Nybygge: Trähus i äldre stil med torn, gigantisk källare och 4m högt garage!

20k läst  93 svar

1. Z
    Husspekulant · Nivå 9
    Nacka kommun har väl bestämt sig för att omvandla sig från trevlig villakommun till miljonprogramsområde?

2. S
    Medlem Nivå 5
    Jobbar vidare med bygglovshandlingar; här kommer en (pågående) fasadskiss från datorn, vad tycks?

fasad_anders1.png

...tornet har blivit lite smalare nu och även lite andra takvinklar bl.a.

....funderar på trappen och tror kanskse jag vill få till en tydligare "farstukvist"?

3. E
    Medlem Nivå 3
    Jag tycker att det ser bra ut, går det att centrera porten lite mer eller krockar den med insidans hall?

Alternativt göra en blindbit som förlänger porten till vänster för lite mer symmetri :)?

4. S
    Medlem Nivå 5
    Se planlösningen nedan... har nog svårt att få till det på ett vettigt vis...?
    upload_2018-6-4_22-2-53.png

5. E
    Medlem Nivå 3
    Ah dörren i det sneda hörnet är inte med på fasadvyn, det förklarar saken, sen blir det ett bryt i innerhörnet också :) då kommer allt se sjukt mycket bättre ut! :)

• Laddar…
  6. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Jag skulle sätta in en garageport med mindre bredd för att kunna utnyttja högra väggens utrymme bättre för skåp, hyllor etc. Alternativt flytta den maximalt till vänster om det räcker.

Stickan

7. Kim Gyllenhorn
    Medlem Nivå 3
    Nu kanske jag missförstår stilen, eller det kanske skulle göra rummen innanför för mörka, men skulle man inte kunna ha en veranda från tornet och ut till vänster? Mer utrymme för snickarglädje och kanske tydligare farstukvist

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 12
    Hur går det?

9. S
    Medlem Nivå 5
    Nu är det äntligen dags för en uppdatering! Nu är ritningarna klara för bygglovsansökan och nu följer lite fasader och planlösningar!

Lite "putsande" är kvar på fasaderna, lite brädor som skall ha andra bredder m.m. för att få till stilen till 100% (enligt min arkitekt som förstår sig på detta bättre). Även snickarglädje etc. är väl än så länge mest illustrativt.

Fasad mot "vägen":
    fasad_s.png
    Från ena sidan:
    fasad_v.png
    Mot baksida/trädgård:
    fasad_n.png

Planlösning nedre plan:
    plan1.png
    Planlösning vån 2:
    plan2.png
    ....sedan finns det en rejäl källare under allt också! :)

Skall också bygga ett uthus som detalplanen medger och vill då göra det i samma stil. Lite komplicerat blev planlösningen då jag gärna vill få ingången på kortsidan för att kunna placera huset på tomten som jag vill. Som det är nu är kanske fönster och dörr för "tätt" placerade? Tanken är att få till en farstukvist i samma stil som huset på detta uthus också, även om det inte är med på ritningen.

Fasader:
    uthus.png

Planlösning:

uthus_plan.png

Hade såklart varit trevligt med lite färg på fasaderna, men får se om jag kan få till det i någon uppdatering framöver.

Känner mig nöjd, men tar väldigt gärna emot feedback, kritik och frågor, än så länge går ju saker att ändra! :)

Ska försöka bättre mig med uppdateringar framöver, men det har varit fullt upp med annat. Måste ändå säga att själva "grundformen" på huset till stor del är baserad på ett förslag från en användare härifrån!

10. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Det kommer bli riktigt bra (y)

11. B
    Allvetare · Nivå 14
    Fint, men varför ingen WC eller badrum på övervåningen?

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 5
    Oj, borde förklarat det. Det är tanken såklart, men det är inritad på planlösningen jag laddade upp.
    Det och planlösningen för sovrummet ovanför garaget kan/ska ändras lite.

13. J
    Medlem Nivå 1
    Fantastisk ide! ska bli riktigt kul att följa, Gillar stilen skarpt:)

14. Byggglädje
    Medlem Nivå 4
    Riktigt stiligt! Blir spännande att följa :)

15. K
    Medlem Nivå 7
    Vilket fantastiskt hus!

/Krille

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: