Byggahus.se

Nybygget med ekotänk - bästa uppvärmningssystemet?

1. J
    Medlem Nivå 8
    Bygger ni ett energisnålt och välisolerat hus kan flvp vara ett alternativ OM ni köper grön el. Annars är väl ftx och luft eller vattenburen pelletsvärme med lokalt producerad pellets, gärna med nån miljömärkning.. Utrustningen skall givetvis vara av erkänt fabrikat med dokumenterat låga utsläpp, se Energimyndighetens test av pelletspannor även om långt ifrån alla bra tillverkare fanns representerade.

2. H
    Medlem Nivå 8
    Inte bara i denna utan även i andra trådar ser det ut som att folk tror att FTX har något med uppvärmningssystem att göra.
    Det är ett fristående ventilationssystem med värmeåtervinning. Man spar på energi som annars hade krävts av uppvärmningssystemet.
    I ett välisolerat hus med FTX ventilation hade jag valt luft/vattenvärmepump kompletterat med vattenmantlat nånting.
    Alternativt om man har källare och murstock, pellets/ved ihop med solvärme.

3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Men i ett nytt hus idag blir ftx en del av värme ventilationssystemet, detta för att man har att välja på flvp eller ftx+värmekälla

• Laddar…
  4. D
    Medlem Nivå 8
    Jag har i mitt försök till snåla nybygge (investering vs förbrukning vs smutsa ner planeten) FTX + Ack + liten VP och så en snyggkamin (glas på båda sidor, separerar kök och vardagsrum) som vi ändå ville ha och som då blev hjärtat med vattenmantling. Förbrukning inkl varmvatten och hushållsel 8500kWh på 170kvm. 30cm i väggar och tak. 0,8-0,7 i fönster (stora partier)

Skulle först kompletterat med solvärme, men sen gjorde IKEA's intåg på solceller att jag väntade lite och nu är jag är helt såld på Elon Musk's Telsa Powers vision om att vi måste bara "go solar". Så det är det jag kommer satsa min takyta på när det mognar i sinom tid (säg 5 år)

1) FTX (40tkr)
    2) Vattenmantlad snyggkamin (30tkr)
    3) Acktank (20tkr)
    4) Liten luft/vatten på 7kW för 10tkr. (högg av 2000kWh mot elpatron)

5. D
    Medlem Nivå 8
    Också tänd på en sån där liten FTX + VP pryl. Det tycker jag låter väldigt rätt.

6. N
    Medlem Nivå 1
    Varför inte en Nibe 750 panna med en Sam 40 tilluftsmodul? På så sätt får du även uppvärmd tilluft genom takventiler på samma sätt som med FTX.

7. Markus Nyholm
    Medlem Nivå 3
    Jag håller på och bygger ett hus just nu på 120 m2 där jag ställt mig samma fråga som du...
    Efter att beräknat värmebehovet till ca 5-7000kwh/år med FTX och solfångare så kom jag fram till 750L tank solfångare och vattenmantladkamin i V-Rum och välisolerat hus.

Då har jag räknat och jämfört bergvärme, luft/vatten, FLVP, elvärme i FTX med och utan solfångare och radiatorer. Alla dessa med investeringskostnad, installationskostnad, driftkostnad under 20 år, räntan kostnaden under 20 år för merinvesteringskostnaden och reinvesteringskostnad inom 20 år. Det jag kom fram till va att det va mycket jämt mellan alla system efter 20 år. Det sämsta va FLVP, de bästa alternativen va bergvärme eller solfångare med vattenmantladkamin.
    I alla systemen har jag räknat med en kamin och i Luft/vatten och sol alternativet med vattenmantladkamin. I alla systemen har jag FTX utom FLVP.

Bergvärmen är bäst i komfort och solfångare, vattenmantladkamin med elpatron mest eco.
    Eftersom i alla värmepumpsfall hänger beräkningen på att de ska hålla i 20 år och FLVP i 10år valde jag inte någon värmepump.

Detta kanske förvirrar dig mera men jag tror att ur en ekonomisk synvinkel är det ganska lika det handlar mera om vad man vill ha för system och om du tycker att det är roligt att elda, på lång sikt måste man tjäna på att ha mycket isolering.
    Jag gick på att ha lång hållbarhet på prylarna och slippa chansa på att värmepumpen ska gå sönder någon dag.
    Mvh Markus

Redigerat 20 maj 2015 00:15
  8. haavard
    Medlem Nivå 11
    Varför skulle jag göra det? Mycket bättre att försöka tänka logiskt.

Värme som produceras med kärn/fossil-el måste vi lämna. Alltså inget toppalternativ för den miljömedvetna.
    Grön el är bättre, men den kan användas för att ersätta ful-elen och är heller inte optimalt.

(Själv är jag för lat för att elda med ved på heltid- väljer luft/luft.)

9. J
    Medlem Nivå 8
    Tänka logiskt…

Jag påpekade bara att beroende på vad man tar hänsyn till i sitt Eko-tänk så behöver inte vedeldning vara Eko bara för att det anses vara fossilfritt och Co2 neutralt.. Jag är själv stor förespråkare av biobränslebaserade lösningar. Hemma byter jag nu ut min gamla uttjänta pelletsanläggning mot en ny toppmodern och underhållsfri (nästan) pelletsanläggning även om bervärme enligt många torde vara det självklara valet. Detta gör jag för att jag tycker det är mer logiskt att värma huset med biobränsle och vispa grädden med elström än att värma huset elström och vispa grädden med ett vedträ..

MEN tycker ändå man skall vara tydlig med att 99 av 100 myskaminer, vattenmantlat eller inte, vid mätning av emissioner och effektivitet är ganska miljövidriga.

Såå, logiskt eller inte.. Eko eller inte..

10. T
    Medlem Nivå 3
    Varför inte FTX + VA golvvärme med ack-tank? Solceller och/eller vindkraft för egen elproduktion + några/något tesla batteri? Dyrt i inköp kanske men borde väl vara väldigt eko samtidigt som det borde ge väldig behaglig komfort?

11. T
    Medlem Nivå 2
    Det är mycket snack om EKO hit och dit idag...

Man måste skilja på två saker, vad är bäst för DIG och vad är bäst för PLANETEN, det är nämligen långt ifrån samma sak.

Vill man minska miljöpåverkan globalt så är vedelning bra men vill man ha bra närmiljö så kan det vara dåligt på grund av partiklar och oförbrända ämnen. Kommunerna vill ofta inte ha vedelning eftersom det försämrar luften i närmiljön och de bryr sig inte om klimatet ur ett globalt perspektiv. Så man måste välja vad som känns mest intressant, är det DU själv som skall ha bra miljö eller är det PLANETEN du värnar om, välj sedan efter det.

Samma sak gäller mat, många köper KRAV märkt mat från Kina (nästa alla produkter från Saltå Kvarn exempelvis) i tron att det är bra för miljön men de långa transporterna gör att det är sämre globalt men är bättre för din kropp eftersom det innehåller mindre miljögifter. Du väljer själv vad du skall prioritera.

Att byta värmepump eller andra delar i värmesystemet med 5-10 års intervall är också tveksamt ur ett globalt perspektiv med tanke på materialets produktion, frakter m.m.

Isoleringsmaterial (sten/glasull men också cellplast) är mycket bra ur miljösynpunkt, både för din plånbok och för den globala miljön. Det håller länge (50år minst) är relativt energisnålt att tillverka och ger en lång besparing av energi via minskad uppvärmning. Att byta isoleringsmaterial mot träull/lin eller andra organiska fibrer kanske "känns" bra och påverkar närmiljön positivt ur allergi- eller andra synvinklar men den globala miljövinsten är minimal och ibland negativ.

Samma resonemang gäller takbeklädnader, många importerar fetbladsväxter från Danmark eller Holland och sätter på sitt hus som ligger mitt i den svenska skogen, det är negativt ur miljösynpunkt. Samma tak placerat på en fastighet i Stockholms innerstad kan vara positiv i närmiljön eftersom taket kommer hjälpa till att rena luften och regnvattnet som faller på taket.

Alltså bestäm först var ditt miljö eller EKO intresse ligger, vill du värna om planeten eller vill du värna om din och dina barns närmiljö, välj sedan material och produkter till ditt hus efter det.

• Laddar…
  12. haavard
    Medlem Nivå 11
    Jag håller helt med dig i principen. Du missade dock katastrofalt med det här.
    Sten/glasull (och jag gissar också cellplast) har raka motsatsen av energisnål tillverkning.

Stenull står emot brand, men annars kan jag inte se något område där organisk isolering är sämre än sten/glas/plast.

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Lite mer bränsle på brasan :) :

Vill ni ha en länk, så säg till!

14. M
    Medlem Nivå 11
    Skulle jag välja nytt idag hade jag satsat på en rejäl solcells-anläggning kopplad till en ackumulator-tank med elpatron. Inga rörliga delar och minimalt med underhåll. Självklart FTX för ventilationen.

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag investera in en el-bil så el lär ju alltid förbrukas i mitt hushåll.

15. H
    Medlem Nivå 8
    Blir det? FTX är ju ett fristående ventilationssystem, annars är det väl nåt annat? Eller menar du att de "pratar med varandra" ?
    Jag har aldrig hört talas om FTX vetilationsaggregat med inbyggd uppvärmning för ett hus. Nog för att äldre typer har ett avfrostningselement.
    Frånluftsvärmepanna är inte FTX om du frågar mig.