Hej gott folk,

Som alla coola kidsen vill man ju såklart ha lite avlastningsytor, utbyggnader och nischer i badrummet, så här följer lite frågor om hur man egentligen ska gå tillväga.

Bifogar en jättepedagogisk ritning.

Vid siffran 2 finns ett markerat område som är inbyggnationen för den vägghängda toaletten. Denna skapas "inne" i rummet (eller snarare det tätskiktade området) vilket verkar vara någon form av branschstandard. Den röda markeringen är tätskiktet

Fråga 1.
Vattenlås under badkar. Majs eller bajs? Verkar vara helt okej att köra direkt ned till avlopp vilket tar bort risken för översvämning vid tömning av badkaret, men i alla andra avseenden verkar det sämre. En stor fråga här är vad man ska göra med spill från badkaret? Vi har en plask-entusiastisk 1åring, så det lär svämma över. Bör man med hjälp av lutning rikta det mot duschens avlopp? Verkar som moderna badkar inte tillåter vatten rinna in under badkaret, om så är fallet vill man ju att platån ska ha fall mot mitten och sitt eget vattenlås.

Fråga 2.
Vattenblandaren för badkar. Då den tekniskt sett sitter i väggen, bör man genomföra den bara som i vilken vägg som helst, eller ankrar man den i ytterväggen på själva huset och för den sedan vidare? Bör man flytta tätskiktet till ytterväggen på huset istället och göra utbyggnation markerad med 2 som en till byggnation innuti själva rummet?

Fråga 3.
Har jag missat något som är viktigt?

• Ritad planlösning av badrum med markerade platser för dusch, toalett, badkar och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Påbyggnaden för att dölja cisternen verkar vara ett område som har linjer på diagonalen medan 2 markerar ett område som är utanför tätskiktet. Vad finns här? Varför finns område 2?

1. Någonstans måste det finnas ett vattenlås för annars kommer ju lukterna från avloppsröret att gå upp genom hålet i badkaret.
Alla ställen på golvet ska antingen vara helt plana eller luta mot golvbrunnen. Ingenstans får det finnas ställen dit vattnet rinner och där samlas.

2. Förstår nog inte riktigt vad dina tankar är.

3. Har du noga studerat branschreglerna från Säker vatten (VVS, vägguppbyggnad), BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta, -tapet) och/eller MVK (målat ytskikt)?

BirgitS BirgitS skrev:
Påbyggnaden för att dölja cisternen verkar vara ett område som har linjer på diagonalen medan 2 markerar ett område som är utanför tätskiktet. Vad finns här? Varför finns område 2?

1. Någonstans måste det finnas ett vattenlås för annars kommer ju lukterna från avloppsröret att gå upp genom hålet i badkaret.
Alla ställen på golvet ska antingen vara helt plana eller luta mot golvbrunnen. Ingenstans får det finnas ställen dit vattnet rinner och där samlas.

2. Förstår nog inte riktigt vad dina tankar är.

3. Har du noga studerat branschreglerna från Säker vatten (VVS, vägguppbyggnad), BKR (kakel, klinker), GVK (våtrumsmatta, -tapet) och/eller MVK (målat ytskikt)?
Första frågan där, vad finns utanför område 2, är helt enkelt ytterväggen. Istället för att göra tätskiktet i hela rummet helt fyrkantigt, kakla det, och sen borra upp saker på tätskiktet för att bygga inbyggnationerna för den här avlastningsytan så reglar jag dem ordentligt i själva ytterväggarna och sen tätar jag innanför. Då behövs bara ett lager med kakel och då hela byggnationen i sig är tätad enligt BRKs beskrivningar så borde det absolut duga. Ingen säger att ett rum måste vara fyrkantigt :). Minskar också mängden länkningar på vattenrör etc vilket borde öka säkerheten.

1. Nyare badkar har egna vattenlås som "hänger i luften". Det kan alltså kopplas direkt till ett avlopp som då får gå igenom tätskiktet istället för ett dedikerat vattenlås (så länge det finns annat vattenlås i rummet). Om man kör utan vattenlås kommer alltså allt golv luta mot duschens vattenlås, annars kommer det vara lutat inåt mot sitt eget vattenlås.

2. Praxis när man bygger halvväggar osv är att man bygger dem i redan färdiga rum. Vid byggnation direkt från början har jag nu möjligheten att bygga dem som om de vore en del av rummet i sig, alltså tätskikta "innanför" ist för utanför och sen bygga med våtrumsskivor/metallreglar vilket jag antar är bästa alternativet i annat fall.

3. Jo det har man väl. Det är lite ställen där det uppenbart finns utrymme för diskussion. Våtrumsgips mot vanligt gips är väl klassisk. Metallvinklar i alla hörn? Sen har vi definitionsfrågorna om hur man ska göra med inbyggnaderna jag bygger för blandare badkar etc. Tänker jag använder mig av certifierade hantverkare vid alla rörgenomföringar och vid installation av vattenlås/toalett, eventuellt flytspackling. Borde minimera risken för att man får läpp av försäkringsbolaget om något händer, men det lär det nog inte göra.

BirgitS
1. Bra, då är det ett vattenlås under badkaret och hela golvytan är plan eller lutar mot duschens golvbrunn.

2. Behöver du inte konstruktionsplywood också? Kan det någon gång bli aktuellt att skruva fast något på den uppreglade väggen?

3. Om du med inbyggnader för blandare menar att det ska se ut ungefär så här: https://www.bauhaus.se/tvattstallsblandare-grohe-concetto-round
så ska ju det som är bakom vara i en särskild box för att få det på insidan av tätskiktet t.ex.: https://www.bauhaus.se/lackagebox-grohe-inbyggnadsbox-for-tvattstallsblandare

L Langostanten skrev:
Minskar också mängden länkningar på vattenrör etc vilket borde öka säkerheten.
Inga kopplingar på vattenrör får döljas utan antingen helt synliga, t.ex. under en kommod, eller bakom en inspektionslucka med skvallerrör.
L Langostanten skrev:
Tänker jag använder mig av certifierade hantverkare vid alla rörgenomföringar och vid installation av vattenlås/toalett, eventuellt flytspackling. Borde minimera risken för att man får läpp av försäkringsbolaget om något händer, men det lär det nog inte göra.
Du bör kolla upp vad företaget kräver att få göra för att skriva ett kvalitetsdokument/våtrumsintyg.

Jag tror det är Tece som har en inbyggnadscistern som får vara på väggsidan av tätskiktet. Kan ju göra det enklare när uppbyggnad för cistern och avlastningshylla kan vara i ett stycke.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Bra, då är det ett vattenlås under badkaret och hela golvytan är plan eller lutar mot duschens golvbrunn.

2. Behöver du inte konstruktionsplywood också? Kan det någon gång bli aktuellt att skruva fast något på den uppreglade väggen?

3. Om du med inbyggnader för blandare menar att det ska se ut ungefär så här: [länk]
så ska ju det som är bakom vara i en särskild box för att få det på insidan av tätskiktet t.ex.: [länk]

Inga kopplingar på vattenrör får döljas utan antingen helt synliga, t.ex. under en kommod, eller bakom en inspektionslucka med skvallerrör.

Du bör kolla upp vad företaget kräver att få göra för att skriva ett kvalitetsdokument/våtrumsintyg.

Jag tror det är Tece som har en inbyggnadscistern som får vara på väggsidan av tätskiktet. Kan ju göra det enklare när uppbyggnad för cistern och avlastningshylla kan vara i ett stycke.
1, Jo jag vet vad jag ska göra men frågan är vad som är bäst. Avlopp upp, vattenlås till badkar direkt till avloppet och därmed aldrig översvämning vattenlås utan bara badkarets vattenlås som måste rengöras. Däremot kvarstår frågan hur man gör med spillt vatten ur själva badkaret. Ska det rinna 4m till duschen? Funkar moderna badkar så att man får torka upp allt man spiller?

2. Konstruktionsplywood används mest i vägg-väggar och inte byggnationer efter själva badrummet är klart. Våtrumsskivorna kör fibercement och är rätt stabila, men jag vill hellre köra tätskiktet som jag ritat då jag då får "säkervattenväggar" överallt, vilket ger sinnessjuk stabilitet och högre säkerhet för läckage.

3. Om en sån blandare ska användas så kör vi självklart ett sånt bakstycke, dock tror jag vi kör en vanlig 150/160 blandare med dusch till och då blir det helt enkelt 2 slangar ur vägg.

"Inga kopplingar på vattenrör får döljas utan antingen helt synliga, t.ex. under en kommod, eller bakom en inspektionslucka med skvallerrör."

Precis, för de kan läcka och genom att bara ha en koppling vid utbyggnaden (som då är vägg om tätskiktet kommer "efter den") så minskar man antalet skarvar vilket gör det säkrare.

"Du bör kolla upp vad företaget kräver att få göra för att skriva ett kvalitetsdokument/våtrumsintyg.

Jag tror det är Tece som har en inbyggnadscistern som får vara på väggsidan av tätskiktet. Kan ju göra det enklare när uppbyggnad för cistern och avlastningshylla kan vara i ett stycke."

Såg den men det den gör är att allt spills ut genom en plastpåse in i själva rummet. Känns inte lika långvarigt säkert som en extra nisch för ramen och sen bara det gamla vanliga våtrumsskiva etc för att få in allt. Du har ju ändå skiva mot ram + fix + kakel och det är enbart precis bakom själva toaletten som det "bara" är så. Det duger, vi kör det i andra badrummet som är helt fixat av Centro.

Att bygga vägg inne i rummet efter kaklet är satt är inte helt optimalt. Man vill inte använda något organiskt material innanför tätskiktet om det går att undvika och reglar (ibland) och plywood (alltid) är ju organiska. Kakel är inte 100% vattentätt vilket gör att man kan få in fukt mellan tätskikten hur man än gör. Det vill jag helst undvika, även om det är en otroligt långsökt grej som ska kunna få problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.