Byggahus.se

Nybyggnadskartan avviker från verkligheten till min nackdel, vad göra?

1. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 856 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Jag vill riva en existerande byggnad, av äldre snitt och skick, som står väldigt nära tomtgräns (1-2m beroende på var man mäter). Denna vill jag ersätta med en ny, aningen närmare grannen. (1m genomgående) Grannen är positiv.

När jag nu får nybyggnadskartan av kommunen visar den att den existerande byggnaden står 4-5 m från tomtgräns. Detta borde rimligtvis ligga mig i fatet när jag ansöker om den nya byggnaden.

Det finns bygglov på den byggnaden som står där idag, inklusive ett dokument som tydligt visar att huset ska stå 2,5 m från tomtgräns.

Frågan är hur jag ska författa bygglovet för att poängtera att nybyggnadskartan är dålig och den därför borde ignoreras? Bara bifoga det jag har i form av tidigare dokumentation, och hoppas att det inte blir ett för stort problem? Vad betalar man egentligen för med nybyggnadskartan, verkar väldigt tveksamt att den skulle vara värd 5kkr...

2. K
    Medlem · skåne · 663 inlägg

kanonkula

Medlem
    Har du rätt på var tomtgränsen är då?

• Laddar…
  3. jonmo

jonmo

Självbyggare
    Bra fråga. Men ja, jag har hittat åtminstone en tomtpinne som tydligt visar var gränsen går. Jag kan ha fel på max 50 cm.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    I princip skall det inte spela ngn roll.

Dvs. stadsbyggnadskontoret skall inte ta hänsyn till att det finns en bef. byggnad som ligger nära gränsen. Du vill riva en byggnad, och bygga en ny. Vid prövningen av bygglovet skall de inte lägga sig i var den bef. byggnaden ligger.

Sedan är det troligen så att om den faktiska situationen är känd för handläggaren, så kanske den subjektiva delen av bedömningen påverkas.

5. B
    Allvetare · Stockholm · 8 536 inlägg

b8q

Allvetare
    Det låter som någon landsbygdskommun där man inte åker ut för att kontrollmäta och ajourhålla kartdatabasen innan man skapar kartan.

6. jonmo

jonmo

Självbyggare
    Strängnäs kommun, fastigheten ligger i gammalt sommarstugeområde, numera till stor del permanentboende. Detaljplanen är tyvärr väldigt gammal och restriktiv, men jag tänkte ta i i ansökan för att ha prutmån på bygget om jag får avslag.

7. haavard
    Medlem · Bohuslän · 2 938 inlägg

haavard

Medlem
    Har du beställt en nybyggnadskarta skall den stämma med verkligheten. Om du VET att du har rätt borde du kunna kräva att de kommer ut och mäter in både byggnad och tomtgräns.
    (Har du fel kan det ju vara att du debiteras...)

8. jonmo

jonmo

Självbyggare
    Jag har alltså dokumentation (gammalt bygglov) som visar var huset ska stå, och vet som sagt att verkligheten överensstämmer bättre med bygglovet än med nybyggnadskartan.

Även huvudbyggnaden är av konstig form, bara en rektangel vilket huset aldrig varit format som.

Anyway, kanske bifogar lite halvkassa bilder till bygglovet som visar nuvarande placering som ett argument för att det inte är en så stor förändring. Känns inte som att jag har så mycket att vinna på att ifrågasätta nybyggnadskartan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.