Byggahus.se
Har haft en certfierad borrare här, som först borrade genom 9 meter lera, sedan 72 meter berg - inget vatten. Därefter spräckning, med då kom det inte tillräckligt med vatten. Så ytterligare en spräckning genomfördes och nu kommer cirka 150-220 liter/h.
Men efter att vattnet stått och runnit ut dygnet runt i snart en månad är vattnet fortfarande grumligt. Luktar inget, smakar inget - men ser ut som man har hällt i några droppar mjölk i ett glas och fyllt på vatten.
I glaset blir en tunn, tunn hinna på botten, men det mesta av det grumliga är kvar i vattnet. Och det ser likadant ut efter 1, 2, 3 dygn i glaset. Det är som fint, fint, så finkornig vitt stendamm.
Checkar vatten som spolas upp ur brunnen, varje dag, men det har under de här veckorna inte blivit någon som helst förändring till det bättre. Vattnet ser likadant ut dag 27, som det gjorde dag 3.
Är det någon som vet hur lång tid det tar innan det blir klart vatten, om det blir klart vatten?
Vad har ni så fall gjort, väntat ut tills det blir klart?
Monterat filter (efter vattenanalysen)?
Står helt rådvill i denna vattenfråga.... Tacksam för råd och tacksam att få höra från andra med liknande erfarenhet.

• Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Tag gärna ett kort och lägg upp.
Det låter dock dessvärre som nån form av lera och den är svår att bli av med.

Efter en månad borde allt borrkax vara borta. Hur och på vilket sätt omsätter du vattnet idag?

20131222_114631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Mogge_73
Så här ser det ut (och oavsett om det är nyss upptappat eller har stått några dygn, enda skillnaden är att det är en liten avfällning i botten, men grumligheten är ändå kvar).

Än har vi inte kopplat in detta vattnet i huset, så det står och pumpas ut så fort vattnet når pumpen (det är bara en tillfällig pump) dygnet runt.

Har även testat intervallpumpning var fjärde timme under en helg, ingen skillnad.
Har testat att låta den stå utan urpumpning alls under ett dygn och sen pumpat ur så mycket vatten som det går via aktuell pump.
Men hur man än gör är det lika grumligt.
Den har nästan stått och pumpat ur i en månad nu (ca 28 dagar tror jag det blir).

Om det är svårt att bli av med återstår väl bara filter då?
Finns det ens filter som kan ta bort denna mycket finkorniga lera eller vad det nu kan vara (man känner ingen smak av lera och man känner heller inga korn, så finkorning är det)?
Eller är det ens idé att låta det stå ytterligare en månad och pumpa ur? (det har inte blivit någon skillnad alls under hela tiden fram till nu)

Det där ser ut som lera, på vilken höjd sitter pumpen? Kan vara ide att testa att lyfta pumpen ett par meter.
När det gäller omsättningen ska du försöka efterlikna normal användning nu. Testa att ta ut små mängder vatten typ 50-100 liter morgon och kväll.

Då ska jag prova det, tack för att du tog dig tid att svara!

TokerOTrötter har det löst sig med ert vatten? Vi har exakt samma problem och behöver tips!

Har också exakt samma problem. PRecis kopplat in vattnet. 110meter djupt 800L/ timma!! sjuka mängder ju :)

L
A Arne999 skrev:
Har också exakt samma problem. PRecis kopplat in vattnet. 110meter djupt 800L/ timma!! sjuka mängder ju :)
Gammal tråd men på nytt aktuell och kommer nog vara det ,
är det grumligt på samma sätt som dom andra , vad säger ett vattenprov om förekomst av lera eller andra organiska ting , för det är något i den vägen som finns
110 meter , på vilket djup kom vattnet

Inget vattenprov ska vänta 2 månader säger dom. Det kom inget vatten utan dom tryckte hålet och vips fick ja 800L/h :) Jag fick vattnet inkopplat för 4h sedan så... :)

L
Först vilken nivå står vattnet på , och sedan nivån när du pumpar , kan mätas bäst med fisklina med en mutter på , lyfta lite då och då . plasket hörs
Det är inte ovanligt att när dom borrar i dag , så kör dom så hårt ( 100 meter på 8 timmar ) och blåser så sprickorna täpps till av microkax , blir som cement i sprickorna och tätar exakt inget vatten , när dom trycker så går tycket in i sprickorna och pressar i kaxet , kan ta några dagar innan det har gått bort , vet du på viken nivå vattnet kommer in , kan vara så att det kommer in en hel i nästan hela hålet , eller upptill , det är mycket kax och har du då pumpen bra djupt så rinner allt skit ner till den , pumpen i ditt fall bör nog sitta minst ca 10 meter från botten , det är där skiten samlas , prova med att inte ta ut så mycket på en gång med att strypa till lite , och kör några timmar då och då , den skit som kommer då från sprickorna sjunker ner

Vattnet blev extremt grumligt igår. Tappade upp ett glas vatten som fick stå över natten... över 1cm bös i botten.. Sliter inte detta på borrhålspumpen? Gissar ju att ja ska pumpa ut MASSA vatten för att detta ska rensas ut ordentligt?

Snacka med borraren idag och han sa att ja skulle tappa en kran på halvfart i 10min vila 30min osv osv... Låter för mig som en droppe i havet.... men men dom borde la veta.

• vatten.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Det var en massa skit det där med så lite vatten
Luktar det , vad smakar det , finns någon bismak ?
Det kan ha blivit ett hål till skitvatten när det trycktes , har du kollat var vattnet står på för djup ,
så du vet vad du kan göra
Har du någon granne med borrhål , fråga om djup och smak

Nu har det blivit mycket bättre! smakar inget, luktar inget men det är ju fortfarande lite grumligt.

närmsta grannen som har borrat har lite järn i vattnet annars helt ok. Ska kolla djupet imorgon

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Gör det och återkom , det grumliga kan kanske gå bort om du har tur :)

Efter samma borrproblem fick jag hur mycket vatten som helst, pumpade nonstopp i 3 veckor, där vattnet pumpat ut hade jag då en hög på typ en kubik borrkax, vattnet var grumligt flera månader. Pumpen höll i 16 år (Grundfoss)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.