1 928 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nyinstallerad frånluftsventilation - problem...
Bygger nytt fritidshus och har själv fixat ventilationen. Två ca 3 m långa 125 rör från badrum respektive gästwc som går ihop till en kanalfläkt monterad på vinden. Rören går i lösullen och fläkten är ännu inte isolerad. Fläkten hörs ingenting när man är på vinden. I badrum och gäst-wc däremot så låter det som på ett flygplan. Inte ens lägsta läget på fläkten känns ok. Jag har ju läst om ljuddämpare men då tänkt att det kanske mer var viktigt för FTX / sovrum och liknande situationer. Tydligen fel... Vad bör man göra nu?
Ta bort luftdonen och trycka in dämparinsatser (lätt)
Montera en ljuddämpare precis före fläkten? (relativt lätt)
Montera ljuddämpare på varje rör och nära luftdonen ?(lite bökigare - röja runt i lösullen och förmodligen svårare att få in en fast dämpare - slang lite enklare)
Ta bort luftdonen och trycka in dämparinsatser (lätt)
Montera en ljuddämpare precis före fläkten? (relativt lätt)
Montera ljuddämpare på varje rör och nära luftdonen ?(lite bökigare - röja runt i lösullen och förmodligen svårare att få in en fast dämpare - slang lite enklare)
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Största ljuddämparen du får plats med närmast fläkten. Vad är det för fläkt du valt? Det skiljer ganska mycket i ljudnivå mellan olika fläktar
Passar på att slänga in en fråga till. Vid kommande OVK så antar jag att man vill justera in luftflödet. Jag har dock inga justerspjäll monterade. Det jag kan justera med är dels luftdonen och dels varvtalsstyrningen på ec-motorn. Jag har en varvtalsregulator med tre steg som kan justeras. Räcker det eller vad skulle ett justerspjäll ge för fördelar?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Det räcker. Man justerar normalt bara donen och fläkthastigheten. Jag har inga spjäll i min anläggning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nyinstallerad dörr skevar - vad är acceptabelt?
Fönster & Dörrar -
Frånluftsventilation - Fönsterventil och fläktar
Ventilation -
Bastu i källare - frånluftsventilation genom annat rum
Bastu -
Problem med nyinstallerad luftvärmepump IVT ae807-1
Frågor och svar om värme -
Nyinstallerad Comfortzone RX65 - bara fel
Värmepumpar