Byggahus.se

Nybörjarfrågor om min AUTOTERM 480 panna

1. Thomas59
    Medlem · Stockholms län · 2 979 inlägg

Thomas59

Medlem
    Hej på er alla!
    Har som nybliven husägare betat av det grundläggande; packa upp kartonger, sätta upp lampor, gardiner mm och nu har turen kommit till värmesystemet.

Bakgrund: Hus i Stockholm 270 m2 byggt 1998, med en (tydligen väldigt skadedrabbad) AUTOTERM 480 värmepanna (elpatron med frånluftsåtervinning) med golvvärme ingjuten i grunden. Har hittat en utegivare och det sitter termostater i de flesta rum.

Vi ägarbytet gick tidigare ägare igenom det mesta av utrustning men man kan väl sammanfatta genomgången med två ord = NOLL KOLL. Han visste i princip i vilket rum pannan stod men inte hur man sköter pannan/reglerar värmen. Tidigare ägarens årsförbrukning var drygt 45 000 kWh?

Värmepannan/elpatronen har nu börjat gå in för att värma huset efter att frånluftsåtervinningen klarat det fram till för ca en månad sedan.

Hittade en bruksanvisning till pannan och har så sakteliga börjat försöka sätta mig in i värmesystemet.

Golven var ojämt varma och det var allmänt lite kallt i huset på sina ställen och den tidigare ägaren sa att termostaterna funkade dåligt och troligen var felkopplade (dvs termostat i ett rum reglerade värmen i ett annat rum???) så det kändes som det var dags att ta tag i saken.

Min första åtgärd var därför att ställa alla termostater på fullt och Grundkurvan på 2 (1-10). 1-2 rekommenderas för golvvärme i betongplatta. Stog tidigare på 3 med finjustering -6. Detta för att kolla att det kom värme till alla golv och att ha en kurva inom rekommendationerna att utgå ifrån.

FRÅGA 1
    Pannan är på 14 kW med 7 effektsteg. På reglerpanelen/displayen kan man se att just nu i kväll är 3 av 7 steg är inkopplade. Kan man utgå från att det är 2 kW/steg (14kW/7steg)? och att pannan just nu drar 6 kW per timme?

FRÅGA 2
    Ca ett dygn efter denna åtgärd (utetemp +-0 till nån plusgrad, kallare på nätterna) är nu inomhustemperaturen mellan 22 till dryg 23 grader (upp från ca 20 grader) och alla golv är nu ungefär lika varma. Skillnaden mellan vatten ut till värmegolvet och in från värmegolvet är 3 grader (33 ut 30 in) = DeltaT? Är detta normalt?

FRÅGA 3
    Ska låta systemet gå något dygn till innan jag justerar ned ytterligare då målsättningen är att ha ca 21 grader inne. Grundkurvan (2 idag) kan finjusteras i en massa steg upp och ned. Ska jag börja med att justera denna NEDÅT eller ska jag testa kurva 1 och om det då blir för kallt finjustera UPPÅT?

FRÅGA 4
    En sista fråga. I bruksanvisningen talas det om rumsgivarstyrning. Menas då termostaterna i de olika rummen eller finns det en separat, enskild givare inomhus vilket jag gissar på men som jag inte kabn hitta (hur ser den ut?).

Då jag testade menyerna/inställningsmöjligheterna (innan justeringen ovan) ändrade jag till rumsgivarstyrning och fick då fram 20 grader önskad temp och 20 grader verklig temp. Ändrade tillbaks till icke(?) rumsgivarstyrning innan jag vidtog de åtgärder jag skev om ovan för att isolera ändring/resultat till en parameter i taget.

Skulle helst vilja slippa rumstermostaterna (som ju troligen är felkopplade) och istället styra med värmekurvorna och inne/utegivare, är det bättre/sämre än rumstermostaterna??

Det jag gjort hitintills bygger på ren gissning från min sida. Är ganska tekniskt lagd men har ingen som helst koll på detta och behöver lite input. Fler frågor kommer.

Mvh Thomas

Redigerat 21 nov 2008 01:06
  2. B
    Medlem · 2 093 inlägg

BAS

Medlem
    Svar.
    1. Vet inte, men det verkar rimligt
    2. 3 grader skillnad mellan stigare (varm) och retur (kall) är helt normalt värde
    3. Justera nedåt, vänta länge, det är ett trögt system
    4. Rumsgivarna försöker reglera var för sig och motverkar ofta pannans justeringar.
    För övrigt så har du gjort helt rätt som justerat upp alla rumsgivare. De är dyra, onödiga och ställer oftast till mer besvär än de är till nytta.
    Låt de vara helt öppna och försök justera värmen på pannan. Då något av rumment blivit "lagom" så har du nått rätt temp ut från pannan. Då kan du börja justera ner de rum som är för varma. Det hade även gått att göra med manuella ventiler.
    Den frånluftvärmepump du har kan du betrakta som elpanna. Den mesta värmen kommer från elpatronerna. Förbered dig på att byta till bergvärme eller annat alternativ som passar bättre för ett hus som drar (om det nu var riktigt) 45.000 kWh per år.
    Kontakta flera leverantörer, försök hitta någon som vet vad han talar om och glöm inte bort hur ventilationen ska fungera om du plockar bort frånluftventilationen

3. Thomas59
    Medlem · Stockholms län · 2 979 inlägg

Thomas59

Medlem
    1 Ja det är ju min gissning och verkar logiskt, någon som vet med säkerhet?
    2 OK tack för det svaret
    3 Ja jag märker att det är trögt. Nu, efter några dagar, börjar det stabilisera sig. Vad är nästa steg? Gå ner på kurva 1 eller justera ner (finsjustera) kurva 2?
    4 OK men är rumsgivarstyrning och termostater samma sak. Jag får uppfattningen att det sitter en CENTRAL INNEGIVARE som man kan koppla in istället för termostaterna i varje rum? Väljer jag RUMSGIVARSTYRNING kan jag se ÖNSKAD och VERKLIG temperatur på panndisplayen. Verkar konstig om VERKLIG temperatur skulle tas från de olika rumstermostaterna. Det skulle i så fall bli ett medelvärde av vad rumstermostatwerna visar???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.