Hej byggvänner!

Årets byggprojekt är redan i full gång och det byggs så det ryker, men jag skulle behöva er expertis kring lite byggtekniska frågor.

Håller just nu på med ett fristående nybygge intill poolen som ligger på en höjd en bit från boningshuset. Det är ett oisolerat bygge som bara kommer att nyttjas från vår till höst. Golvytan är ca 4,5m*6m. Uppvärmning kommer ske med en braskamin. Regelverket och takstolarna är på plats och härnäst väntar råspont, underlagsduk och bandtäckning. Jag dyker in i frågorna direkt.

1. Väggarna kommer bestå av liggande panel där det inte är glaspartier. Jag tänkte spika denna direkt på väggreglarna utan luftspalt eller vindduk. Detta tycker jag borde funka då bygget är oisolerat. Rätt/fel?

2. Kaminen, som för övrigt inte är inköpt ännu, kommer ha anslutning för 150mm rökrör. Jag tänker mig dra röret enligt bifogad bild för att få röret närmare nocken och undvika en onödigt hög skorsten. Hur ska jag tänka kring rörisolering? Oisolerat upp till strax under taket och sen gå över till isolerat vid takgenomföringen? Halvisolerat? Helisolerat hela vägen?

3. Hur gör jag takgenomföringen? Antar att det finns någon typ av färdig stos att införskaffa? Skulle det fungera att bara fixa två kvadratiska plåtar, en till insidan och en till utsidan, med hål för röret? Hur tätar jag i så fall i skarven mellan rökrör/plåt?

4. Kan jag lägga underlagsduken först, och sen göra hål för genomföringen och sätta stosen/plåten på duken? Hur lägger jag sen duk för att få det tätt?

5. Ska jag införskaffa en plåthuv/skorsten till röret, eller kan jag be plåtslagaren fixa det i samband med takläggningen?

Några andra bra tips gällande installationen av kaminen? Tack på förhand!

Mvh,
Markus

• Schematisk illustration av ett hus med en braskamins rökkanal som leder uppåt nära nocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, bygget ligger ca 40-50 meter från huvudbyggnaden, så det bör ej behövas någon brandklassning.

Efter vidare funderingar så har jag själv hittat svar på ovanstående frågor, och har även tänkt om gällande det vinklade rökröret och kommer låta det gå rakt upp istället. Nu funderar jag mest över hur hur långt det behöver sticka upp för att få tillräckligt med drag vid eldning. Kan 3,1m rökrör räcka? Vet att rekommendationen är 3,5m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.