Hej, har precis fått borrat en brunn vid sommarhuset.

Mycket vatten påträffades men tyvärr visade det sig att vara en del salt i, analys gjord av borraren visade 360 mg/l
Detta är innan vi börjat pumpa ut och se om det går upp och ner, men vill ändå skaffa mig en uppfattning.

Har läst rekommendationerna och vid denna kloridhalt så är vattnet tjänligt med teknisk och estetisk anmärkning.
problemet är väl att vi har fungerande grävd brunn som har just tjänligt vatten med anmärkning, utan salt men med mycket järn, dock för lite kapacitet för att rena det.

Vill inte lägga enormt mycket pengar på en vattenanläggning som kanske inte ger så mycket bättre vatten än jag redan har. En dyr RO anläggning är jag gärna utan.

Så, hur hög kloridhalt kan man "leva med"? Vad blir konsekvensen mer än att det fräter på metall? Hur klarar sig våtrumsmatta? Tvätt/diskmaskin?

Det kommer mestadels vara pem/pexslang och plastslang invändigt, men inkommande vatten i ett av husen är idag ett friskt kopparrör ifrån 40 talet, vet inte hur det gillar salt i ett längre perspektiv.

När bör man ge upp och använda denna brunn till att enbart fylla badtunnan med?

Ingen som lever med salt vatten? ;)

Har även försökt hitta vilken kloridhalt, i mg/l som havsvatten (västkusten) har, men det verkar svårt, anges ju i %, ibland volym, ibland vikt. Hade varit bra för att kunna få lite perspektiv på det hela.

3.6gram salt i 10 liter vatten skulle jag säga smakar vanligt vatten.

A Alexn72 skrev:
3.6gram salt i 10 liter vatten skulle jag säga smakar vanligt vatten.

Jag ser slitaget på vvs-systemet som det största bekymret, inte smaken. Därför som jag undrar om någon lever med sådant här vatten utan att ha en RO anläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.