Byggahus.se

Nybygget med ekotänk - bästa uppvärmningssystemet?

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag ger Larsbj rätt i det han skriver.
    Här hos mig finns det en lokal värmekälla, luft/luft-värmepumpen.
    Utan ventilationsaggregatet hade det naturligtvis varit svinkallt på vintern över allt utom där värmepumpen blåser in varm luft.

Men med hjälp av FTX-aggregatet sprids värmen ut till sovrum, badrum, toalett och tvättstuga.
    Så det är verkligen ett samverkande system, som "pratar" inbördes på ett språk kanske bara de förstår.

Enkelt uppbyggt och till lågt pris dessutom.

-------------------------
    I morgon skall jag ringa till mitt elnätsbolag och be dem fakturera kvartalsvis i stället för månadsvis.
    Alla dessa månadsfakturor på ett par hundralappar är irriterande och slöseri med tid.
    Både för mig och bolaget :p

2. M
    Medlem Nivå 11
    Jodå, FTX finns med eftervärmare. Vanligt i passivhus där man klarar sig på den lilla uppvärmningen.

• Laddar…
  3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Det jag menar är att värme och ventilationssystemen hör ihop pga av krav på återvinning av frånluft så måste man använda antingen Ftx eller flvp.

4. H
    Medlem Nivå 8
    Jag är motsträvig och hävdar ändå att FTX står för Från och Tilluftssystem med värmeväXlare och är ett ventilationssystem med värmeåtervinning.
    Hur mycket man än bygger ihop det med EFTERvärmare eller utnyttjar det för att sprida tex kaminvärmen som i mitt förra boende. Eller att det i princip är ett krav idag..

Men dimensionerar FTX:en efter luftombyteskravet och husets volym. Värmesystemet dimensionerar man efter klimatzon och isolerstandard.
    :p

5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Fast du får inte bygga ett hus utan ftx om du inte väljer ett visst värmesystem, så byggreglerna räknar de som en del av det som tillför energi till husets uppvärmning, och jämfört med ett f-system så krävs en mindre värmekälla och mindre köpt energi.
    Så den som inte tar hänsyn till ftx:en när han dimensionerad värmesystemet har nog gjort fel ock köpt för stor panna.