Byggahus.se

Nyckelfärdigt?

1. H
    Medlem · 2 inlägg

Hannahs

Medlem
    Vi har fastnat för ett hus från Modulenthus som vi funderar på att bygga. Vi har hört att Modulenthus levererar nyckelfärdigt, vilket vi är inne på eftersom vi har småbarn och inte har tid över till att göra något själva.

Vi har fyra frågor som vi hoppas att någon från Modulenthus kan svara på. Gärna så snart som möjligt då vi vill komma igång snart.

1) Vad innebär nyckelfärdigt enligt Modulenthus?

2) Om vi ska säga upp vår nuvarande lägenhet - hur håller Modulenthus tiden?

3) Vad skulle hända om huset inte hinner bli klart till det datumet som vi fått och vi då har måst flytta från vår nuvarande bostad?

4) Vilka garantier ger Modulenthus för att huset är klart till det bestämda datumet?

Hannah

2. R
    Medlem · 9 inlägg

Ricke

Medlem

Re: Nyckelfärdigt?

Hej

Väntar på inflyttning så gällande nyckelfärdigt vet jag inte ännu.

hur dom håller tiden vet jag inte riktigt hur man ska säga... vi blev "lovade" inflyttning en viss vecka och fick i dagarna reda på att huset kommer för montering endast två veckor innan det och slutbesiktningen är satt till ett datum 4 veckor efter den vecka vi var lovade från början...

hur det funkar om det inte blir klart i tid vet jag inte heller, men håller tummarna då jag sitter i samma sits dom ni om det skiter sig...

Modulent "skryter" om att dom alltid klarar datumen...
    Garantier får du inga om du inte tidigt får ett datum på papper...

3. V
    Medlem · 89 inlägg

Viktoria

Medlem

Vi byggde med Modulent 1998 och de blev klara 2 veckor innan det var sagt.

4. B
    Medlem · 153 inlägg

Beemer

Medlem

Vi hade slutbesiktning idag. Fyra veckor tidigare än planerat.

/Björn

5. H
    Medlem · 2 inlägg

Hannahs

Medlem

Hej och tack ni som har svarat!

Nu har jag väntat ut svaret här från Modulenthus i över en vecka och när jag läste "Läs det här innan du ställer frågor" under rubriken Diskutera med hustillverkare står det att frågorna svaras inom en vecka.

Så det lutar nog åt att vi får ta och välja en annan husleverantör för vårt husbygge. Det är så viktigt för oss att husleverantören ska kunna hålla tiderna och kan de inte ens tiderna i ett sådant här forum så vill vi nog titta efter annat. Tyvärr, måste jag nog säga, för vi trodde att Modulenthus var ett bra företag och det fanns en del intressanta hus att välja mellan.

Men skulle vi få ett bra svar av Modulenthus i början av nästa vecka där våra frågor besvaras så kanske vi ändå vill bygga Modulenthus. Det beror ju på vilka svaren blir förstås. Våra vänner, som också ska bygga nytt, är också angelägna om att få svar på frågorna.

Hannah

6. S
    Medlem · 70 inlägg

saren2

Medlem

Hejsan
    Svar här av Modulent verkar dröja.
    Sista svaret jag sett är från 9 augusti - det är ganska länge sedan...

7. R
    Medlem · 9 inlägg

Ricke

Medlem

har precis fått bekräftat att vårt hus inte blir klart i tid utan det blir en frödröjning på 4-5 veckor...
    Riktigt dåligt av Modulent och dess säljare som lovat annat sen första dagen. Så ska ni bygga hus oavsett tillverkare och kanske främst modulent så se till att få ALLT på papper innan ni själva skriver på något och skriv inte på innan ni tittat igenom alla papper två gånger!!!

8. A
    Medlem · Skåne · 676 inlägg

aedwall

Medlem

Hur mycket ersättning får ni för förseningen? Skrev de ett separat papper till dig där de berättade om sista dagen för slutbesiktning, eller skrev de sista dagen på leveransavropet?

9. R
    Medlem · 9 inlägg

Ricke

Medlem

Finns bara en sak att säga om Modulent och dess säljare, dom är stora i käften men sen händer det inte mycket. Har tjatat på dom om att få papper på datum i över 2 månader, sedan damp det ner ett brev från modulent om vilket datum det är slutbesiktning...4-5 veckor senare än vad man sagt tidigare...

Så tipset till er är att få allt på papper, underskrivet av någon!! Jag har flera "bra" exempel på saker som lovats men sedan försvunnit under tidens gång.

Glöm inte att kolla upp vem som ska fakturera vad, då det som står i din kalkyl från säljaren INTE är ett avtal utan bara uppskattade kostnader.

10. B
    Medlem · 2 inlägg

byggare-bob

Medlem

Ricke>> Vilket lokalkontor har ni vänt er till?
    Skulle också vilja ha svar på första inlägget i den här tråden.
    Vad händer om huset inte är nyckelfärdigt vid slutbesiktning?

11. R
    Medlem · 9 inlägg

Ricke

Medlem

byggare-bob:
    Svar på lokalkontor får du gärna via mail.

12. N
    Medlem · 14 inlägg

nibr

Medlem

Hej!

Jag är nyfiken på att höra svaren på nedanstående frågor, som trådstartaren ställde för ett tag sen nu.

Har sett att det finns någon från Modulenthus här inne nu, som kanske kan svara?

Med vänliga hälsningar

nibr

13. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Mina generella råd som byggsakkunnig är följande:

1) Nyckelfärdigt borde betyda samma som i resten av branschen = Totalentreprenad.

2) Lita ALDRIG på att ett bygge blir klart. Säg upp lägenheten så att ni har minst en månad till godo. Då har ni också chans att få alla besiktningsanmärkningar åtgärdade innan ni flyttar in. Det kan vara skönt att slippa ha hanverkare springande hemma.

3) Ni håller ju inne pengar för entreprenören tills godkänd slutbesiktning. Förhoppningsvis är det ett såpass stort belopp så entreprenören är motiverad att bli klar i tid.

4) Ingen kan ge 100% iga garantier. Däremot kan ni ju försöka förhandla in en vitesklausul (vilket inte alls är ovanligt i byggbranschen) Detta brukar vara antingen ett fast belopp eller en procentsats som faller ut som böter varje påbörjad arbetsvecka som bygget är försenat. Rimligt är ju att böterna motsvarar de merkostnader man får av att huset inte blir klart i tid. (en betryggande summa som bekoster hotell och förvaring av möbler)

Min erfarenhet av byggsvängen är: lita inte på någon, få allting skriftligt och enda motivationen som gäller är pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.