Byggahus.se

Nybygge Panncentral Kulvert Solvärme Vattenmanlad kamin

1. S
    Medlem · Dalarnas · 153 inlägg

swedjeep

Medlem
    Hej en teknik tråd om en ide för hus som är i startgroparna.

Just nu så har jag en ide baserad på erfarenhet med kulvert och pannrum i sidobyggnad i nuvarande bostad.

Det som jag funderar på och som jag gärna tar emot tips om det är rätt eller fel tänkt principiellt.

(Primär värme i pannrum BV/Ved/annat ej bestämt ), ca 12 m2 solpanel, 500-750l acc tank, kulvert ca 10 m med VVC, i huset slavtank för anslutning vattenmantlad kamin + möjlig utbyggnad solvärme ( framtid ).

I övrigt är pannrum placerad i garage / verkstad, både bostadshus och garage verkstad har vattenburen golvvärme.

Tror ni på konceptet eller skulle ni gjort annorlunda, nu har jag inte vägt in styrningar än utan vill säkerställa principen först.

2. M
    Medlem · Värmland · 1 323 inlägg

Mattiaz

Medlem
    Ska du elda med ved så ska du nog fundera på betydligt större acktank för bekvämare eldning.

3. S

swedjeep

Medlem
    Tack, Vet det, just nu är det mer en fråga om principen med Värme, Sol-V, Acc, Kulvert, Slav-Acc, Vatten mantlad kan fungera oavsett slutligt val av primär värme som just nu lutar mest är BV men ej spikat ....Tack för input i a f

4. J
    Medlem · Norrbotten · 1 234 inlägg

jensaro

Medlem
    Varför både VVC och slavtank? Ellerenadr du inte VVC i kulvert?

5. S

swedjeep

Medlem
    Jo VVC i kulvert men hur får jag in vattenmantlad kamin från huset på samma krets om jag inte har en tank på bostads sidan också ?, eller tänker jag helt snett nu, vill görna även ha med möjlighet att bygga på med solvärme på bostaden.

Kulvert är naturligvis Värme + Vatten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.