Nybygge, rör bakom kommod och silikonfog

839 läst  15 svar

1. 1
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi har precis fått tillträde till vårt nybygge. Det har varit en tuff resa och än är den inte slut.
    Kontrollbesiktning och slutbesiktning gick bra, det var en del små anmärkningar som skall åtgärdas men inget större. Dock har vi efter slutbesiktningen sett en del småfel som vi anmärkt på. Mycket har handlat om slarvfel.

Bland annat bakom våra kommoden i både dusch och badrum så ser det lite konstigt ut där vattenrören går in i väggen. Kan upplysa er om att vi inte har någon kunskap alls och är därför inte insatta i hur det skall se ut.
    Jag trodde att man skulle ha någon form av silikonfog runt rören som går in i väggen. Men enligt arbetsledaren så är det inget fel utan skall se ut så, se bilderna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    thumbnail_IMG_20190211_230137.jpg
    thumbnail_IMG_20190211_230145.jpg
    thumbnail_IMG_20190211_230110.jpg
    thumbnail_IMG_20190211_231159.jpg

Silikonfog saknas även mellan handfatet och väggen, jag förstår argumentet till att man inte vill sätta det för att den med tiden blir ful men samtidigt föredrar jag hellre att byta en silikonfog än att byta hela kommoden för att den eventuellt blivit vattenskadad.

Har ni några synpunkter eller någon input till mina två funderingar?

2. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 14
    Kan tycka att man sätter åtminstone täckbrickor runt rören för utseendets skull men det finns inga krav.

Silikon vid vasken tycker jag hör dit för det inte ska rinna ner vatten och förstöra kommoden.
    Väljer dock att lägga i samma färg som kakelfogen när jag gör badrum för den håller sig fräsch längre än en transparent silikon.

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  4. 1
    Medlem Nivå 1
    Tack för infon, det är ingen större fara då om vatten skulle rinna ner på rören? Jag är helt okunnig och oroar mig för att det Kanske kan leda till någon form av fuktskada?
    Silikokfog har jag påtalat att vi gärna vill ha så jag hoppas de löser det.

5. 1
    Medlem Nivå 1
  6. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag ser det som en risk. Det finns klara regler att skarvarna/kopplingar inte får vara inbyggda för att man ska kunna upptäcka läckande sådana i tid. Dvs kopplingar utgör ett riskmoment.
    Om nu en koppling i ditt fall börjar läcka är det inte omöjligt att vatten kan tränga in mellan röret och kaklet och hamnar i väggen.
    Om inte annat tycker jag det är klart olämpligt och dessutom fult.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Fyll upp med våtrumssilicon mellan kakel och skyddsrör om det inte sitter tätskikt.

Utrymmet mellan PEX och skyddsrör ska vara öppet.

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    NEj utförandet som är där är riskfritt vad gäller läckage. Du ser på bilden ytterröret till rör i rörsystemet, det slutar i höjd med kakelytan, man ser också en gränaktig beläggning på ytterröret. Det är (eller bör iallafall vara) tätskiktet. Man tätar mot ytterröret. Därmed kan inget vatten tränga in i väggen, det finns alltås ett tätskikt under kaklet, det går ut på ytterröret.

OM det börjar läcka ifrån de synliga kopplingarna, så kan en del vatten följa röret och hamnar då alltså i ytterröret, det kommer att rinna ut i den ände av ytterröret som ligger lägst.

Det som däremot ser ut att vara fel, är att rören inte är fixerade. Om man har en väggbricka, som ex. den på bilden i inlägg #3, så sitter pexröret fast i brickan som i sin tur sitter fast i väggen. Inget kan röra på sig. Om det inte är fixerat så finns det en risk att tryckstötar, värmerörelser osv. kan få kopplingen att bli utmattad, så att den börjar läcka eller tom att röret hoppar loss helt från kopplingen.

Jag vet inte hur stor den risken är i realiteten, men väggbrickorna finns av en anledning.

• Laddar…
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Till TS, du kan kontakta säkert vatten (branschorganisationen för VVS), som antingen kan skicka ett utlåtande baserat på bilderna, ett utlåtande som ev. kan få din byggare att följa reglerna, eller så kan de skicka ut en bes. man som skriver ett formellt protokoll, till en kostnad.

Ev. kan du kolla vad det är för fabrikat på PEX rören och kontakta tillverkaren för ett utlåtande.

10. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 14
    Absolut ingen fara alls då man får förutsätta att de satt tätskikt som sig bör runt rörets yttre hölje.

Nej snälla... VAR finns det inbyggda kopplingar i detta fallet ???
    Hur ska vatten kunna hamna "i väggen" när man sätter tätmanschetter mot det yttre röret ???
    Fult är en annan sak, det håller jag med dig om men resten har du fel i.

11. R
    Nybyggare Nivå 3
    Hej!

Har exakt samma i vårat nybygge.

Besiktningsmannen dömde ut och sa att de ska sitta täckbrickor där som fixerar rören.
    Sådana som krilleman la in en bild på

Rörmokaren säger att han kan sätta dit täckbrickor i plast.

Har varit i kontakt med säkervatten, fick inget bra svar

Uponor som är tillverkare av röret skrev att täckbricka saknas

Vatette som är tillverkare av rörmokarens kopplingar skrev att de saknas en täckbricka

Har påtalat de för rör firman utan återkoppling.

Håller inne pengar sedan 6månader pga bland annat detta.

12. P
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  13. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Jag väljer att bygga en egen för att:

1. Behövde fördelare för 4 rör, 3 st 15 mm och 1 st 18 mm. Hittade ingen färdig lösning.
    2. Bedömde att montering av manschetter skulle bli bättre med en större separering än 40 mm mellan rören. Tror inte mitt tätskiktssysyem har manschetter för många rör, i alla fall inte 4 st.

Fördelaren kommer att vara dold i kommod.

14. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag har inte sagt att kopplingarna är inbyggda för det är dom inte. Men jag sa att kopplingar kan läcka och i så fall kan läckagevatten hamna mellan ytterrör och in i väggen. Jag ser inte tydligt att tätskiktet är uppdraget mot ytterröret men det får fackmännen avgöra.

15. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 14
    Så tolkar ju iaf jag ditt inlägg när du skriver om att kopplingar inte får vara inbyggda etc.

Det är ju ganska svårt att se då rörmanschetter inte sticker fram men är tärskiktet korrekt utfört finns där ju ingen möjlighet för läckage den vägen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: