Byggahus.se

Nyfiken på en Rörmockares utgifter

1. M
    Medlem · Nivå 9
    Nu har detta ämne varit uppe ett flertal gånger och det är tydligt att jag som konsument inte förstår utgifterna som VVS hantverkare har.

Jag har själv drivit en del företag, haft en hel del personalansvar m.m. men jag får inte ihop hur I själva f*n det är så svårt i ovanstående bransch att göra en saftig vinst utifrån de kostnader som debiteras.

Så jag vill ärligt veta vilka kostnader/utgifter som finns för att kunna driva en rörfirma:

- Certifieringar
    Vilka krävs, till vad, hur ofta ska de förnyas och vad kostar det?

- Utrustning
    Vad kostar det att köpa på sig den utrustning (exkl. bil) som behövs? Vad är det som är dyrt (över 10 000kr) och hur länge håller utrustningen?

- Fordon
    Vad kostar en ny skåpbil i månaden? Exkl soppa

- Försäkring och ”skrå”
    Vad kostar en försäkring och övriga medlems, bransch avgifter

Uppenbarligen är det ett klart missförstånd mellan köpare och säljare i ovanstående delar då många vill få ersättning för detta genom material påslag eller andra extraposter i fakturan..

Detta är inget ”klanka ner på hantverkare inlägg” utan om jag har fel förståelse vill jag bli bättre.

• Laddar…
  2. L
    Medlem Nivå 2
    Inget svart :D

3. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Det enda jag kan konstatera är att alla vill ha allt nästan gratis.
    Frågan borde istället ställas vad kostar det per månad för att få en rimlig lön plus pensionsavsättningar i en egen verksamhet.
    Enkelt räknat
    Rörkrökarn vill ha en lön på 30.000kr/månad före skatt.
    Det kostar då företaget drygt 45.000kr/månad med arbetsgivaravgiften
    Dvs hen behöver få in 45.000kr + moms = 56.000kr
    En arbetsmånad är ca 160 timmar om allt kan faktureras. Men det kan det aldrig.
    Säg 80% av all tid kan faktureras.
    Då får du att 440kr/tim för att få ut lön.
    Lägg på ett kontor och en bil
    Kontor 5000kr/månad bil 2000kr/månad = 55 kr/tim
    Nu är vi uppe i 495 kr/tim
    Diverse verktyg minst en tia per timme + moms
    510 kr/tim
    10% Vinstmarginal för att firman skall gå runt och bygga upp lite likviditet.
    Så jag gissar på ca 550-600kr/tim inkl moms borde man ha betalt för att ha en någorlunda stabil verksamhet.
    Vad en rörkrökare tar betalt vet jag dock inte.
    Nu var detta ett väldigt enkelt och grovt tillyxat exempel.
    Och jag är helt säker på att ingen rörmokare blir millionär på sin verksamhet.

• Laddar…
  4. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Sist jag anlitade en rörmokare så tog han väl nåt på drygt 600 i timmen, men sen var ju materialet ungefär dubbelt så dyrt som Rinkaby (nån enstaka pryl fem gånger dyrare) så det borde ju förbättra ekvationen en del?

5. S
    Medlem Nivå 1
    Andra utgifter,

Kläder

Förbrukningsvaror

Fakturering/ offert/ bokföringsprogram

Försäkringar

Externa tjänster så som revisor

Telefon samt abonnemang

Sen vill man väl ha lite överskott som egenföretagare så att man har en betald semestermånad i bästa fall.

Många har aktiva hemsidor som kostar pengar att underhålla

Reklamprylar

Det finns en del kostnader vi företagare har.
    En återkommande fråga som man ser här på forumet är Hantverkare som debiterar Bilkostnad vilket många tycker är absurt.
    Skatteverket kräver att det skall finnas en bilkostnad specad på en rot/rut-faktura för att betala ut avdraget vi söker om. Annars hade nog många låtit de ingå i arbetskostnaden vilket inte är tillåtet..

6. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Du kan väl inte jämföra priserna på material med en Webshop. En grossist vill ju även ha betalt för sina lokaler, personal och service.
    Sen kostar även garantierna på arbete och material några kronor.
    Jämfört med en märkesverkstad för bilar så kostar det det dubbla.
    Rörkrökaren behöver även ha en buffert för eventuella garantiarbeten, det är ett hantverk och man kan göra fel. Att utnyttja sin försäkring mot fel, som är dyr och som jag inte hade med i min grova kalkyl, kostar både avgift och självrisk. På mitt jobb i konsultbranschen så kostar det flera hundra tusen i skälvrisk att använda försäkringen.
    Så generellt så tycker jag att det är ett helt obefogat gnäll över att hantverkare tar betalt för sina tjänster.
    Vi skall vara glada att någon ids jobba med detta när man kan sitta på ett kontor och vända papper utan att bli utsliten i kroppen och oroas över om man kan fakturera så det räcker till firmans utgifter denna månad.
    Jag har en snart 90-årig far som varit rörmokare med eget familjeföretag i 50 år så jag har ganska god koll på vad det innebär med 50-60 timmars arbete per vecka för att få ihop till brödfödan.

Sen har ju min uppväxt gett ganska goda erfarenheter så jag kan både rensa avlopp och fixa enklare rördragningar själv. Trotts att man är en skrivbordsnisse så finns ju det man lärde sig på somrarna på 60-70 talet kvar i ryggmärgen. Då farsan och hans bröder även hade entreprenadmaskiner så kan man hantera både elsvets och annan tyngre verkstadsutrustning. Faktiskt en riktig bra skola som de flesta i dag är helt handfallna inför.
    Det ger ett praktiskt handlag som man har väldigt stor nytta av.

Redigerat 28 nov 2019 23:09
  7. sunnis
    Medlem Nivå 5
    550-600kr i timmen räcker inte på långa vägar egentligen. Det är ju det här som är problemet, timpengen är alldeles för lågt. För att det ska gå runt behöver fakturan saltas med rejäla materialpåslag, avgifter för fordon, hög km ersättning, en del kör med 10kr/km, jag har 2,5kr/km för en XC90 när jag åker till kund.

En VVS behöver i runda slängar 900-1000kr/h plus moms. Det märkliga är ju dock att vi konsumenter trots ROT avdrag på något sätt är timpriset som det ska prutas på. Konstigt med tanke på att flesta skulle få en billigare fakturan om avgifterna, påslagen och bilkostnaden istället normaliserades till att täcka egenkostnaderna samt en vinstmarginal 10% och med ett timpris som istället täcker alla kostnaderna för vad hantverkaren faktiskt kostar varje timme med overhead och 80% debiteringsgrad och vinstmarginal.

Jag har några kunder som är hantverkare, brukar retas med dom att de är ju alldeles för billigt på timmarna. De går ju princip back på varje arbetad timme och behöver hela tiden arbeta i motvind på att ta in det på bra fast-pris affärer, rejäla påslag, allt möjligt.

8. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag provade använda
    https://www.kompar.se/verktyg-och-mallar/rakna-ut-lon-och-timarvode

Skrev in 15000kr/månad i övriga utgifter
    Ville få ut 40000kr/mån före skatt

Det betydde jag skulle fakturera ca 560kr/h inkl moms vid full beläggning. Vid 80% beläggning behöver jag fakturera 675kr/h.

Så som jag skrev i mitt första inlägg, vilka kostnader finns det i månaden som kommer upp till 15000kr?

@sunnis, du har helt rätt, det finns inga pengar för lön under semestermånad inräknat. Så lägger man på ytterligare 25kr/h så klarar man det.

9. S
    Medlem Nivå 9
    Har drivit lite olika företag och kostnaderna ”omkring” är högre än man tror. Framför allt med anställda och kontor. Samma sak med debiterbara timmar.

Så här skulle jag räkna på mig själv som ”enmansföretagare”. Dvs får sköta viss adm själv (faktureringen) men lejer bort bokföring/adm till stor del. Haka inte upp er på enstaka siffror utan är endast för att ge en GROV bild.

Hyra litet ”kontor/lager”. 3000kr/mån

Div förbrmaterial mm. 500kr/mån

Försäkring företag/anställda 500kr/mån

Datorer + program 500kr/mån

Bokföringshjälp/deklaration 2000kr/mån

Leasing enklare hantverksbil 4000kr/mån

Bränsle bil (2000mil/år) 2000kr/mån

Bilskatt (numera höög!) 500kr/mån

BilFörsäkring/service 500kr/mån

Mobil ink abbonemang 500kr/mån

Verktyg/kläder löpande avskrivning/ersättning 1000kr/mån

Redan här har vi alltså 15000kr/månad som ska täckas.

Sen tänker många lite för lågt kring lön. Då man vissar vissa delar Så här räknar jag som EXEMPEL

35000kr/mån bruttolön

4200kr/mån semesterlöneersättning (ca 12%)

1600kr/mån (pensionsavsättning 4,5% enligt fackliga avtal)

13000kr/mån arbetsgivaravgift

Dvs nu är vi uppe på ca 70000kr/mån.

100% arbetstid 168tim/mån. Dra bort semester 25 dagar/år =-16tim.

Sjukdom/VAB mm. Här ligger snitter högt MEN låt oss räkna på snörvliga VVS:are som kämpar på och partnern tar det mesta VAB. Säg -8tim/månad. Då har vi 144tim kvar/mån.

Säg att vi ”kör” 1000 av milen på ”arbetstid”. (50km/h i snitt) bara det tar 200tim =-17tim/månad som vi inte är hos kunden. Och där vi kanske bara får ”milersättning + bilersättning”. Dvs vi sätter kanske inte upp de timmarna som ”aeberstid” på kunden.

Då har vi 127tim kvar då vi kan ta betalt för. Men vi ska ju

titta på jobb, räkna på offerter, administrera lite osv saker som inte kan söttas upp på någon ”faktura”.

Säg tex att en VVS:are som jobbar mot privatpersoner gör 100olika jobb på ett år. Då kollar/Räknar de på lite fler så säg 150jobb. Säg att de de ger offert/räknar på 1/2av de jobben (hembesök, kolla upp priser, räkna osv) då är det kanske 1 timmen/offert. Blir då 75tim/år dvs -6tim/mån

Skriva fakturor, hantera ROT-avdrag köpa grejor/verktyg utan kund inblandad, sammanställa papper till den som bokför, kontakter med olika myndigheter, osv säg lågt räknat 2tim/vecka. -9tim/månad

Nu är vi nere på 112tim kvar att ta betalt för.

Hmmm backjobb/reklamation/gratis efterjustering? Säg att vi är duktig vi får bara 5 backjobb/år. (Av 100 uppdrag totalt). Med restid, hämta nya delar, hantera kunder mm tar det kanske 5tim/jobb. = 25tim =-2tim/månad.

Då återstår 110tim/år.

Så 70000kr +moms =87500kr

87500/110= 795kr hmmm ville du ha vinst på det också? Fick du inbrott på bygget eller i firmabilen?

MEN det är lite fel för här ingår även milersättning, ev bilersättning osv. Men skulle de BARA debiter timpris så ser vi att det drar iväg högre än man tror.

Sen jobbar de flesta egenföretagare MER än 168tim/månad. Tillåter sig nästan aldrig att vara sjuka. Fixar adm mm kvällstid osv

Rörmokare ligger väl på 550-650kr/tim sen tillkommer mil/bilersättning och vinsten de gör på materialet.

Så därav kanske det inte är så konstigt att de tar det de tar?