Byggahus.se

Nybygget med ekotänk - bästa uppvärmningssystemet?

1. Z
    Medlem Nivå 4
    cecar33:
    Vad har du haft för märke på frånluftsvärmepumparna? Du får jättegärna berätta mer om varför du inte vart nöjd, är det de höga reperationskostnaderna eller för att de inte är effektiva? Hur blir inomhusluften?
    Det jag tänker rent spontant är; måste hänt otroligt mycket under dessa åren med utvecklingen av frånluftsvärmepumpar? Andra grejen som dyker upp är just kostnaden av att underhålla ett sådant här system, eller om det händer något med det, borde väl vara likadant för FTX om det går sönder (reparationskostnaderna tänker jag på)? Vi har kollat en del på NIbes olika värmepumpar och ack.tankar.
    Hur mycket ligger kostnaderna på för installation av frånluftsvärmepump? Och hur fungerar det egentligen rent tekniskt (tänker inte på själva uppvärmningen, utan mer systemets uppbyggnad, t.ex. är det luftventilering i varje rum, eller enbart på badrum, köksfläkt osv?). Är väldigt okunnig på den här biten vad gäller frånluft, vet bara att principen är att man tar tillvara på den varma luften som ventileras ut :)

Japp, västra götaland är det som huset ska byggas i. Ungefär i mitten av Bohuslän.

2. M
    Medlem Nivå 11
    En frånluftsvärmepump, tex Nibe 750 behöver ventiler ovanför fönster i huset för att få in ny (kall) luft. Ju mer ju bättre. Den använder luften för att göra varmvatten. Eftersom den inte är super-effektiv så sitter där en elpatron i som stöttar när behovet är större. I badrum, kök och tvättstuga har du ventiler i taket för att suga ut dålig luft.

Att den är så populär är för att det i stort sett är enda allt-i-ett-lösningen som uppfyller Boverkets krav i en storlek som passar en tvättstuga. Om det är en bra lösning? På papperet, absolut. I verkligheten, mera tveksamt. I mina ögon, nej.

En NIBE 750 kostar väl runt 80.000:-. Ganska enkel installation så inte mycket tillkommer.

Ett FTX-aggregat är en betydligt enklare konstruktion. Ingen kompressor utan bara fläktar och en värmeväxlare. Ett FTX-aggregat håller länge.

3. Z
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar Mainstream!
    Jag antog lite just det, att det ser bättre ut på pappret än i verkligheten..
    Vad har du själv för värmesystem/vad skulle du välja? Motivera gärna varför eller förklara hur du upplever att det fungerar! (Bor du i lägenhet så är kanske inte frågan lika aktuell..)

4. M
    Medlem Nivå 11
    Du kan se min projekt-tråd även om inte alla delar om uppvärmning är där än.

Jag kommer köra ack-tank med solfångare och vattenmantlad kamin. Ingen värmepump. Separat FTX-system. Har valt denna lösning för att få bästa möjliga inomhusklimat, låga drift-kostnader och möjlighet att utvärdera ett framtida behov av värmepump.

5. J
    Medlem Nivå 8
    Känns inte särskillt "Eko" med vattenmantlad kamin. Eldning med ved kan man helt och hållet glömma i kombination med det folk så populärt kallar Eko om man inte gör det i en modern vedpanna av underförbränningstyp.

6. M
    Medlem Nivå 11
    Jag har inte påstått att vattenmantlad kamin skulle vara "eko". Jag har valt vattenmantlat för att ta till vara värmen som blir när man ändå eldar i vardagsrummet. Ett nybyggt hus blir bastu-varmt om inte värmen kan ta vägen någonstans. Den är mest att se som ett komplement för mys-eldning till vardags och som tillskott om det skulle bli kallt någon dag. Eldning som uppvärmning är inte tillåten i min kommun.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ett enklare sätt att "ta till vara" värmen kan vara en kamin med rejält med täljsten.

Mitt snart 5 år gamla hus blir inte bastuvarmt. Däremot blir den ca 500 kg täljstenen rejält varm,
    och släpper sedan långsamt ifrån sig värmen under natten.

8. J
    Medlem Nivå 8
    Jag vet att du inte påstått det, men tråden handlar väl om uppvärmningssystem i nybyggt hus med eko-tänk, eller har jag fel!?

9. M
    Medlem Nivå 11
    Det gör den. Men trådskaparen frågade vad jag har för uppvärmningssystem. Inte om det var "eko" eller ej.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    För att backa till ursprungsfrågan: Vad innebär "ekotänk" när det gäller husbygge egentligen?
    Ekologiskt? Ekonomiskt?

Eller är det bara (som jag misstänker) ett flum-ord utan någon egentlig mening?

• Laddar…
  11. haavard
    Medlem Nivå 11
    Håller inte med alls. Det blir så klart sämre än att inte värma ett hus alls, men vid jämförande med andra uppvärmningsmetoder hamnar det i toppskiktet. (Jag förutsätter då att det är en modern kamin.)

12. J
    Medlem Nivå 8
    Släng gärna upp emissionsdata på de kaminer du menar är moderna..

13. J
    Medlem Nivå 8
    Mest troligt flum i kubik.. Ungefär som med Toyota prius och dess miljövänlighet.. Livscykeljämförelsen mellan Prius och en Landrover Defender från tidigt 80-tal är mer än spännande. Men sådant vill inte miljöhipsters och andra månskensromantiker lyssna till..

14. Z
    Medlem Nivå 4
    KnockOnWood:

Ja jag kanske var lite otydlig men ekovänligt tänker jag att det är så snällt för miljön som möjligt, antingen vid själva tillverkningen av något så det går relativt fort för att minska energiåtgången, eller för att ett material kan brytas ner av naturen på egen hand eller för att det är återvunnet. Det finns ju väldigt många olika aspekter, själv tycker jag allt är bra och att man får göra så gott man kan.
    Eftersom vi vill bygga ett så miljövänligt hus som möjligt, utan plaster och dylikt, så känns det naturligt att även kolla över vilket värmesystem som skulle bli det mest optimala, samt då även ventilationen. Att tillverka mer värme än man behöver kan ju ses som ett slöseri med resurser, tänker jag.

Därför är det väldigt intressant att höra hur andra gått tillväga, val och hur det fallit ut samt om någon har tips på olika aspekter att ta med i planerandet.

I slutändan är det ju vi själva som ändå måste välja att tro på något av de olika systemen och att "det här blir nog bäst för vårt typ av hus, minst påverkan av miljön och mest hållbart långsiktigt (ett plus om det inte kostar skjortan:)

Så jag är otroligt tacksam för alla ni som svarar och delger era tankar eftersom det får mig att tänka på nytt i andra banor.
    😁

• Laddar…
  15. Z
    Medlem Nivå 4
    Jensaro:
    Skulle vara intressant och höra om du har några idéer kring det mest optimala värmesystemet samt ventilation? Eller vad du anser är mest eko/miljövänligt?

Själv vet jag inte, men eftersom vi strävar efter att bygga ett bra hus ur denna synpunkt så har vi funderat en hel del. Och nu kom jag inte vidare i mina egna tankar, därför är det intressant att höra hur andra tänker och ta del av deras erfarenheter :)