Hej!
Vi har nyligen fått en ny ytterdörr installerad av hantverkare.

Tyvärr så har jag nu sett att dörren är skev i förhållande till karmen. Övre högra hörnet (när man tittar från utsidan) sticker ut ca 7 mm. De andra hörnen är jäms med karmen eller något innan för.

Jag har påtalat detta till han som installerade, men han tycker det inte är något problem med detta... Han skulle titta igen på det.

Jag har även använt en IR-kamera och man ser tydligt att hörnet som sticker ut inte är lika tätt som resten av dörren.

Är dörren OK, eller bör jag stå på mig och fortsätta att klaga?

Lite bilder på dörren:
Ytterdörr från utsidan, dörren verkar skev med övre högra hörnet som sticker ut ca 7 mm. Skugga på dörren från sol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på dörren från utsidan.

Övre högra hörnet av ytterdörr, markerar där dörren sticker ut ca 7 mm från karmen.
Skapa konto

Bild på övre högra hörnet (från utsidan), dörren sticker ut ca 7 - 8 mm.

Bilden visar övre högra hörnet på en ytterdörr som sticker ut cirka 7-8 mm från karmen, belyst av sidoljus.
Skapa konto

Bild på övre vänstersidan, sticker ej ut.

Termografisk bild av en ytterdörr där det övre högra hörnet visar lägre temperatur, vilket indikerar sämre täthet jämfört med resten av dörren.
Skapa konto

IR-kamera från insidan, övre vänster (där det sticker ut är mycket mer kallare).

Glömde nämna att dörren är en special dörr med extra ljudisolering. Vi har nappat på erbjudande från Trafikverket att få den och ett par fönster utbytta mot bättre ljudisolerade varianter.

• Gilla
Constanzia
  • Laddar…
Vem har köpt dörren?

• Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Det är väl karmen som inte sitter helt rakt skulle jag tro?

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Antingen är dörrkarmen felinstallerad eller så är dörrbladet skevt.
Du bör definitivt göra nåt åt det.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A
Med största sannolikhet har han monterat karmen skevt och behöver släppa på anslagssidan och justera den. 9/10 monterar gångjärnssidan i lod, häger på dörrbladet och sätter sedan anslagssidan efter dörrbladet så att mötet blir bra.
Edit; vill minnas att tillåten tolerans enligt AMA är max 3 mm

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vem har köpt dörren?
Trafikverket har anlitat en entrepenad, somhar köpt dörren och sedan låtit en underentrepenör installera.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jag håller med er (TypRätt, Karl-Ove Q och ACME) om att det verkar vara karmen som är felmonterad. När jag tittar med mitt långpass från Jula (dvs inte den bästa kvalliten) så sitter inte någon av sidorna helt i lod. På ca 180 cm så felar det kanske 2-4 mm. Jag tror själv att detta är orsaken till att det blivit skevt.

Hur små / stora fel bör/kan man acceptera?

Vilken firma har du haft hos dig?
Grundells har huvudansvaret antar jag.

Jag fick nya fönster för snart 1år sen , fick bråka en hel del efter missar med montage. Det har dock åtgärdats efter kontakt med Trafikverket.

S Simonstahl skrev:
Vilken firma har du haft hos dig?
Grundells har huvudansvaret antar jag.

Jag fick nya fönster för snart 1år sen , fick bråka en hel del efter missar med montage. Det har dock åtgärdats efter kontakt med Trafikverket.
Nej, verkar inte vara samma företag. Huvud entrepenören har sitt säte i Täby och installatören verkar komma från Nyköping. Fönstern och dörrar är tillverkade av Skaala.

Skönt att höra att det verkar ha löst sig för dig. Jag har som tur var inte ännu signerat att allt är färdig installerat då vi håller på att bråka om bland annat lås och fönsterlås. Samt vad "likvärdig" innebär.
Vi har i huset (innan fönster dörr byte) haft säkerhetsklassade fönsterlås på all öppningsbara fönster. Nu har 6 st fasta ej öppningsbara bytts till öppningsbara då det inte gick att ha ej öppningsbara som var så ljudisolerade. Men man vill inte hälpa till med säkerhetsklassade nya lås på de fönster som har bytts från ej öppningsbara till nu öppningsbara. Ska nu idag troligen få klassade lås på de fönster som tidigare hade klassade fönsterlås. Så får se vad som sker idag ;)

TorbjornP TorbjornP skrev:
Jag håller med er (TypRätt, Karl-Ove Q och ACME) om att det verkar vara karmen som är felmonterad. När jag tittar med mitt långpass från Jula (dvs inte den bästa kvalliten) så sitter inte någon av sidorna helt i lod. På ca 180 cm så felar det kanske 2-4 mm. Jag tror själv att detta är orsaken till att det blivit skevt.

Hur små / stora fel bör/kan man acceptera?
Lutar ena sidan lite inåt och den andra lite utåt så kan det ju skeva en del.
Vilken karmakruv har dom använt? Vissa tillåter bara den nya med hylsa och skruv, inte den andra modellen typ allt i ett.

• Gilla
StefanMå
  • Laddar…
TorbjornP TorbjornP skrev:
Trafikverket har anlitat en entrepenad, somhar köpt dörren och sedan låtit en underentrepenör installera.
Då skulle jag kriga på..

• Gilla
Magnus Holmberg1 och 2 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Lutar ena sidan lite inåt och den andra lite utåt så kan det ju skeva en del.
Vilken karmakruv har dom använt? Vissa tillåter bara den nya med hylsa och skruv, inte den andra modellen typ allt i ett.
Jag har nu tittat lite till med vattpasset. Låssidan verkar sitta i lod, men gångjärnsidan sitter med lite lutning utåt ca 3-4 mm på 180cm.

Jag tror att det verkar vara den nya med hylsa och lös skruv. Kollade i ett av hålen, man såg hylsa och en kraftig skruv med torxhuvud.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Ska fodret monteras så, med ankarskruv? En helt ärlig fråga alltså, för det ser inte så snyggt ut tycker jag. Med klassiska träfoder syns ju inte infästningen så markant och även fönsterbleck och liknande brukar vara mer diskret infästa än här.

• Gilla
ockinger
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Ska fodret monteras så, med ankarskruv? En helt ärlig fråga alltså, för det ser inte så snyggt ut tycker jag. Med klassiska träfoder syns ju inte infästningen så markant och även fönsterbleck och liknande brukar vara mer diskret infästa än här.
Vadå... Har man bara de i bilen så...
Kolla förra kunden som fick franskträskruv på sina foder.

Nä skämt o sido så finns det bättre lämpade skruv, svart eller avvikande grå skruv tänker jag mig skulle vara acceptabelt.

Det finns en bleckskruv som liknar ankarskruv men i min värld är den inte rätt.
Nån form av denna skruv borde rimligen användas.

Samtidigt bör man bojkotta den fyrkantiga spåret. Silverfärgad träskruv med stjärnformat skruvhuvud, visas från sidan och uppifrån på vit bakgrund.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.