Har nyligen fått upp ögonen för z-wave och jag hoppas det går bra att ställa några nybörjarfrågor, men först lite bakgrund:

Har hittills haft G4S larm hemma, kostar 250kr/mån, ingår då en dörrsensor, rörelsedek och en rök dek. Den går inte att styra på distans, finns inga appar e likn, står själv för sim-kortet. Kopplad till larmcentral.

Jag tjänar naturligtvis på eget ägande, därav tanken på att gå över till hemautomation.

Mina generella funderingar:
Kan jag räkna med att tex Fibaro (HC2+ovanstående Fibaro moduler + siren och dyl) kan ersätta min nuvarande larmlösning (utan koppling till larmcentral naturligtvis)?

Jag har läst i andra forum att vissa har larm som är integrerad med deras hemautomationscentral, vad är vitsen med det, om hemautomationen skulle kunna ersätta larmet?

Hur skickas meddelande från HC2 till telefonen, om larmet utlöses? Går det via SMS? Kan den ringa och prata ett meddelande i luren? Hur går den kopplingen till, visst är det strikt via internätet? Så om tjuven kopplar ur sladden till nätet så är allt plötsligt ur funktion??

Några enkla tankar, tacksam er respons!

Du har ju ett driftsäkerhetsproblem med hemauto som larmprodukter har säkrats mot med en batteribackup. Visst går det att köra något ups på HC2n och ditt internetmodem/gateway så att du även klarar strömavbrott. Klipper man fysiskt av kabeln eller fibern är det ändå stendött. Det är inte självklart att ersätta ett befintligt larm med hemautomation. Samverkan är däremot ingen dålig idé. Du kan får det bästa av två världar.

Visst kan man bygga själva detektionsfunktionerna med ett hemautomationssystem. Det är inga problem, sensorerna finns. Det är just driftsäkerheten som man kanske vill garantera sig om det primärt är ett inbrottslarm som det ska agera som.

Fibaro använder ett system där du på förhand köper ett antal SMS och får sådana. Det ska, om man är teknisk nog, gå att skapa pushmeddelanden från fibarosystemet också.

Du ska inte ersätta ett larm med Z-wave. Det är helt enkelt inte tillräckligt driftsäkert. Visst det fungerar hyfsat, men man vill inte ha falsklarm om man har ett system med siren. Och man vill inte att larmet ska utebli om det börjar brinna.

Jag hittade precis buggen som gör att belysningen tänds i sovrummet klockan 00:00 om jag har startat om controllern efter solnedgången. Den typen av problem vill man inte ha med ett larm.

• Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.