Har tagit ner ett barracudatak i huset och ska nu fixa taket igen efter att dödsfällan är eliminerad. Har läst på men är lite nervöst lagd, så tänkte be att att få dubbelkolla:
Är det så enkelt att jag spikar upp glespanel på tvärsen mot plankorna i taket (med avbrott för att få plats med elrören) och sen fästa typ huntonitplattor i glespanelen?
Eller missar jag något?
Är det så enkelt att jag spikar upp glespanel på tvärsen mot plankorna i taket (med avbrott för att få plats med elrören) och sen fästa typ huntonitplattor i glespanelen?
Eller missar jag något?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Så enkelt är det! 
Om den panel som sitter där har lämpliga avstånd med tanke på kommande skivor och du kan dra elen bakom (går att trä mellan panel och isolering) så behöver du inte sätta ett lager gles till, kan spara lite tid, pengar och takhöjd.
Om den panel som sitter där har lämpliga avstånd med tanke på kommande skivor och du kan dra elen bakom (går att trä mellan panel och isolering) så behöver du inte sätta ett lager gles till, kan spara lite tid, pengar och takhöjd.
Att gömma elkabel och sätta innertaket tvärs över glespanelen (stämmer cc-måttet kan du kanske sätta vilket håll du vill) som sitter där känns som den uppenbart bästa/enklaste lösningen om det inte finns någon annan anledning att sänka taket.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ska man vara laglydig så är förläggning av slang behörighetskrävande, så det korta svaret är ja. Om det är ett rimligt krav eller inte kan du ägna resten av veckan till att läsa om i otaliga trådar så kan du bestämma hur du gör. Men ska du göra det på egen hand så försäkra dig om att allt blir korrekt.F fannmo skrev:
Haha, ja med tanke på mitt utgångsläge kanske det är bäst att vara laglydig då. Jag tog ju bort Barracudataket för att undvika brand och död, så då kanske det är dumt att bygga in samma risk på egen hand efteråt 
Tack igen för er tid, då kan jag sätta igång med projektet!
Tack igen för er tid, då kan jag sätta igång med projektet!
Klicka här för att svara