Byggahus.se

Nybygge - vilken värmepump ?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Vi bygger ett nytt Trivselhus i ett plan om 165 m2.
    Huset har golvvärme och braskamin.
    Vi hade tänkt oss att värma huset med en IVT495 Twin med "80 m" bergvärme istf den IVT490 som är standard. Detta pga att vi bygger i Östersund (kallt).
    Är det bättre att gå på full bergvärmepump istf 495 Twin ?

2. Gustavson
    Medlem Nivå 4

Re: Nybygge - vilken värmepump ?

Tjenare!
    jag har precis gått igenom samma djungel som dig.
    Fick förslaget från ivt om 495:an för ett år sedan, när jag hörde av mig för ca 1 månad sedan så verkar det som inte ens ivt tror på 495:an. så enligt mig så ska du nog glömma 495:an omedelbart av många anledningar...
    490:n är för lite för ditt hus! och där med bastu, men vad ha i stället???  :-?
    jag ska ha en greeline ht + med vbx frålufts aggregat och ca 320m slang i trädgården.
    folk har fått dille på dessa bergvärmesystem och det borras som aldrig förr, det finns då en övervägande risk att det borras för nära grannens borrhål, vilket kan leda till att båda hålen blir kalla. Föreligger inte denna risk ska du självklart ha bergvärme. Även jordvärme är inte helt komplikationsfritt, det beror helt på dina geologiska förhållande och tomtstorlek. Om du har för liten tomt för "vanlig" jordvärme är ett alternativ (det sista om inget annat funkar) en markkollektor, fast då måste man ha en frålufts modul typ vbx eller flm 30. Dessa markkollektorer har fått oförskämt dålig kritik pga. oförsiktiga och felaktiga installationer.
    Detta är min åsikt efter att ha vänt värmepumpsfrågan ut och in, och andra åsikter är varmt välkommna.
    hoppas det löser sig!

3. L
    Medlem Nivå 1

Hej och tack för svar.
    Mitt resonemang började med att jag hörde att 490 var alltför klen här uppe och då föll sig valet av 495 naturligt för att slippa att elvärmepatronerna går in för ofta.
    Vi trodde i början att vi kunde ha slang/kollektorer men pga grunt liggande berg så tvingades vi välja ett borrhål istället. Vi har fått höra att vi skulle behöva ca 300 m slang och att detta inte var en bra lösning jmft med borrning, bl a kostnadsmässigt pga av berget.
    Nu är jag mera osäker efter din info ang vad IVT själva förmedlar rörande 495.

Menar du 495 när du skriver "490 är för liten ..." ?
    Vad finns det ytterligare för anledningar att glömma 495 förutom det som du har skrivit (vad har IVT antytt till dig ang 495) ?

mvh

4. C
    Medlem Nivå 14

490 ger 2 kw
    495 ger 4kW
    min vatten kokare ger 2,2kW

du ska ha berkvärme, altså riktig bergvärme & en pump som ger 6-7 kW
    Det är inte så mycke dyrare än 495:an, då du ändå tänkt borra. Det är inte så mycke dyrare att borra djupare (du borde borra en 150m eller så)

5. K
    Medlem Nivå 4

Jag klarar mig bra med min vattenkokare ;D Har börjat mäta Värme + VV med separatmätare och hittintills har vi en medelförbrukning på 16,2kWh/dygn, 675W betydligt mycket mindre än din vattenkokare  ;) :)
    Men nu bor jag iofs på västkusten där vi har temperaturer på 6-10grC  :surprised: i Januari

Det jag vill belysa är att ett nybyggt hus klarar sig ganska långt på 4kW, köp till en tjusig braskamin och man klarar sig bra länge utan eltillskott.

6. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Det bästa man kan göra är att få en energikalkyl gjord för sitt eget hus. Då ser man svart på vitt var man har för behov och kan därigenom skaffa rätt värmeanläggning.

Sök gärna vägledning här på forumet men innan du går och gör en investering när det gäller något som är såpass viktigt skulle iaf jag få mina förutsättningar utredda.

Har här i forumet flera gånger läst upprörda inlägg av dem som "lurats" att välja en 490 eller 495 till ett stort hus.

7. C
    Medlem Nivå 14

men det är knapast normalt att du har +10 grader i januari!
    kolla om du klarar dig utan elpatron om du durschar när det är nån minusgrader ute

8. 2
    Medlem Nivå 11

Nu är huset i Östersund.. ::)

9. kungkokos
    Medlem Nivå 8

Hej!

Vi har tyvärr inte råd med bergvärme, utan hade tänkt köra på IVT490 som är standard. Huset skall bli 170 kvm på 1,5 plan och skall ligga i Uppsalatrakten. Efter att ha läst på forumen så verkar det inte vara någon bra idé med IVT490. Vad skall man göra istället?

Tacksam för hjälp!

10. C
    Medlem Nivå 14

har inte råd?
    själv hade jag inte råd att inte ta bergvärme!

du som bygger nytt, ska givetvis kolla om du kan ha jordvärme

11. kungkokos
    Medlem Nivå 8

Ja, på lång sikt förstår jag också nödvändigheten, men den där lilla detaljen med att hosta upp pengar som inte finns kan vara lite problematisk för vissa banker/husbolag...Köpte en Trisslott idag - får se om det hjälper. :-/

Fjärrvärme?
    Pellets?
    Comfortzone CE-50?

Inget av detta som kan vara bra alternativ?

12. S
    Medlem Nivå 5

Vi har byggt ett 1 1/2 planare på 167 kvm i Stockholmsområdet. Som standard ingick en IVT 490. Denna bytte vi ut mot en CE 50. Vi har i dagsläget bott i huset i snart två månader och det är kanske lite tidigt att uttala sig om hur bra denna är. Hur som helst så har vi i december och januari snittat ca 40 kWh per dag i elförbrukning inkl hushållsel. Vi har klarat oss ända ned till -8 grader utan att elpatronen har behövt gå, även kombinerat med badande.

Jag skulle säga att ni bör ha en annan värmekälla än en 490 i ett så stort hus som 170 kvm. Det är faktiskt som CarMan säger, har ni råd att inte välja en bättre värmekälla?

13. C
    Medlem Nivå 14

allt kan man se från olika håll:

fins inte penag har man inte råd att bygga.
    har du inte råd med en energi källa som gör att du långsiktigt kommer att ha låga uppvärmningskostnader så komer du aldrig ha nångre pengar över.

14. kungkokos
    Medlem Nivå 8

Hej Carman,

Tack för den onödiga analysen av min privata situation och beslut att bygga. Jag väljer att inte bemöta dina spekulationer på dessa punkter. Vore tacksam om vi istället kunde hålla oss till ämnet och hjälpa varandra att hitta bästa möjliga lösning efter olika förutsättningar. OK?

Sylvester - tack för din svar. Jag har själv funderat på CE 50. Är du nöjd? Förbrukningen verkar väl helt OK med 40 kW, även fast det är varm vinter i år?
    Vad tror ni är bäst? Fjärrvärme med FTX eller CE-50 för sig självt? Kostnaden blir väl ungefär lika?

15. Overlander
    Medlem Nivå 5

Klart du inte ska kasta ut pengar i onödan nya hus är betydligt energi snålare än det gammla dragiga kåkarna som jag och uppenbarligen carman verkar bo i då man måste ha ett monster till värmesystem (själv har jag 20 kw bergvärme).

Comfortzone är enligt min menning mer än tillräcklig i ett nybygt hus (om det nu inte är ett billigt sydeuropeiskt hus utan isolering).
    Fjärrvärme visst men känns lite för enkelt samt att man är lite för låst i mina ögon.
    Pellets visst men då får man räkna med att man behöver ett större pannrum samt att det medför lite mer jobb.

Alla har inte behov för bergvärme och det är långt ifrån den optimala lösningen i alla instalationer.

Däremot ska man nog akta sig för 2 kw frånlufts pumpar det är ett utdöende släkte.

Sen ska man inte heller förkasta dom nya Luft/vatten pumparna typ Airwell, Aquainverter & Daikin.

Lycka till med bygget och gå på din egen magkänsla men var inte dumsnål och spendera heller inte i onödan.

Se till att du hittar en instalatör som du får förtoende för och som har goda meriter.