Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ha haft nyckeln i fel läge när du skruvat fast låscylindern så nu sitter det ett halvt varv fel och du kan därför inte ta ur nyckeln ur låscylindern.
Det är bättre att inte ha nyckeln i låscylindern när du skruvar fast den i det låsbara handtaget.
Det är bara att lossa handtaget så du kan montera låscylindern rätt.
Jag brukar rekommendera kunder att först fästa handtaget med vanliga skruvar och funktionstesta innan skruvarna byts ut till envägsskruv.
Det är bättre att inte ha nyckeln i låscylindern när du skruvar fast den i det låsbara handtaget.
Jag brukar rekommendera kunder att först fästa handtaget med vanliga skruvar och funktionstesta innan skruvarna byts ut till envägsskruv.
En mycket bra rekommendation. Nu hade jag dessvärre bara envägsskruvar. Dessutom satt det en avbruten skruv ivägen i det ena hålet, resterna av något gammalt handtagsäventyr så jag fick tvinga in skruven. Det som gäller är ju i så fall att borra ut skruvarna. Jag kan ju sätta det med vanlig skruv sedan, är ju inifrån. Nu är det dock enligt mig ingen katastrof att nyckeln sitter fast, den är trots allt fullt funktionell. Min far dock mer orolig. Så om jag kunde få ut den....mendå är det alltså endast möjligt om jag tar loss handtaget...1 123abc skrev:Du ha haft nyckeln i fel läge när du skruvat fast låscylindern så nu sitter det ett halvt varv fel och du kan därför inte ta ur nyckeln ur låscylindern.
Nyckeln sitter ett halvt varv fel och det går inte att få ur nyckeln på annat sätt än att lossa låscylindern från handtaget.S sepani skrev:En mycket bra rekommendation. Nu hade jag dessvärre bara envägsskruvar. Dessutom satt det en avbruten skruv ivägen i det ena hålet, resterna av något gammalt handtagsäventyr så jag fick tvinga in skruven. Det som gäller är ju i så fall att borra ut skruvarna. Jag kan ju sätta det med vanlig skruv sedan, är ju inifrån. Nu är det dock enligt mig ingen katastrof att nyckeln sitter fast, den är trots allt fullt funktionell. Min far dock mer orolig. Så om jag kunde få ut den....mendå är det alltså endast möjligt om jag tar loss handtaget...
Nu minns jag inte om det ligger med vanliga skruvar med 835S men för var det både vanliga och envägsskruv i förpackningen men ASSA kanske snålade in på de vanliga skruvarna då dom ska monteras med envägsskruv för att uppfylla certifieringen.
Jag brukar driva ur envägsskruvar med en spårmejsel på högkant men det går även med ett drivdorn men om dom sitter i trä utan förborrning så brukar dom sitta hårt hela vägen och det är inte det lättaste om man inte gjort det tidigare.
Det är även rätt trångt i ett 835S handtag men när skallarna är utanför försänkningen så kan man använda en tång och gänga ur resten med.
Att borra skallarna fungerar de med men då får du ytterligare en skruv som sitter i vägen om du inte kan lyckas gänga ur den men om du förborrar så bör det gå bra att få in en ny skruv sen.
Tack! Nej fanns bara envägsskruv i två olika längder...jag får fundera på hur bäst få bort dem. De sitter i trä utan förborrning så det blir nog inte enkelt. Eventuellt förstör jag även handtaget när jag borrar ut dem...1 123abc skrev:Nyckeln sitter ett halvt varv fel och det går inte att få ur nyckeln på annat sätt än att lossa låscylindern från handtaget.
Nu minns jag inte om det ligger med vanliga skruvar med 835S men för var det både vanliga och envägsskruv i förpackningen men ASSA kanske snålade in på de vanliga skruvarna då dom ska monteras med envägsskruv för att uppfylla certifieringen.
Jag brukar driva ur envägsskruvar med en spårmejsel på högkant men det går även med ett drivdorn men om dom sitter i trä utan förborrning så brukar dom sitta hårt hela vägen och det är inte det lättaste om man inte gjort det tidigare.
Det är även rätt trångt i ett 835S handtag men när skallarna är utanför försänkningen så kan man använda en tång och gänga ur resten med.
Att borra skallarna fungerar de med men då får du ytterligare en skruv som sitter i vägen om du inte kan lyckas gänga ur den men om du förborrar så bör det gå bra att få in en ny skruv sen.
Det finns de som säger att en slagskruvdragare (skruvknackare) kan fungera men tveksam till att det fungerar när dom sitter hårt i trä däremot om det varit metriska gängor så hade det säkert fungerat men du kan alltid testa.S sepani skrev:
Du har inte sönder handtaget när du borrar av skruvskallen, du ska inte ha så stor borr ca 4mm borde fungera bra i centrum av skruvskallen, det är endast skallen som ska släppa från skruven du ska inte borra bort hela skruvhuvudet.
Ja, det gick inte så där jättebra....jag köpte skruvutdragare på Biltema, borrade ett hål i skruven, bytte till skruvutdragaren och försökte sen få fast den...men helt omöjligt. Ett tag tyckte jag den satte sig fast och kag tog av borrmaskinen och vred den med en skiftnyckel....men lönslöst. den kom ingenstans. Att försöka knacka gav jag upp från början då den är skruvad i icke förborrat trä...Vad gör jag för fel, varför fäster inte skruvutdragaren...? Nu står jag med ett hål i ena skruven och det får bli ett jobb för låssmeden....
Jo, det skulle jag absolut kunna men hur får jag bort "resten" av skruven? skruvarna? jag har ju två...jag måste ha gjort fel med skruvutdragaren, vet inte hur jag "fäster" den i skruvenJ Jocke Best skrev:
Kanske du kan fästa en mall över hålet och skruven tex en stålplatta med en tving. I plattan borrar du innan ett hål och sätter hålet exakt över skruven. Sedan borrar du med hålet som styrning.S sepani skrev:
Om du inte kan få bort resten av skruven så knacka in den och förborra sedan så kan du nog dra in en ny skruv.S sepani skrev:
Oftast lyckas skruvarna hitta något att dra i.
Det enda som kan bli problem om skruvarna sitter kvar är den dagen spanjoletten lägger av och måste bytas ut då kommer resterna av de gamla skruvarna vara i vägen.
Om det skulle inträffa så får man lösa det då och om man då skulle råka göra att hålet vandrat neråt så använder man då Underläggsbricka 841S.
https://www.assaabloyopeningsolutio...dtag/handtagstillbehor/underlaggsbricka-841s/
Det jag vill ha sagt är att det inte är så farligt att göra lite "fel" då det ofta går att åtgärda.
När du borrar en skruv så bör man vara noggrann med att borra exakt i centrum nu får du lite knepigare att borra men det går fortfarande att uppnå önskar resultat.