Ska bygga nytt i södra norrland och tar in elofferter.
215kvm enplansvilla inkl. garage.
30 eluttag, 30 lamputtag och brytare. Inga spottar eller så.
305.000kr inkl. moms har vi fått hittills. Magkänslan säger att det är mycket, vad säger ni?
Dvs hur mycket kan det kosta i material (alla uttag, elcentral, mätarskåp, rör m.m) och hur lång tid kan det kanske ta?
305.000kr inkl. moms har vi fått hittills. Magkänslan säger att det är mycket, vad säger ni?
Dvs hur mycket kan det kosta i material (alla uttag, elcentral, mätarskåp, rör m.m) och hur lång tid kan det kanske ta?
Det brukar kosta mellan 5 och 10 % av den totala byggkostnaden eller ca 1200-1500:-/m2. Och ska ni nå upp till minimistandar (Svensk standard) kan jag aldrig tro att ni klarar er med 30 uttag
Ps
Tidsåtgång 120-150 timmar, tycker ni det blir för dyrt fråga fler.
Ps
Tidsåtgång 120-150 timmar, tycker ni det blir för dyrt fråga fler.
T Tjopptjopp skrev:Ska bygga nytt i södra norrland och tar in elofferter.
Vi betalade ca 160 tkr , enplanshus 172kvm.
Något mindre uttag än ni, men vi har spottar i två badrum , kök och hall. Sen blev det lite extra arbeten utöver det ”vanliga” som installera spottar i köksskåp med mera. . .
vi betalade ca 160 tkr , svensk standard plus en del extra jobb samt spottar, så alltså 930kr/kvm.E elmont skrev:
Hur många skulle du säga att man behöver? Vi har ritat upp på en planlösning och har svårt att hitta fler ställen att sätta uttag på. (jag tänker mig alltså att det är dubbla uttag på de flesta ställen)E elmont skrev:
Omöjligt att säga utan att veta hur huset ser ut men minst ett dubbeluttag (man sätter i princip inget annat utom för speciella ställen som diskmaskin kyl mm) per 3,5 meter väggyta. i kök kanske ca 10 st (för maskiner mm). I garage kanske 5 - 10 beroende på hur man kommer att använda garaget. Sovrum mist 3 men ofta 4 tvättstuga 4-5, vardagsrum 6-10,
Jag har ca 200m2 i byggyta och har ca 40 uttag plus dom som sitter i garage (6 st). Med facit i hand skulle jag satt några till för att slippa några skarvsladdar. Möbleringen har en tendens att ändras med åren.
Jag har ca 200m2 i byggyta och har ca 40 uttag plus dom som sitter i garage (6 st). Med facit i hand skulle jag satt några till för att slippa några skarvsladdar. Möbleringen har en tendens att ändras med åren.
Ok. Det kanske händer att vi lägger till 10 till. Men offerten är som den är nu.E elmont skrev:Omöjligt att säga utan att veta hur huset ser ut men minst ett dubbeluttag (man sätter i princip inget annat utom för speciella ställen som diskmaskin kyl mm) per 3,5 meter väggyta. i kök kanske ca 10 st (för maskiner mm). I garage kanske 5 - 10 beroende på hur man kommer att använda garaget. Sovrum mist 3 men ofta 4 tvättstuga 4-5, vardagsrum 6-10,
Att det skulle vara 50% dyrare per kvm än Mareri t.ex. låter ändå konstigt. Speciellt med tanke på det få antal uttag och inga spottar.
Det beror ju även på vad man får pris på ska man följa standarden så ingår ju även tex datanät, och annan svagström så att rakt av jämföra två olika priser utan att veta förutsättningarna är rätt meningslöst.
Jag kan ju nämna att ca 1000:-/m2 är ett "kalkylpris" som vissa använde sig av för över 10 år sedan.
Men tycker du att det är för dyrt så ta in fler anbud,
Ps
Antalet uttag kanske inte är det som styr prisbilden i någon större mån.
Jag kan ju nämna att ca 1000:-/m2 är ett "kalkylpris" som vissa använde sig av för över 10 år sedan.
Ps
Datanät eller annan svagström ingår inte. Inte heller nånting "smart", spottar eller inkoppling av vitvaror.E elmont skrev:Det beror ju även på vad man får pris på ska man följa standarden så ingår ju även tex datanät, och annan svagström så att rakt av jämföra två olika priser utan att veta förutsättningarna är rätt meningslöst.
Ps
Här är lite mer detaljerat vad som ingick för oss.
grundofferten låg på 115tkr inkl moms.
till det så va det ( ursäkta om jag inte vet vad det igentligen heter
14st uttag för taklampor
3st tv uttag fiber
28st vanliga uttag
En väldans massa lampknappar
Sen har vi dosor inkopplade i varje rum för reglering av golvvärmen
sen är det ju all installation och dragning
I det är det även hyra av elskåp under byggtiden
sen valde vi till tilläggsarbeten för ca 45tkr som spottar ca 25st och inkoppling av spottar i köksskåp med mera . . Spottarna i köksskåpen kommer jag ihåg dom höll på med rätt länge , det va 10st skåp med 2st i varje.
Installation av 10st lampor på fasaden
Plejd kopplat till utomhusbelysningen
vi va otroligt nöjda över dom vi anställde och dom gjorde ett riktigt bra jobb.
Ta in fler offerter.
vart i landet bor du ?
Dom vi anställde arbetar i runt Södermanland , Västmanland och Örebro.
14st uttag för taklampor
3st tv uttag fiber
28st vanliga uttag
sen valde vi till tilläggsarbeten för ca 45tkr som spottar ca 25st och inkoppling av spottar i köksskåp med mera . . Spottarna i köksskåpen kommer jag ihåg dom höll på med rätt länge , det va 10st skåp med 2st i varje.
Ta in fler offerter.
vart i landet bor du ?
Inte mer än 1000,-/m2T Tjopptjopp skrev:Ska bygga nytt i södra norrland och tar in elofferter.
Och minimistandarden bör vara "Svensk standard". Dels för att kunna jämföra olika offerter samt att man får en nivå som är helt OK för dom allra flesta. Sätter man nivån lägre kan man naturligtvis få en betydligt billigare men även med betydligt lägre "kvalitet" på elinstallationen.
Tack för väldetaljerat svar! Vi bor i norrland, så tyvärr kan vi nog inte anlita samma elektriker.M Marerl skrev:Här är lite mer detaljerat vad som ingick för oss.
14st uttag för taklampor
3st tv uttag fiber
28st vanliga uttag
Ta in fler offerter.
vart i landet bor du ?
Men även om ditt jobb skedde för 1.5 år sen så låter det verkligen som att vårat pris är högt satt. Jag ska höra med fler, men även kolla med denna offert om det är så att de per automatik räknar med att vi ska ha tusen olika specialinstallationer.
Var erat pris med eller utan inkoppling av vitvaror?