Vi har i augusti renoverat om badrummet och i samband med detta installerat en vägghängd toalett i en uppbyggd låda där avloppsrören går ca 1 meter i sidled och sedan ner i golv. MEN till problemet, ibland dyker en väldigt dålig lukt upp och det stinker otroligt mycket från lådan, det finns visserligen en del öppningar i lådan, bland annat en inspektionslucka.

Vad kan man göra? Ska man försöka täppa igen alla hål och inspektionsluckor för att "stänga" inne lukten? Det känns lite dumt också om man behöver komma åt.. Kanske någon rörmokare som har något bra förslag.

Att täppa till lådan känns bara som ett sätt att dölja problemet. Dessutom måste det finnas minst ett hål i botten för läckageindikering.
Hur är avluftningen av avloppet ordnad? Kan det sitta en vakuumventil i skåpet som släpper ut lukt?

På något sätt har du inte fått tätt i rörkopplingarna i lådan. Såvida det nu inte finns en vakuumventil i lådan, som krånglar. Du måste hitta vad som är otätt och åtgärda.

useless useless skrev:
Att täppa till lådan känns bara som ett sätt att dölja problemet. Dessutom måste det finnas minst ett hål i botten för läckageindikering.
Hur är avluftningen av avloppet ordnad? Kan det sitta en vakuumventil i skåpet som släpper ut lukt?
Detta gäller lägenhet, så såna frågor kan jag inte svara på..

H hempularen skrev:
På något sätt har du inte fått tätt i rörkopplingarna i lådan. Såvida det nu inte finns en vakuumventil i lådan, som krånglar. Du måste hitta vad som är otätt och åtgärda.
Det är lite konstigt att det inte är tätt, det sitter vanliga avloppsrör ihopsatta av en rörmokare där inne.

Det fanns en inspektionslucka. Kan du ta bilder genom den och lägga upp.

Ja, nånting måste vara otätt. Kanske vid anslutningen till stammen? Hur stor del av rören byttes ut vid renoveringen?

useless useless skrev:
Ja, nånting måste vara otätt. Kanske vid anslutningen till stammen? Hur stor del av rören byttes ut vid renoveringen?
Toalettstolen flyttades ca 1 m i samband med renoveringen och då byggdes en låda upp där avloppsröret till wcn går, så det gamla avloppet är fortfarande kvar på samma ställe bara skillnaden att man kopplat nya rör till den gamla anslutningen i golvet.

H hempularen skrev:
Det fanns en inspektionslucka. Kan du ta bilder genom den och lägga upp.
Ny bild lite svårt att se
Svårtydd bild av ett ventilationssystem under renovering i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal bild under renovering men så ni kanske förstår hur det är kopplat
Renovering av badrum med synlig vägghängd toalettstomme och rörinstallationer på kaklad vägg och mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara så att locket som ska täta det lilla röret inte sitter som det ska? Jag tycker det ser ut att vara en glipa där.

• Gilla
Alexander Moser och 1 till
  • Laddar…
Är det inte ett lock som inte sitter på ett rör som kommer upp ur golvet?
Nu var man för sen igen :(

T
Lite off topic men är det verkligen lämpligt att ha träreglar mot golvet där?
Det är ju på den blöta sidan av tätskiktet så att säga...

Dheri Dheri skrev:
Kan det vara så att locket som ska täta det lilla röret inte sitter som det ska? Jag tycker det ser ut att vara en glipa där.
Ja faktiskt verkar det ha glidit upp! Ska kika på det! Tack :)

Det visade sig vara svårare att komma åt att trycka ner det där locket än jag trodde, svårt att få någon hävstyrka från inspektionsluckan. Inte så sugen att lyfta bort marmorskivan på ovansidan :/

T Thullen skrev:
Lite off topic men är det verkligen lämpligt att ha träreglar mot golvet där?
Det är ju på den blöta sidan av tätskiktet så att säga...
Ja visst hade jag kunnat använda stålreglar, men nu hade jag massa träreglar kvar som jag ville göra mig av med, samt att om jag byggt rätt ska det inte komma in vatten på insidan lådan. Det värsta som kan hända är att det blir vattenskador på reglarna i wc-lådan, värre saker har hänt.

• Gilla
RenoveringsBg
  • Laddar…
Som sagt det där locket är väl förstahandsmisstanken.

Men om man tittar på röret som går ut till toastolen, så set det ut att vara ngn. sorts yttre tätning på sista skarven ,set utt vara svart tejp. Men väldigt svårt att se. Vad är det? Ser inte ut som något man vanligen skarvar avloppsrör med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.