Nyfiken fråga om dragningen av stuprör ut på gräsmattorna?

3k läst  13 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Svårt att lägga en lämplig rubrik men när man åker om kring och kikar på hus här nere så slås man att jättemånga har kopplat loss stuprören från avloppet(dagvatten) och lagt ut mer eller mindre snygga rör ut ca 5m ut i gräsmattan. Så klart vet jag att det finns lösningar där det saknas konventionell drän och där man drar ut rör och leder ner i en "kista" med singel eller liknande.

Är det verkligen så himla dyrt att fixa dräneringen på ett hus så att man tar till dessa fula lösningar?!

2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Snabbt, effektivt och fult. Måste flyttas då man klipper gräset. Jag har grävt bort problemet.

Protte

3. S
    Medlem Nivå 2
    Ja, det är ganska dyrt. Vi betalade 135 kkr för ett par år sedan. Ganska stort hus. Då ingick även byte av ledningar för vatten och avlopp ca 4 m vardera, från huset till tomtgränsen. Men dessa ledningar var nog trots allt ett förhållande snabbt arbete.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Där ser man. Som presumtiv köpare drar jag öronen åt mig om jag ser sådana här lösningar. Innan vi köpte vårt hus var vi på flera visiningar av hus med detta fenomen och när jag frågade mäklaren varför det såg ut som det gjorde så rykte dom på axlarna och menade på att lösningen med att plugga igen ordinaire drän och dra ut på gräsmattan var lika bra och effektiv som en konventionell lösning..

135kkr är väl inte så farligt egentligen eftersom man säkert har igen utgiften senare vid försäljning. Jag slogs mest att det var så omfattande att folk i gemen gör detta. Vilket torde oroa eftersom det för mig lyser dålig ekonomi och budget lång väg.. Nå,det är en annan diskussion..

Tack för svaren!

5. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Men dagvatten och dräningen får man skilja på. Att bara gräva ner nya rör till dagvatten till tex. bef brunn kan inte vara någon stor kostnad. Räcker med att lägga dom på 30cm djup

6. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Måste bara säga att det är tragiskt när folk tycker att 135kkr inte är mycke pengar. Många sitter i hus som inte alls har några pengar över för den typen av utgifter. Och att göra någon halvmesyr och gräva runt kåken utan att få ner dränering i samma veva känns för mig som fuskjobb.
    Många äldre hus har aldrig haft någon annan lösning än att ha takavriningen ut direkt brevid grunden. För att inte riskera skador på grund av detta så är det ett bra sett att få ner risken med att lägga rör ut en bit från kåken.

7. pinebar
    Medlem Nivå 11
    I en del äldre områden får man koppla dräneringen till det kommunala avloppet, men då får man inte ta med dagvattnet från taket ner i det systemet. Det är förklaringen till varför i alla fall vi inte koplade ihop hängrännorna med dräneringen och avloppet och istället försöker leda bort vattnet från taket ovanför marken.

8. T
    Medlem Nivå 1
    Har man så knapert att man inte har råd att renovera för 135 kkr så bör man kanske se över sitt boende på en bredare basis och kanske skaffa sig en lägenhet eller bostadsrätt i stället. Tragiskt!

9. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Detta är en ren skönhets sak inget som har med funktion att göra. Men gissar att du är en sådan som lägger 400kkr eller uppåt för att bilen ska vara av en viss sort och inte för att den ska fungera.

10. A
    Medlem · Nivå 16
    Kan även vara stopp i de gamla betongrören. Har man inte haft rensgaller så att löv kunnat fylla på och multna blir de helt igentäppta efter ett tag. När vi gjorde om vårt dagvatten från tak och dränering för 20 år sedan så var betongrören från stuprören helt fyllda med jord efter 25år utan rensgaller, däremot dräneringen med tegelrör var helt intakt och fungerande. Vi hade fuktskador i hörnen på källaren där stuprören fanns anslutna, orsakade av stoppet i betongrören och i dessa fall kan man tillfälligt lösa delar av problemen med att dra ut anslutningen några meter runt huset.
    Dräneringen hade inte behövt bytas men vi ville åtgärda hela källarens utsida och dessutom isolera med Pordrän. Och 135.000:- är mycket pengar, oberoende av förutsättningar, att gräva ned i marken.

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag hoppas att du är medveten om att sådana påståenden faktiskt kan göra folk ledsna. Jag bor själv i hus, har någorlunda koll på renoveringsbehov de kommande åren men inte sjutton sitter jag på 135kkr att slänga ut! Fråga de flesta som bor i hus i de lite mer befolkade delarna av landet så ser du nog att jag inte är ensam!

12. T
    Medlem Nivå 1
    Så klart är jag medveten om det och det var ju självklart inte menat som ett påhopp. Vi har ju alla olika förutsättingar och prios. Men ändå är ju det en investering i huset att lägga tex 135 för att fixa dränet. Lägga motsvarande belopp på tex bil är ju svårt att räkna hem vid försäljning. :)

13. M
    Medlem Nivå 16
    Lönsam investering? Ja, det är inte alla som kan ta banklån på 135 kkr för att dränera om. Försök det när huset kostade 500 kkr, och priserna står still.

Jag har gott och väl råd, men inte tänker jag dränera om i rödaste rappet. Jag grävde förresten ner stuprörens avrinniing ca 10cm under marken 4m bort och lät det rinna ut i slutningen bakom lite sten För de som är estetiskt lagda är det nog en bra kompromiss.

Vattnet skall ju bort, det känns onödigt att först leda ner det till grunden och sedan längs grunden?

14. S
    Medlem Nivå 6
    Det behöver inte vara fel på dräneringen föör att man skall vilja ta hand om dagvattnet lokalt. Miljömässigt är det att föredra och ett hus gammalt hus som dräneras och förses med avlopp för dagvatten från taket kan få sättningskador. Ett sätt att minska risken för detta är att infiltrera takvattnet några meter ut från grunden.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: