Hej,
Vi är nyligen inflyttad i ett hus där 2 äldre personer tidigare bott, och i all yra av att köpa hus för första gången så har vi inte haft en tanke på att reflektera över volymen på varmvattenberedaren. Men det fick vi snabbt anledning att göra då varmvattnet tog slut väldigt fort. Nuvarande tanken är på 50l och är från vad jag kan utläsa från -81.
Nu vill vi därför installera en ny vvb, och vad jag kan läsa mig till verkar 200l lämpligt, för att lösa behoven de närmsta åren då vi förmodligen framgent kommer investera i en luft/vattenpump.
Har hittat en vvb på k-rauta för drygt 4000 spänn på 200l. En bild på vårt ganska lilla "pannrum" finns nedan.
Så just ju söker jag bara andra personers tankar och förslag kring vårt problem.
Vad kan en rörmokare tänkas kosta för att arrangera om rördragning samt koppla in vvb? Monteringen på vägg löser jag nog på egen hand.
Vilka fallgropar kan man tänkas falla i?
Är det ens möjligt att montera en 53kg 200l tank på murad vägg?
Osb att på bilderna så sitter en gammal elpanna som är utbytt innan vi flyttade in. Men måtten från nuvarande panna upp till tak är ca 170 cm.
Kan återkomma med bättre bilder
Vi är nyligen inflyttad i ett hus där 2 äldre personer tidigare bott, och i all yra av att köpa hus för första gången så har vi inte haft en tanke på att reflektera över volymen på varmvattenberedaren. Men det fick vi snabbt anledning att göra då varmvattnet tog slut väldigt fort. Nuvarande tanken är på 50l och är från vad jag kan utläsa från -81.
Nu vill vi därför installera en ny vvb, och vad jag kan läsa mig till verkar 200l lämpligt, för att lösa behoven de närmsta åren då vi förmodligen framgent kommer investera i en luft/vattenpump.
Har hittat en vvb på k-rauta för drygt 4000 spänn på 200l. En bild på vårt ganska lilla "pannrum" finns nedan.
Så just ju söker jag bara andra personers tankar och förslag kring vårt problem.
Vad kan en rörmokare tänkas kosta för att arrangera om rördragning samt koppla in vvb? Monteringen på vägg löser jag nog på egen hand.
Vilka fallgropar kan man tänkas falla i?
Är det ens möjligt att montera en 53kg 200l tank på murad vägg?
Osb att på bilderna så sitter en gammal elpanna som är utbytt innan vi flyttade in. Men måtten från nuvarande panna upp till tak är ca 170 cm.
Kan återkomma med bättre bilder
Det är lite svårt att se på din bild, men den där ratten på VVBn, är den verkligen rätt ställd? Ni kan ju börja med att säkerställa att ni dels maxar befintlig VVB, dels kolla om den går på 230V och om det isf. är möjligt att mata den med 400V, för isf. kommer den värma snabbare.
Vad är det för behov ni har förresten? Badkar? Flera duschar? Jag har 55 liter VVB på landet och tar lååååånga duschar. Varmvattnet har aldrig tagit slut.
Vad är det för behov ni har förresten? Badkar? Flera duschar? Jag har 55 liter VVB på landet och tar lååååånga duschar. Varmvattnet har aldrig tagit slut.
En modern VVB är troligen mycket effektivare än den gamla. Jag har i ensamhushållet en 55-liters monterad i taket i teknikrummet. Under helger (normala, ej pandemiår) och semestrar är vi oftast 5-6 personer i hushållet och varmvattnet har räckt. Duschlängden är begränsad (inte helt fel om hushållets har flera tonåringar!) men det fungerar ypperligt. Samtidigt värms vattnet upp väldigt snabbt om det skulle ta slut. Viss hänsyn tas naturligtvis om flera behöver mer vatten avs hårtvätt etc och då väntar vi 15 minuter mellan duscharna. TS har inte skrivit hur stor familjen är, vilket naturligtvis har betydelse.
MEN vi har inget badkar vilket innebär att det räcker för oss.
MEN vi har inget badkar vilket innebär att det räcker för oss.
Golvstativ låter som en idé, undra bara hur jag kommer förbi elpannan? Kanske kan ha golvstöd på ena sidan och fäste i väggen på andra?
Är det någon som har en tanke kring vad rördragningen kan kosta? Lite svårt att uppskatta antal meter kopparrör just nu men kan komplettera med bild ikväll.
Kan tillägga att vi är 3 i hushållet, varav en under 1 år. Vvb står idag på 60 grader
Är det någon som har en tanke kring vad rördragningen kan kosta? Lite svårt att uppskatta antal meter kopparrör just nu men kan komplettera med bild ikväll.
Kan tillägga att vi är 3 i hushållet, varav en under 1 år. Vvb står idag på 60 grader
Hur då menar du? Värmarens effekt och volym är väl det enda som påverkar "upplevd prestanda". Vet inte hur en ny skulle kunna fungera bättre om dessa parametrar är lika. Något bättre isolering och därmed mindre förluster men det är nog rätt marginellt.yonna skrev:
Är beredaren verkligen bara på 50 liter? Jag tycker den ser större ut men (den avklippta) bilden kanske luras?
Okej, värt att kolla upp!HasseTeknik skrev:
Den blå ventilen som syns är en blå säkerhetsventil på 10 bar.
Här kommer lite fler bilder också.
Redigerat:
En 200 liter vv beredare från Krauta. Ser ut att vara samma Tesy som Jula brukar sälja.
Har du huvudsäkringar på uppåt 25 A? Annars blir en enfasberedare på 3000 Watt svår att använda.
Har du behov av så stor beredare så är en trefas att rekommendera.
Har du huvudsäkringar på uppåt 25 A? Annars blir en enfasberedare på 3000 Watt svår att använda.
Har du behov av så stor beredare så är en trefas att rekommendera.
Renoverare
· västra götaland
· 668 inlägg
jag skulle börja med att ställa upp den så högt man vågar och se om behovet är för stort efter det..., (med reservation att det kan bli skållskador om blandaren på duschen eller i köket inte kan blanda ner till 60C)