Hej!

Ska byta spolblandare i garaget och har läst, googlat och sökt på forumet om info om vilka kopplingar jag borde använda. Kan någon vänlig själ bekräfta/dementera att jag tänkt rätt innan jag börjar såga av rören?

Hus från 1968, 16mm kopparrör. Målade. Ska slipa med slipduk, på tvärsen ej längs med.

Ska koppla på blandarfäste, med g15-gänga.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ste-utanpaliggande-rordragning-160-cc-2361079

Tänker mig en 16x15mm klämringskoppling på kopparröret och en anslutningsslang med slätändar 15mm
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...nslutningsslang-slatande-15-mm-400-mm-2362989

Halvkoppling 15mm x G15 på blandarfästet.

Tänker jag rätt, snett eller helt fel?

Tack!

(Jag är amatör). Det borde fungera. Jag skulle nog i första hand försöka få tag på en koppling med 16mm till G15. Och en slang med G15 i båda ändar. Så man får så få klämkopplingar som möjligt. Får du inte tag på 16-G15. Så iallafall en slang med G15 i ena änden direkt mot blandarfästet.

• Gilla
fannmo
  • Laddar…
Jag hade skippat slangarna. Det ser amatörmässigt ut.

Nu vet jag inte hur de ganla rören sitter, men en 15-16 skarvkoppling och en bit 15 mm rör fram till blandarfästet hade jag kört på.
Sen en 15 halvkoppling mot blandarfästet.

Om rören sitter så att de kunde passa direkt mot blandarfästet så finns det kopplingar även för det.

• Gilla
fannmo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
(Jag är amatör). Det borde fungera. Jag skulle nog i första hand försöka få tag på en koppling med 16mm till G15. Och en slang med G15 i båda ändar. Så man får så få klämkopplingar som möjligt. Får du inte tag på 16-G15. Så iallafall en slang med G15 i ena änden direkt mot blandarfästet.
Det är kanske en enklare väg. Kan jag sätta anslutningsslang direkt mot blandarfästet? Det står specifikt att man ska använda halvkoppling och tänkte att fästet kanske skär sönder packningen i slangen då. Men kanske ska vänta och se hur gängan på fästet ser ut?

L lordi skrev:

Nu vet jag inte hur de ganla rören sitter, men en 15-16 skarvkoppling och en bit 15 mm rör fram till blandarfästet hade jag kört på.

Om rören sitter så att de kunde passa direkt mot blandarfästet så finns det kopplingar även för det.
Håller helt med om amatörmässigheten. Var mest osäker på min förmåga att bocka rören så det blev snyggt. Men kanske är enklare än jag tror?

F fannmo skrev:
Håller helt med om amatörmässigheten. Var mest osäker på min förmåga att bocka rören så det blev snyggt. Men kanske är enklare än jag tror?
Det är oftast inte så knepigt om man bara ska göra någon enstaka bock. Det kräver dock lite övning om man ska göra flera bockar på samma rör och få det snyggt. Och även om man ska följebocka två rör.

Ett bra bockverktyg behövs dock, och det kanske inte alla har liggande hemma i verktygslådan. Men kanske går att låna/hyra.

• Gilla
fannmo
  • Laddar…
Mjuka kopparrör går att bocka, men blir lätt ett veck på dom, antingen har man en bocknyckel eller en bockfjäder för el-rör

• Gilla
fannmo
  • Laddar…
Ska rannsaka mig själv kring min förmodade bockningsförmåga och ta ett beslut snarast. Tack för er hjälp!

Vanliga kopparrör brukar det bli veck på, däremot prisolrör ( dom med vit isolering på ) kan gå att bocka över knät i långa bockar, men kan bli lite platta.

L lordi skrev:
Det är oftast inte så knepigt om man bara ska göra någon enstaka bock. Det kräver dock lite övning om man ska göra flera bockar på samma rör och få det snyggt. Och även om man ska följebocka två rör.

Ett bra bockverktyg behövs dock, och det kanske inte alla har liggande hemma i verktygslådan. Men kanske går att låna/hyra.
L lordi skrev:

Nu har jag tänkt om och tänker att jag skiter i slangarna och kopplar de gamla rören direkt på blandarfästet - får det nog att passa utan större insats. G15-gänga på fästet och 16mm rör, då är det en sån här halvkoppling jag ska ha, eller?

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...pling-forkromad-inv-ganga-16-mm-x-g15-2810345

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.