Byggahus.se

Nybörjartips vid klinkning och kakling?

3k läst  12 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Ska klinkra och kakla ett förrådsutrymme som ska bli gästtoalett. Detta blir ett budget-projekt och jag ser det som ett bra tillfälle att lära sig diverse moment då resultatet inte är superviktigt :) Jag ska börja med klinkern, 30x30cm (http://www.byggmax.se/badrum/kakel-och-klinker/klinker/klinker-damasco-30x30-antracit-p06244) Det är första gången jag gör detta så jag tänkte höra om det finns några tips samt svar på ett par frågor jag har:

1. Till klinkern antar jag att det är kryss mellan plattorna som gäller, men vilken storlek ska man ta? Finns väl 2mm, 3mm och 5mm, (kanske fler?), men jag antar det bör vara 5mm för ett klinkergolv?

2. Finns det nåt särskilt sätt att säkerställa att man lägger "rakt" så att det matchar väggen man avslutar emot? Eller brukar det bli rätt så länge första raden blir bra och man kör med kryss?

3. Vilket avstånd till vägg ska man ha? samma som kryssens bredd? Kaklet kommer ju hamna ovanför detta avstånd och dölja det oavsett antar jag.

4. Antar att man också ska börja längst in i rummet och gå ut mot dörren?

Fler frågor dyker nog upp under resans gång :) Andra tips etc välkomnas varmt!

2. J
    Medlem · Nivå 11
    1. Det beror på vilka plattor man har, sågade (som har exakt samma storlek) kan man ha smal fog på.
    Är det olika storlek på plattorna så kan man behöva större fog för att dölja.
    Annars är det smak och tycke.

2. Har du vinkelräta rum? Väj en/två sida/or som ska vara rak och i slutet får man skära/dela plattorna.
    Eller halvera, beror på rummet och utseendet man vill ha var man tar upp skillnader.

3. Mindre än eller lika med kaklets tjocklek, annars mindre än eller lika med golvsockelns tjocklek, jag tror inte att man ska lägga stumt.

4. Inte säkert, man kan börja längs med rummet också, beror på förutsättningarna och var man vill börja.
    Men man vill ju inte bli kvar ståendes i ett hörn o vänta ett dygn.

Obs, jag är inte plattsättare, det är bara min lekmannaerfarenhet som talar ovan...

3. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    1. Börja inte framför toaletten. Varje gång du sitter på toa kommer du att se dina nybörjarmisstag! De första 20 plattorna blir inte lika bra som de sista tjugo när man gör sitt första badrum. :) (Eller andra eller tredje för den delen.)
    2. Köp ett laserpass och ett stativ. Stäm av varje rad kakel. Ibland (nu skrattar proffsen åt mig) så stoppade jag in lite hopvikt papper vid kryssen för att lyfta en platta 1 mm i någon ända, eller skar av 0,5 mm på ett kryss för att sänka en platta och på så sätt hela tiden hålla rät linje. :) Svåraste sist tyckte jag var att få något av hörnen att inte sticka ut (och motsvarande hörn på diagonalen att peta in), alltså att en platta vinklade sig på något sätt.
    3. Fundera ut var du sätter plattorna så att du aldrig får en platta som ska skäras till och bara bli några cm, det blir inte så snyggt. Då kan det vara bättre att skära lite i varje ända.

(Man kan för all del också köpa en bok eller läsa många av broschyrerna i bygghandeln. http://cdon.se/böcker/jeppsson,_anders/kakel,_klinker_&_mosaik-14297971 )

4. Exostor
    Medlem Nivå 6
    Jag använder spikar eller kryss, men sätter dem inte i krysset mellan plattor utan sticker dem parvis med änden först under plattan i horisontalfogen. Sen justerar jag vertikalfogen med ögonmått. Jag har testat snöre också, men tycker det är svårare att justera vertikalfogen då.

Sen är det väldigt viktigt att inte få ut fix mellan plattorna, det syns väldigt väl när man fogat om fixet kommit fram.

Se till också att du inte bara undviker små smala bitar, utan undvik också att få "nästan" hela plattor. Det är svårt att skära mindre än 2 cm.

Skaffa en riktig kakelkap, typ Sigma. Jag har hittills inte lyckats knäcka en enda platta med en billig kakelkap utan att krossa den. Har aldrig krossat en platta med Sigman.

5. H
    Medlem Nivå 5
    Tack för riktigt bra tips!

Tänkte låna en kakelknäckare av en kompis, men han sa att den inte var lämplig för klinker, så jag köpte istället en kap med klinga på biltema. Hoppas den funkar hyffsat...

En sak jag undrar lite över är hur höga tänder man ska på tandspackeln för klinker respektive kakel? Och "hårt" ska man trycka dit plattorna? skiljer väl på golv och vägg här med kan jag tro?

Edit: För klinker - finns det för övrigt nåt sätt att "platta till" över ett gäng plattor är man satt dem, så att de alla hamnar på samma höjd (om de nu inte redan var det..)?

Redigerat 28 mar 2014 14:56
  6. Exostor
    Medlem Nivå 6
    Jag har en 5mm tandspackel både för klinker och kakel.

Vad gäller höjden brukar jag ha ett kort vattpass eller rak träbit som jag "känner" med.

7. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Mycket att det du frågar finns i böcker och broschyrer. Du får jättegärna fråga hur mycket du vill men risken är att du glömmer fråga något! :) Tandstorleken beror på plattans storlek samt typ av undersida, underlaget mm. Och vinklar du tandkammen när du drar får du ju mindre fix på väggen.

Det kan också vara en bra idé att plocka ner en platta då och då direkt efter att du satt den*och kolla att du har rätt teknik och får fix på hela plattans baksida. Och som Exostor skrev, tar du inte bort fix som kryper upp mellan plattorna direkt blir det väldigt svårt att få bort det senare. Man måste ju vara försiktig så att man inte skadar tätskiktet.

8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Prova att kapa några plattor innan du sätter igång på "riktigt". Min (ringa) erfarenhet är att klinkersågar är tröttsamt långsamma och slabbiga. OK för "urtag" och diverse finlir men jobbiga för att "halvera" många plattor mot flera väggar.

En riktig "knäck" kan du ju hyra om du tycker det är dyrt/onödigt att köpa.

9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Här finns en från Casco. Går inte i god för innehållet men skulle tro att du kan få en del vettiga råd där. Googlar du lite hittar du hur mycket som helst.

10. L
    Medlem Nivå 8
    Vi köpte Biltemas "proffsknäckare" för runt 500 lappen och vi har helkaklat ett badrum, golvet i en tvättstuga och en lång korridor (granitkakel) och inte en enda platta har gått sönder oavsiktligt. Eller ja nån, men det är för vi som alfredo tyckte sågen var slabbig och långsam och därför chansat på att knäcka bort alldeles för lite från plattan.

Mitt nybörjartips är att lägga ut plattorna innan och kolla hur det blir med skärningar osv, som sagt är det inte säkert att väggarna är vinkelräta och det kan leda till en hel del grubblerier. t ex vad gör man om det nästan går jämt ut, dvs alldeles för lite att skära till en ny platta (vi hade behövt skära en ca 0,4 cm platta och väggen var inte rak så det växte till 1 cm). Då får man ju fundera över om man kan dölja en tjockare fog längs en vägg eller om man ska försöka smeta ut det, men då blir inte heller plattraderna raka. Ja, det uppstår en massa klurigheter längs med vägen. I tvättstugan var också väggarna sneda men där gick det inte jämnt ut med plattstorleken så där löste vi det genom att utgå från en linje i mitten och sen kapa alla plattor längs med alla väggar.
    Fundera på var du kommer se när du är klar, vi var för att få rätt referens i rummet tvungna att börja under ett fönster, det är inget att rekommendera eftersom som nån skriver, de första 20 plattorna har man inte fått in snitsen. Men det finns en förlåtande faktor, fogen, den förlåter inte allt men mer än man tror första gången faktiskt.
    Tänk också på att du stirrar på varje platta en och en när du lägger/sätter dem. Det gör du aldrig sen, förutom de framför toan eller om nån verkligen halkat snett eller liknande (inte hänt oss som tur är). Är du som oss, extremt petnoga så backa tillbaka ibland och fundera på vad du egentligen ska ha rummet till. Dvs du ska inte ha dina mingelpartyn där utan mest sitta och bajsa och kanske läsa en tidning :)

vi använde cascos beskrivning com länkas till och tyckte den var bra, finns även många filmer på youtube där man kan få tips (sen får man själv fundera på vilka som är bra). Men så länge man aktar sig noga för att ta hål på tätskikt är det ganska lite som kan gå fel.

Hälsningar från två perfektionister som var nybörjare i maj men som blev väldigt nöjda med slutresultatet.

11. D09
    Medlem · Nivå 25
    jag brukar använda ett krysslaser, väga in en bräda som har typ samma storlek som sista plattan ska ha ( där brädan ligger ) sen kaklar jag emot denna. Börjar från mitten och utåt.
    Dagen efter tar jag bort brädan.

Använder ofta spackelspade med lite djupare tänder, lättare att passera ev ojämnhet som överraskar.

Använder kryss. Men petar inte in dom så långt.

Se till att få bort bruk direkt som kan synas sen.

Fogningen brukar jag göra lite lösare än vanligt, lättare att få i och sen gör jag rent det ganska snabbt genom att dra fingret i spåret för att få en jämn fog. Tycker att fog ofta torkar väldigt fort. Sen grovstädar jag kakelplattorna efter en ca 40 min om jag inte minns fel.

12. H
    Medlem Nivå 5
    Tack för alla bra tips, det hjälpte och nu har jag lagt golvet iaf. Det hela var lite kladdigare än jag trott, att lägga dit kryss etc var pilligt. Tror det blev hyffsat, men inser hur jobbigt det kommer bli att göra väggarna nu :)

13. D09
    Medlem · Nivå 25
    Börja med den vägg som syns minst så har du lite extra lärotid :)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka