14 216 läst · 29 svar
14k läst
29 svar
Nyinstallation med skyhög förimpedans: Vad göra?
Sida 1 av 2
Jag har nyligen gjort en nyanslutning av el till min kåk i skogen och har nu suttit och räknat lite med hjälp av kunskaper uppsnappade på detta intressanta forum.
Räknar jag rätt så ligger jag redan i centralen på löljligt korta längder för 1,5mm2 kabel när det gäller utlösningsvillkor och tänker hör här vad jag kan/bör göra. (sägas skall också att vattenfall som är levernatör är medvetna om att min installation är en tillfällig lösning och att det skall sättas upp en ny transformator närmare min anslutning, men att det kan dröja ett tag innan det görs ..)
Först naturligtvis frågan om jag räknat rätt. Kanske nån med tilgång till ELVIS kan bekräfta följande?
Förimpedans vid min anslutning enligt Vattenfall: 1594 mOhm
Längd på kabel från anslutning till central: ca 55 m
Kabeltyp: 5-ledare med 6 mm2 koppar.
Räknar jag på resistansen i anslutningskabeln till centralen hamnar jag på ca 400 mOhm, vilket ger en total förimpedans i min central på ca 2000 mOhm.
När jag räknar med hjälp av
L = ((k / In) - Zför) / r
där
L - maximal ledningslängd.
k - en konstant vid karaktäristik B = 42000 , C = 21000.
In - märkström för dvärgbrytaren.
Zför - den uppgivna eller beräknade förimpedansen.
r - materialkonstant 1.5mm² = 27.6 , 2.5mm² = 16.9
för att kolla vilka kabellängder som är acceptabla efter min central får jag längden knappt 4 meter för 1,5 mm2 om jag räknar med 10 A automat med C-karaktäristik. Att gå upp på 2,5mm2 gör inte heller någon större skillnad.
Räknar jag i stället på säkring med B-karaktäristik så får jag vettiga längder, men vad innebär det för nackdelar/skillnader?
Tilläggas kan att jordfelsbrytare finns, och jag antar att det tar bort en del av riskerna/reducerar kraven på utlösningsvillkor?
Räknar jag rätt så ligger jag redan i centralen på löljligt korta längder för 1,5mm2 kabel när det gäller utlösningsvillkor och tänker hör här vad jag kan/bör göra. (sägas skall också att vattenfall som är levernatör är medvetna om att min installation är en tillfällig lösning och att det skall sättas upp en ny transformator närmare min anslutning, men att det kan dröja ett tag innan det görs ..)
Först naturligtvis frågan om jag räknat rätt. Kanske nån med tilgång till ELVIS kan bekräfta följande?
Förimpedans vid min anslutning enligt Vattenfall: 1594 mOhm
Längd på kabel från anslutning till central: ca 55 m
Kabeltyp: 5-ledare med 6 mm2 koppar.
Räknar jag på resistansen i anslutningskabeln till centralen hamnar jag på ca 400 mOhm, vilket ger en total förimpedans i min central på ca 2000 mOhm.
När jag räknar med hjälp av
L = ((k / In) - Zför) / r
där
L - maximal ledningslängd.
k - en konstant vid karaktäristik B = 42000 , C = 21000.
In - märkström för dvärgbrytaren.
Zför - den uppgivna eller beräknade förimpedansen.
r - materialkonstant 1.5mm² = 27.6 , 2.5mm² = 16.9
för att kolla vilka kabellängder som är acceptabla efter min central får jag längden knappt 4 meter för 1,5 mm2 om jag räknar med 10 A automat med C-karaktäristik. Att gå upp på 2,5mm2 gör inte heller någon större skillnad.
Räknar jag i stället på säkring med B-karaktäristik så får jag vettiga längder, men vad innebär det för nackdelar/skillnader?
Tilläggas kan att jordfelsbrytare finns, och jag antar att det tar bort en del av riskerna/reducerar kraven på utlösningsvillkor?
B säkringen löser vid 1-5gg sin märkström på 0,1s
tex. dammsugare på 2000W som direktstartas kan ge en startström på 60-70Ampere vilket gör att säkringen löser pga. startströmmen. En C säkring har en trögare karaktäristik.
Du kan ju också använda gammal hederlig gängsäkring.
tex. dammsugare på 2000W som direktstartas kan ge en startström på 60-70Ampere vilket gör att säkringen löser pga. startströmmen. En C säkring har en trögare karaktäristik.
Du kan ju också använda gammal hederlig gängsäkring.
kan man ens ha så dåliga värden utan att elbolaget gör nåt åt det direkt??
Jo, El-Vis får ungefär samma mediokra resultat:
Dvärgbrytare C10 1,5mm² = 7m
Gängsäkring 10A 1,5mm² = 26m
Men du har ju JFB så du klarar dig ändå men spänningsfallet blir ju inte roligare för det.
Dvärgbrytare C10 1,5mm² = 7m
Gängsäkring 10A 1,5mm² = 26m
Men du har ju JFB så du klarar dig ändå men spänningsfallet blir ju inte roligare för det.
Dvärgbrytare C16 2,5mm² = 0m
Gängsäkring 16A 2,5mm² = 2m
Edit:
Förväxlade längderna ovan, men det spelar nog ingen praktiskt roll ändå.
Gängsäkring 16A 2,5mm² = 2m
Edit:
Förväxlade längderna ovan, men det spelar nog ingen praktiskt roll ändå.
Redigerat:
Tack för denna input och beräkningkoll.
Uppgradering av nätet kan ta nåt år säger vattenfall, så kanske skulle man begära att slippa nätavgiften ;-)? Ligger ganska lågt i förbrukning än så länge, och nu kommer ju sommaren och solen som laddar och driver det gamla 12V systemet som fortfarande är det som huvudsakligen används, med det känns ändå som att jag får klämma dit B-dvärgar istället, för att undvika att jag får eld i huset när jag drar igång vattenkokarn ...
Ett annat klurigt räknefall för er som behärskar konsten:
för att få uttag nere vid mätarskåpet (som sitter 3 meter från anslutningsskåpet) har jag dragit ut ett 16A trefasuttag med egen automatsäkring i mätarskåpet och satt i en byggcentral med 1- och trefasuttag i det uttaget. Byggcentralen har inga säkringar, så hur skall man räkna för att få fram kabellängder för enfasuttagen i den?
Uppgradering av nätet kan ta nåt år säger vattenfall, så kanske skulle man begära att slippa nätavgiften ;-)? Ligger ganska lågt i förbrukning än så länge, och nu kommer ju sommaren och solen som laddar och driver det gamla 12V systemet som fortfarande är det som huvudsakligen används, med det känns ändå som att jag får klämma dit B-dvärgar istället, för att undvika att jag får eld i huset när jag drar igång vattenkokarn ...
Ett annat klurigt räknefall för er som behärskar konsten:
för att få uttag nere vid mätarskåpet (som sitter 3 meter från anslutningsskåpet) har jag dragit ut ett 16A trefasuttag med egen automatsäkring i mätarskåpet och satt i en byggcentral med 1- och trefasuttag i det uttaget. Byggcentralen har inga säkringar, så hur skall man räkna för att få fram kabellängder för enfasuttagen i den?
Vattenkokaren kan inte orsaka något så länge den är hel.oledole skrev:
Kabeln kommer alltid att skyddas av säkringen, om den är rätt dimensionerad (utan hänsyn till utlösningsvillkoret). Försöker du slå på för många strömförbrukare kommer du få ett rejält spänningsfall, men farligt blir det inte.
Det måste uppstå ett fel i anläggningen för att den höga förimpedansen ska kunna orsaka fara, men det är inte frågan om att någon kabel/ledare blir överbelastad.
Brandrisken finns bara just där felet uppstår (vilket är illa nog).
OBS! Jag menar absolut inte att man ska bryta mot några regler, jag vill bara förklara VARFÖR kabellängden begränsas, trots att man har JFB.
Glappkontakt kan orsaka brand oavsett förimpedans, kabellängd, JFB och säkringskarakteristik.
/Hasse
Redigerat:
Vilken typ av fel kan tänkas uppstå och på vilket sätt kan de orsaka fara p.g.a. för hög förimpedans (vilket jag antar är detsamma som för långa kablar/ej uppfyllt utlösningsvillkor)?b_hasse skrev:
Finns det några skäl för mig att byta till B-dvärgar för att t.ex. våga köra stora vedklyven på långa förlängningssladden (50m), eller kan jag lugnt lita på JFB, le överseende vid spänningsfallen och avvakta ny transformator på närmare håll?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 942 inlägg
Det som händer är att strömmen måste bli så hög att säkringen löser på 0,4 sekunder vid en kortslutning fas-skyddsjord. Innan säkringen bryter har man 115 V AC på apparatens metallhölje (skyddsjorden). Enligt reglerna så verkar kroppen tåla 115V under 0,4 sekunder.
Med högre förimpedans så kommer det att ta längre tid innan säkringen säkert har brutit.
JFB förbättrar chanserna att överleva då den har lite anan funktion.
Protte
Med högre förimpedans så kommer det att ta längre tid innan säkringen säkert har brutit.
JFB förbättrar chanserna att överleva då den har lite anan funktion.
Protte
Vid "lagom" kortslutning eller en ljusbåge fas-nolla eller fas-fas så kan det börja brinna innan säkringen bryter. JFB hjälper inte i det fallet.oledole skrev:Vilken typ av fel kan tänkas uppstå och på vilket sätt kan de orsaka fara p.g.a. för hög förimpedans (vilket jag antar är detsamma som för långa kablar/ej uppfyllt utlösningsvillkor)?
Finns det några skäl för mig att byta till B-dvärgar för att t.ex. våga köra stora vedklyven på långa förlängningssladden (50m), eller kan jag lugnt lita på JFB, le överseende vid spänningsfallen och avvakta ny transformator på närmare håll?![]()
/Hasse