den ena ramlade det ut en stor mängd döda myror, den andra hade bara några enstaka myror nere bakom listen vid golvet.
    Enligt den föregående ägaren hade (vad han tror var skogmyror) byggt en stack mot väggen på utsidan som tydligen hade kommit in i huset, detta hade han åtgärdet med anticimex för x antal år sedan (runt 3-4 år trodde han).
    Till min fråga: Kan de här myrorna ha skadat kablarna längre ner i uttaget? Samt liken av myrorna har påverkat metallen (kopparen etc) se bildjämförelse.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    myroreluttag.jpg

Uttag med myror

normaleluttag.jpg

Normalt uttag, ca 1,5 m bort

myra.jpg

Misstänkt myra.

Jag har hållt uppsikt i rummet efter några levande myror men har inte sett några i huset alls. Antar att liken är några år gamla, enda myran som liknar den döda som hittats i närområdet var den i bilden, ett antal meter ut i trädgården som förövrigt angränsar mot ett skogsparti.

Så åter till frågan, antar att jag bör kontakta en elektriker för att möjligen byta ut detta uttaget och vad mer kan ha skadats?

2. useless
    Lök. · Nivå 25
    Jag skulle ha bytt uttaget och kapat kablarna nån cm och skalat om dom. Det är mycket ärg där som kan ge upphov till dålig kontakt.

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 9
    Tänk på att man får byta uttag själv. Det är inte svårt.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 17
    Dog myrorna av elen? Då måste dom ha kommit åt båda polerna samtidigt. Men det finns ju döda exemplar långt till höger, hur har dom burit sig åt?

5. useless
    Lök. · Nivå 25
    Kanske hänger ihop med Anticimex?

6. L
    Medlem Nivå 4
    Myrorna i uttaget ser ut som vanliga skogsmyror, inget som bor i väggarna normalt.

Tänk på: För att myrorna ska ha kunnat tagit sig dit in så måste det vara en öppen kanal utifrån och in till uttaget. Kan vara delvis därför uttaget har ärgat och rostat lite, fuktig luft som letat sig in utifrån.

7. D
    Medlem Nivå 1
    Ja det är definitvt något som bör göras. Kan myror ha orsakat mer skada på kablarna längre in? Vet inte om myror brukar gnaga eller något liknande på kablar. Känns inte så troligt kanske men man vet ju aldrig.

8. L
    Medlem Nivå 4
    Nä, domdär myrorna samlar växtmaterial och odlar svamp i sina stackar, inte starka nog att bita sönder något.
    Kan va värt att köra en koll av övriga vägguttag/kopplingsdosor med ifall det ligger lik på fler ställen

9. MultiMan
    Realist · Nivå 12
    Det där ser ut precis som en hästmyra. Är det det hade jag varit väldigt orolig:

https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/hastmyror/

10. L
    Medlem Nivå 4
    Nah, de är röd skogsmyra, klickar man å zoomar in på uttaget så syns det klart

11. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Skulle precis skriva samma sak. Myrorna är nog inte problemet, förutom att de kan ha gett ifrån sig lite myrsyra. Men det lär behövas fukt ändå för att det skall bli ärg. Problemet är att det måste finnas ett rör till utsidan, dvs matningen i denna dosan går troligen vidare till exempelvis ett uttag på utsidan och det finns luftgenomströmning där.

12. D
    Medlem Nivå 1
    Ja tyckte också att de såg ut som skogsmyrorna, de hade byggt en stack mot väggen på utsidan där eluttaget är, enligt vad den tidigare ägaren sa. Han hade också någon rosenbuske planterad alldeles utmed väggen där, den grävde jag bort ganska snart. Har inte sett några sprickor i grunden däromkring heller, dock kan de nog ha vandrat in mellan ytterpanelen någonstans, är ju ett trähus.

13. L
    Medlem Nivå 4
    Myrsyran som dom haft kan ha bidragit till ärget, men dom har fortfarande kommit in på något sätt.

Kännom de drar där på någon blåsig dag

• Laddar…
  14. D
    Medlem Nivå 1
    Jag ska kolla lite närmare på utsidan och i de andra uttagen i detta rum efter jobbet. Men ingen av de andra hade någon direkt synlig skada/ärg eller myror förutom några lik under listen max en meter bort på samma vägg.

Tack för alla svar!

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Att de kommit in är inte så konstigt. I lite äldre hus är det aldrig helt tätt. har de kommit in i väggen, så kan de ta sig till uttaget. Men det kan givetvis finnas något elrör som mynnar i närheten av den före detta stacken. SOm flera varit inne på så kan det vara vettigt att göra om kopplingarna.