Byggahus.se

Nybörjarfrågor om Nibe frånluftsvärmepump

1. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Hej,

Är nyinflyttad i ett hus med en nibe f730 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme på undervåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen. När jag flyttade in var värmepumpen inställd på värmekurva 9 och kurvförskjutning -2. Det var en mycket behaglig inomhustemperatur på 23 grader på undervåningen och runt 20-21 där uppe.

Har lite nybörjarfrågor

1. Spelar det någon roll om man ställer inomhustemperaturen med en förskjutning eller med temperatur via en rumsgivare? För mig känns det mer naturligt att välja den temperatur (i Celsius) man vill ha. Har en rumsgivare på undervåningen och en ganska öppen planlösning.

2. Jag har alltid 2 grader kallare på övervåningen. Är det vettigt att sätta en rumsgivare där uppe också så att man kan få en jämnare temperatur genom huset?

2. coconut
    Husägare · 271 inlägg

coconut

Husägare
    Har du samma klimatsystem för både golvvärmen och radiatorerna? Eller har du ett klimatsystem för golvvärmen och ett för radiatorerna?

Jag gissar utifrån att du har kurva 9 att du har ett klimatsystem och separat shunt vid t. Ex golvvärmefördelaren som hanterar rätt temp i golvet?

3. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Ja, det finns bara ett klimatsystem i dagsläget med termostater för golvvärmen i alla rum, som jag satt på max. Och en Nibe rumsgivare i "allrummet" på undervåningen.

4. J
    Medlem · 420 inlägg
    Om du aktiverar rumsgivaren då bestämmer dennaa rum temperaturen i hela huset och kan det eventuellt bli för kallt i de övriga rum när du tex. har besök eller tänder en eventuell kamin. Eller så blir det tvärt om när du vädrar.
    Eftersom du har termostater på slangarna är det kanske smart att skruva loss dem och dubbelkolla om värmekurvan inte är för hög. Du bör välja värmekurvan med alla termostater bortskruvat och ställa in så att det kallaste rummet är bra. Sedan kan rumstermostaten justera ned de övriga rum. På så sätt ser du till att pumpen inte tillverkar onödigt hög temperatur på framledning vilket leder till högre elförbrukning.

Redigerat 26 dec 2022 22:04
    • Laddar…
  5. J
    Medlem · 420 inlägg
    Angående fråga nr2
    Du kan sänka flödet på slangarna på nedervåningen så blir det mer flöde till övervåningen. Bara att prova sig fram.

• Laddar…
  6. DonPablo
    Verktygstokig · Svärje · 767 inlägg

DonPablo

Verktygstokig
    vad har du för flödesinställning i servicemenyn? radiatorer+golvvärme? Ställ den i radiatorer endast.

• Laddar…
  7. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Förstår inte så mycket av det här, inser att jag behöver läsa på lite.

• Laddar…
  8. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Men borde inte systemet kunna lista ut det själv om man har temperaturgivare på flera ställen, t.ex. uppe och nere, i flera rum om det behövs?

9. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Den står på radiator. Vad innebär den inställningen?

10. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Har ett informationsmeddelande som lyder "Kalibrering av luftflödesgivare BS1 är inte utförd".

Det är en helt ny värmepump. Har installatören glömt göra denna kalibrering? Hur viktigt är det?

11. J
    Medlem · 420 inlägg
    dina givare kan endast strypa flödet jämför med slang utan termostaten. För att få högre temperatur när temperaturen är lägre än termostaten är inställd på kan du öka flödet i på värmebärarpump 2 eller öka värmekurva. Eftersom du har för låg temperatur på övervåningen kan det vara så att du måste strypa nedervåningen för att få tillräckligt flöde på övervåningen.

12. J
    Medlem · 420 inlägg
    Det bör funnits en OVK där alla frånluftsdon blev uppmätt. Totalen bör man då skriva in i värmepumpens meny. Om kalibrering inte är utfört eller inskriven kan det bli problem. Jag vet dock tyvärr inte säkert vad som gäller då.

• Laddar…
  13. O
    Medlem · 155 inlägg

oddan

Medlem
    Tack för en bra förklaring!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.