Byggahus.se

Nybygge garage, fuktspärr eller inte

1. pettak011
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har anlitat en entreprenör som bygger ett garage åt mig och det har kommit upp en diskussion angående diffusionsplast eller inte.
    Enligt entreprenören behövs ingen fuktspärr men när jag frågat runt så får jag olika svar både ifrån byggare och besiktningsmän. Vad gäller egentligen? Vissa säger att det inte behövs när isolering i väggar understiger 200mm andra säger att det alltid ska finnas så länge du har en värmekälla. Pga att då möter varm och kall luft i taket och uppstår fukt. (Garaget ska värmas med luftvärmepump)

2. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Ska garaget vara varmt skall du plast eller likvärdigt. Detta oavsett isoleringstjocklek.

3. pettak011
    Medlem Nivå 1
    Toppen!

4. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Nja , om väggen är isolerad 200mm eller mer är det läge för diffusionsspärr , är det mindre så är gränsen för varmt/kallt så långt ut mot utsidan så en spärr gör ingen nytta.
    Är man rädd om värmen/pengarna blir ytterväggen tätare , mindre värme försvinner.
    Sen ska ju byggnaden ventileras också , finns inga enkla svar :D

Ang 200mm gränsen , går också att diskutera , står byggnaden i Malmö eller Karesuando !

• Laddar…
  5. pettak011
    Medlem Nivå 1
    Byggnaden står söder om Stockholm norr om Mjölby . Den ska användas till både förråd och garage, förråd menas då med att vi har dåliga förvaringsutrymmen i huset så alla tänkbara prylar ska förvaras i garaget. Självklart byggs det enligt norm med ventilation mm. Vad jag inte hittar raka svar på är, om garaget ska hålla 10-15c på vintern ska man eller inte täta. Alla snickare jag pratat med säger samma sak. Alltid täta om du har varmare än frostfritt.

6. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Ibland på sommaren kan det bli kallare i garaget än utanför, detta resulterar i en högre luftfuktighet i garaget , man stänger sas in fukten i garaget med plast i väggarna.
    Personligen har jag 190 mm isolering + plast i ytterväggar på mitt garage :D

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 15
    Iom att det ska vara uppvärmt så är plast att rekommendera.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 11
    kall luft bär mindre fukt än varm luft

själv har jag ett garage med 10 cm isolering+plast+ingen värme ,40 år gammalt inga problem ännu

9. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Samtidigt dras fukt / fäller ut på kalla områden.

10. H
    Medlem Nivå 9
    Musband är bra om du även skall använda det som förråd.

• Laddar…