Hej!

Ska byta spolblandare i garaget och har läst, googlat och sökt på forumet om info om vilka kopplingar jag borde använda. Kan någon vänlig själ bekräfta/dementera att jag tänkt rätt innan jag börjar såga av rören?

Hus från 1968, 16mm kopparrör. Målade. Ska slipa med slipduk, på tvärsen ej längs med.

Ska koppla på blandarfäste, med g15-gänga.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ste-utanpaliggande-rordragning-160-cc-2361079

Tänker mig en 16x15mm klämringskoppling på kopparröret och en anslutningsslang med slätändar 15mm
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...nslutningsslang-slatande-15-mm-400-mm-2362989

Halvkoppling 15mm x G15 på blandarfästet.

Tänker jag rätt, snett eller helt fel?

Tack!

(Jag är amatör). Det borde fungera. Jag skulle nog i första hand försöka få tag på en koppling med 16mm till G15. Och en slang med G15 i båda ändar. Så man får så få klämkopplingar som möjligt. Får du inte tag på 16-G15. Så iallafall en slang med G15 i ena änden direkt mot blandarfästet.

• Gilla
fannmo
  • Laddar…
Jag hade skippat slangarna. Det ser amatörmässigt ut.

Nu vet jag inte hur de ganla rören sitter, men en 15-16 skarvkoppling och en bit 15 mm rör fram till blandarfästet hade jag kört på.
Sen en 15 halvkoppling mot blandarfästet.

Om rören sitter så att de kunde passa direkt mot blandarfästet så finns det kopplingar även för det.

• Gilla
fannmo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
(Jag är amatör). Det borde fungera. Jag skulle nog i första hand försöka få tag på en koppling med 16mm till G15. Och en slang med G15 i båda ändar. Så man får så få klämkopplingar som möjligt. Får du inte tag på 16-G15. Så iallafall en slang med G15 i ena änden direkt mot blandarfästet.
Det är kanske en enklare väg. Kan jag sätta anslutningsslang direkt mot blandarfästet? Det står specifikt att man ska använda halvkoppling och tänkte att fästet kanske skär sönder packningen i slangen då. Men kanske ska vänta och se hur gängan på fästet ser ut?

L lordi skrev: