Byggahus.se

Nyfiken brevbärare till granne

1. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare
    Hej!
    En fundering bara.
    Vi flyttade till vårat hus för 5år sen ungefär.
    Våran ena granne är brevbärare och jobbar för postnord. Hur fungerar igentligen reglerna där? Får han komma till oss privat och fråga om privata saker som handlar om våran post?
    Några exempel..
    Min telefon blev stulen och anmälde så klart det till polisen .. då kom han för o fråga - inte för o va nyfiken men är det kriminella man bor granne med . Nej jag har anmält min telefon stulen.

Min sambo starta företag han kommer . Inte för att vara nyfiken men såg att du startat företag.

Jag arbetade för en arbetsgivare som inte betalade ut min lön så fick kontakta kronofogden för att försöka driva in pengarna och samma visa så kommer han inte för att vara nyfiken men är det problem med ekonomin ?

Vi ska nu tack och lov flytta och idag kom han och knackade på och ifrågasatte varför vi bara gjort eftersändning på min sambo och inte på mig.
    Jag blev helt ställd och förklarade att jag ringt till de företag jag behöver byta adress på resten exempel kommun o myndigheter får dom uppgifterna ifrån skatteverket.

Men är det verkligen okej att han kommer på sin fritid och frågar om saker som har med vårat privatliv o göra? Känns väldigt obekvämt och visst nu ska vi flytta, tänker mer på dom nya husägarna. Borde man ringa till postnord och klaga ?

2. D
    Besserwisser · E · 14 619 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Grannar får väl fråga vad som helst? Det som framgår av utsidan av försändelser är inte att se som hemligt. Så visst kan man tycka illa om beteendet. Men olagligt är det nig inte.

3. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare
    Absolut att man får fråga vad som helst , men man får inte exempel få igenom någons post. Vi har lås på brevlådan så ingen av grannarna kan kika bäst dom vill.
    Jag kanske formulerade mig fel men har inte anställda på postnord någon sorts tystnadsplikt eller får dom anställda gå och fråga ut vem dom vill om deras post ?

4. Fällebyggarn
    Medlem · Skåne · 483 inlägg

Fällebyggarn

Medlem
  5. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 179 inlägg

ricebridge

Husägare
    Mja, olagligt är det väl inte, men olämpligt av en brevbärare. I min värld håller Postverket (just det) käft om vad de råkar få se och delar ut försändelser dagen efter att de postats, med nit och redlighet och utan att något förkommer. Men jag är visst född i ett annat årtusende.

6. D

Daniel 109

Besserwisser
    Det är absolut förbjudet att öppna och läsa andras post. Men vilken post som förmedlas är inte hemligt.

7. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare
  8. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare
    Har inte påstått att han gör något olagligt utan mer om det är lämpligt för en anställd på postnord att göra så ? Alltså får dom göra så ? Dom har väll regler som alla andra ?

9. K
    Husägare · Skåne · 2 281 inlägg

knipo

Husägare
    Brevbärare har någon form av sekretess.
    Sedan att han ser var ni får post ifrån är ju ofrånkomligt om han bär ut er post.
    Men han skall inte prata med er, eller någon annan, om det.
    Är det ett problem hade jag direkt kontaktat hans arbetsgivare o berättat om problemet.
    Så får han väl en annan runda istället eller nåt.

10. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare

11. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare
    Ja att han ser våran post det är ju oundvikligt men mer att han kommer utanför sin arbetstid, privat och frågar ut oss. Slav kontakta postnord imorgon och prata med dom. Tycker inte det är så lämpligt faktiskt.

12. Fällebyggarn
    Medlem · Skåne · 483 inlägg

Fällebyggarn

Medlem
    Det han får göra är att meddela myndigheter som tull och skatteverk om han misstänker att du har skapat dej ohälsosamma vanor. Men annars ska han nog hålla inne med sina kommentarer.

• Laddar…
  13. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare
    Okej det var det jag tänkte. Tack!

14. H
    Moderator · Stockholm · 43 047 inlägg

hempularen

Moderator
    Han bryter med stor sannolikhet mot reglerna hos postnord. Men att postnord skulle reagera på en sådan ”bagatell”, om du anmäler är nog osannolikt. De har mycket större problem än så. Var glad att posten överhuvudtaget kommer fram.

• Laddar…
  15. D

Daniel 109

Besserwisser
    Vilka regler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.