Byggahus.se

Nyckelfärdigt hus - pris på övrigt

1. P
    Medlem · Norrbotten · 20 inlägg

Per77

Medlem
    Jag och min sambo funderar på att köpa nyckelfärdigt hus och undrar lite över vad som tillkommer. Vi funderar på ett älvsbyhus då dessa verkar prisvärda. Vore tacksam om någon kunde ge lite exempel på kostnader som tillkommer, tex

-Köpa tomt (vet att det kan skilja sig jätte mycket) x kr
    -Förbereda tomten (dra vatten, el, markberedning) x kr
    -Fixa tomt (så gräs, m.m) x kr
    -Övrigt x kr

Säkert väldigt svårt att svara på men ett medelpris vore toppen
    alltså ungefär hur mycket som tillkommer utöver priset för själva huset. Tillkommer totalt 500.000 eller 1.000.000?

2. J
    Medlem · Halland · 77 inlägg

jjoneil

Medlem
    Hej Per77!
    Förstår att du vill veta, men det är verkligen jättesvårt att säga exakt hur höga kostnader som tillkommer, det skiljer sig beroende på vilken husfirma ni bygger med och hur det ser ut där ni ska bygga.
    För vår del tillkom följande, exklusive själva huset (totalentreprenad inkl grund) och tomt
    Lagfart 1,5% av tomtpriset, plus en avgift på jag tror det rörde sig om ca 900 kr.
    Pantbrev 2% av totala lånesumman
    VA, för vår del rörde det sig om enskilt vatten och avlopp och kostade ca 90 000, men det ka ju både bli högre och lägre.
    Byggel, kostade oss ca 15 000
    container hyra+tömning: ca 5000 för oss
    Bygglov: tror det rör sig om allt från 10-30 000 beroende på din kommun, brukar finnas info på deras hemsida
    Kvalitetsansvarig: ca 15 000kr
    Geolog: kommunen krävde att vi fick ett utlåtande från en geolog pga enskilt avlopp och intilliggande brunnar, ca 11 000kr
    Förbereda tomt X kr, kan inte kommentera på detta eftersom vi inte har börjat än :0)
    Målning av fasad: igen beror på vilken husfirma ni anlitar, i vårt ingick det inte. Färg ca 12 000kr, vi målade själva
    Altanbygge 10-15 000, inte nödvändigt men man kan ju ta med det i beräkningarna.
    Telia: om du vill ansluta till telenätet, minst 7 000kr tror inte att det finns någon övre gräns
    El: anslutingsavgift till elnätet, kostade oss 21 000kr med Fortum, plus 6 000 för att flytta på en befintlig stolpe.

Jag har säkert glömt något, men detta ger dig kanske en idé om vilka kostnader som tillkommer. Finns många trådar om Älvsbyhus här på forumet så du kan säkert hitta info om vad som specifikt tillkommer för denna husfirma.
    Lycka till med husbygget!
    /J

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 269 inlägg

anno2069

Medlem
    Kopierar tidigare inlägg och lägger till våra uppgifter

Lagfart 1,5% av tomtpriset plus administrativ avgift på 825.
    Pantbrev 2% av totala lånesumman
    VA, 1000:-/m2 dvs 100 000kr
    Byggel+anslutning ca 30 000, bygg hus på sommaren=> lägre elkostnad
    Bygglov:Några tusenlappar
    Kvalitetsansvarig: Gratis
    Förbereda tomt ingick i grundarbetet
    Målning av fasad: Minst 25 000:-
    Telia: Gratis
    Sprängning plus fyllnadsmaterial 250 000:-
    Extra El + Nätverk 40 000:-
    Radonsäkring 7000:-

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.