Nyckelfärdigt hus, dåligt utförd trädgårdsyta!

11k läst  20 svar

Sida 1 av 2
  1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Vi håller på att bygga ett nyckelfärdigt hus via en totalentreprenör. När vi tittade till bygget idag blev vi chockade över den riktigt fula inbuktningen på trädgårdsytan. Vad tusan ska vi kunna göra av detta utrymme när det ser ut som det gör?! Det finns ett brunnslock där det är som djupast i den så kallade skyttegraven (se bild med inringning).

B5B4E9EE-3CD8-4D1E-BBFB-DEE24DE34F09.jpeg 75667900-74BE-4C0A-B96C-C827B673864F.jpeg

Vad tycker ni vi kan göra åt detta? Spontant tänker jag att man häller i matjord i skåran för att jämna ut underlaget innan vi sätter gräsmattan på plats. Själva brunnen förlänger jag upp med ett rör så att den inte hamnar under ytan.

Borde vi acceptera detta? Vi har grannar både väster och höger om oss med liknande lutning, dom har med brunnslock. Jag är rädd för att detta kommer skapa enorma pölar vid regn. Om jag förhöjer vår trädgård och gräver igen skåran, behöver jag tillstånd för detta eller kan detta ses som ett mindre ingrepp?

Vad hade ni gjort? All hjälp och råd uppskattas enormt!

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Ser ju nästan ut som det är ett medvetet dike, i så fall får man inte bara fylla igen det.

NoiseMaker och Stickan56 gillar
  3. N
    Medlem · Nivå 8
    Granska eller få fatt på handlingarna rörande detta. Måste vara en dikning för att leda bort ytvatten. Hur som helst är detta inget som entreprenören gjort "bara för att".
    F.ö är det inte ovanligt med diken mellan tomter där bakgårdarna vetter mot varandera, vilket ser ut att vara fallet när man tittar på bilden.

anders.nacka och Stickan56 gillar
  4. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaren!

Jag tror definitivt att det kan ha en funktion för avledning av vatten, frågan är om jag får fylla ut med en liten mängd jord i alla fall första delen från vänster? Så att diket hamnar mer vid avloppet?

Vad är det värsta som kan hända? Tänker att alla grannar har eget avlopp oavsett så även om jag gräver igen mitt dike lite kommer derad vattenanansamlingar rinna ner i deras egna brunn = ingen skada skedd?

Estetiskt sett, vad anser ni om detta ärligt talat? Tips på hur vi kan jobba med det och vad man kan göra av gräsmattan?

5. Byggglädje
    Medlem Nivå 4
    Ser ut som den lösning jag har tänkt för våran bakgård då vi har en sluttning och det skulle bli konstigt att sänka ut ifrån huset hela vägen. Våran mark är packad lera och vi kommer fylla igen diket med sand först och sedan matjord. Vi lägger även ner några extra dräneringslangar på utvalda ställen. Har du en bra markentreprenör så fixar han till det precis som du vill. Tycker du har bra förutsättningar att inte få några pölar på tomten.

Gulfxx gillar
  6. P
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret! Frågan är hur hade man kunnat göra det annorlunda för att få det jämnare men behålla dräneringen, om möjligt ens?

Tänker om man kan jämna ut vänstra delen och låta området runt och efter brunnslocket vara som det är?

7. N
    Medlem · Nivå 8
    Halvidiotisk fråga men.........det är inte så att diket är förlagt på en "allmänning"? Eller att diket är kopplat till ett servitut. Jag finner nämligen det hela lite lustigt att man gjort ett allmänt dike, på flera tomter, uppebarligen helt utan er vetskap. Dessutom har brunn dragits fram......har ni beställt det? Är den ens eran?

Jag får inte riktigt ihop detta

8. Byggglädje
    Medlem Nivå 4
    Det ligger dolt dränering överallt så det är säkert möjligt. Jag är ingen expert, jag brukar ta in hjälp när jag nått min gräns men jag vet att man kan dölja dräneringen med bibehållen funktion om man gör rätt. Men som jag sa, en bra markgubbe vet vad som fungerar.

9. P
    Medlem Nivå 2
    Vi äger marken till fullo förutom den lilla gröna delen längs med grannens plank. Den ägs av kommunen.

Väldigt bra fråga! Vi blev aldrig informerade om dräneringen eller brunnen. Det byggs ett helt nytt område där vi köpt så samtliga hus är helt nya. Gissar att vattnet leds vis brunnen bort till en bäck dom också bygger?

Har krävt svar samt åtgärd i bästa mån av entreprenören. Det är en av landets största så jag hoppas på en lösning. I värsta fall köper jag matjord och fyller ut skåran fram till brunnen.

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Det kan hända att du måste lägga ett rör i botten, dvs göra en täckdikning, så att du inte förstör grannarnas dagvattenavrinning. Avlopp och dagvatten är numera skilda system. Kolla upp detta innan du gör något!

11. Shakula
    Husägare Nivå 6
    Det ser ut som du nybyggt i ett äldre område? Då har du säkerligen en höjd att rätta dig från gatan där ditt hus skall ligga. Och din granne ligger på en högre höjd. För att du inte skall få in vatten mot huset, så måste där nog bli ett dike. Detta är nog billigaste sättet att lösa problemet tror jag som din entreprenör gjort. Men det borde vara med på er planritning väl?
    Jag hade personligen gjort en mur kanske halvmetern in i slänten (enligt alla regler med dränering osv), gjort rabatt i den upphöja ytan, sedan jämnat ut ytan på gräsmattan.

Hemmakatten gillar
  12. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Det är ju ett dike, inte en slänt? Grannen ligger på samma höjd. Eller tänker du en mur på vardera sidan om diket? Blir inte det väldigt konstigt?

13. Shakula
    Husägare Nivå 6
    Sorry, mitt fel. Tyckte på bilden att det såg ut som två olika höjder.
    Verkar i så fall väldigt konstigt.

Ganescha gillar
  14. P
    Medlem Nivå 2
    Huset bakom planket är definitivt högre beläget än vårt hus. Området var förr en fotbollsplan / friidrottsplats som numera skall bli ett bostadsområde.

15. H
    Medlem · Nivå 6
    Ett bra tips kan ju vara att kolla med entreprenören om varför dom gjort det just sådär? Gissningsvis finns det säkert en riktigt bra förklaring.

Tokslut, Nils82 och fia_mstd gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: