Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nybörjarfrågor om Larm, SPC, Vanderbilt

1. S
    Medlem · 364 inlägg
    Hej,

Har börjat kolla lite på larmlösningar och efter att ha läst på lite så verkar SPC/Vanderbilt vara en vettig lösning för ett litet större system (10+brandvarnare, 10+ rörelsesensorer, 20+magnetkontakter). Jag vill ha ett så öppet system som möjligt där man kan integrera med hemmaautomation och köpa produkter från olika tillverkare. Detta verkar SPC/Vanderbilt lösa. Jag vill köra allt trådat.
    Men nu till mina nybörjarfrågor.

Vanderbilt är ju tillverkaren. Vad är egentligen "SPC", det verkar finnas "SPC" larm från flera tillverkare?

När jag läser på så så finns det stöd från olika "zoner".... Vad är egentligen det? Att man kan expandera med expansionsenheter (som sinsiemellan) pratar XBus fattar jag. Men är "en zon" == en detektor ?????
    Eller kan man på varje output(=zon) koppla flera detektorer i (dvs. är det ett bussprotokoll man kopplar in detektorerna på)?
    Jag vill ju såklart kunna veta exakt vilken brandvarnare som löst ut och/eller exakt vilken magnetkontakt som är öppen/stängd. Om man hänger på flera enheter på varje "output" så behöver ju de såklart ha någon "unik address"....

Kopplat till frågan ovan, hur fungerar det med detektorer, ex. magnetkontakt eller PIR? Vilket "protokoll" skall de prata för att fungera med larmet?

Tacksam för all respons/guidning eller vidare hänvisning...

2. Bästa svaret

gol
    Medlem · Västra Götaland · 577 inlägg

gol

Medlem
    Väldigt klokt att tråda in detektorerna.

SPC är produktnamnet på Vanderbilt's inbrottslarm. Tillverkas enbart av Vanderbilt. Anledningen till att det ibland dyker upp Siemens SPC beror på att produkten tillverkades tidigare av Siemens, men köptes upp av Vanderbilt Industries för flera år sedan. Vanderbilt Industries är ett amerikanskt företag som förutom inbrottslarm även har kamerasystem och passagesystem.

Zone = larmingång = sektion. Till varje zone kopplar man normalt bara en detektor/sensor. Vanligaste magnetkontakt, rörelsedetektot (PIR) eller branddetektor. Detektorerna har reläfunktion (NO=Normally Open, NC=Normally Closed). Detektorerna ansluts till centralapparatens (CA) larmingångar med en strömslinga (två trådar). Genom att dubbelbalansera slingan med motstånd kan man förutom att känna av om detektorn är öppen eller stängd även övervaka sabotage. Hur man dubbelbalanserar kan du googla upp. Det går även (i nödfall) att koppla flera detektorer i serie på en slinga. Nackdelen är då att du inte vet exakt vilken detektor som larmar.

Larmingångarna grupperar man logiskt i larmområden (area) och kan på så sätt larmas av/på på en gång. I en normalstor villa räcker det normalt med ett larmområde. Men har man flera byggnader eller t.ex ett garage som man vill kunna larma separat kan man ha behov av flera larmområden.

3. S
    Medlem · 364 inlägg
    Grymt bra svar! Blev mycket klokare av detta!
    Inser dock att jag kommer att behöva rejält med "expanders", minns jag rätt så är det bara 6 inputs per expander... Då blir det ju en hel del ifall man skall ha 50+ detektorer.... Det verkar ju som en dålig kompromiss att köra i serie, jag vill ju veta vilken brandvarnare som löst ut eller vilket fönster som är öppet...
    Eller finns det andra sätt att lösa detta?
    Har sökt efter ett komplett kopplingsschema för en villa eller liknande, men inte hittat något.

Mvh

4. gol

gol

Medlem
    Du har 8 ingångar på CA. Varje expanderenhet har också 8 ingångar. Expanderenheterna och manöverpaneler ansluter du via en buss, X-bus.

5. S
    Medlem · 364 inlägg
    Kollade just upp mina ritningar och hittade totalt 65(!) enheter.. några kan nog tas bort och det skall säkert kompletteras med något, så det landar nog ungefär där.

Expanders kräver väl separat strömmatning och skall man inte kompromissa bör man väl köpa deras lösning med komplett case inkl. batteribackup för varje expander?
    Tänkte tidigare att man kunde ha ganska många expanders, men isf känns det som man kanske vill begränsa sig något då det blir svårt att hitta utrymme för "flera plastskåp" med strömmatning.

Dessutom så försökte jag kolla upp pris och en expanderbasenhet (housing, 8 inputs, batteri) verkar ju gå på typ 7kkr (svårt att hitta priser) så då får man kanske köra med lite längre kablar istället... blir väl en avvägning såklart.

6. gol

gol

Medlem
    Du behöver inte ha strömförsörning och backup i varje expanderenhet. Utan det gäller bara att se till att strömmen räcker till allt på X-bussen.
    Eftersom det är en så pass stor anläggning, så rekommenderar jag dig starkt att du tar in en larmfirma för projektering, så att du får rätt prylar och riktig installation.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 364 inlägg
    Aha, det låter ju iof bra om man kan få ström till expanders och devices via xbus. Jag har sökt lite men inte hittat någon bra info om hur mycket ström man kan mata via xbus (samt ex. hur mycket ett expander kort drar). Vet du var man kan hitta dessa uppgifter?
    Inser att det finns faktorer som kabellängd och annat som spelar in, men det vore intressant att få lite bättre koll.
    Jo, jag kommer att behöva ta in någon bra firma när det blir dags. Har fått hjälp av en bra elprojektör för att ta fram underlag nu, men i det ingår bara placering av sensorer.
    Tar gärna emot tipps på någon bra kontakt att prata med och för ev. installationshjälp (i Stockholmsområdet

8. gol

gol

Medlem
    X-bussen består av ett par för spänning/ström och ett par för data. Kabelarean för strömmatningen kan behövas anpassas efter avstånd och strömförbrukning. Du får titta i databladen för att se hur mycket varje enhet drar. Sirener drar allra mest, manöverpaneler och rörelse och rökdetektorer en del och magnetkontakter ytterst lite.
    Min grej är att hjälpa Vanderbilt med integration av SPC med hem/fastighetsautomationssystem, så är du intresserad av det kan jag tipsa om några firmor i Stockholmstrakten som jobbar med mina produkter. Skicka isåfall PM.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 364 inlägg
    Aha, nu förstår jag! Jo, just möjligheten till integration mot övrig automation var väl huvudanledningen att jag valde denna lösning.
    Utan dessa produkter (Web gateway / Bridge, etc) hade jag nog inte varit beredd att satsa på ett trådat larmsystem.

Jag hör av mig i PM! :)

10. J
    Medlem · 224 inlägg

Joonazz

Medlem
    Jag har installerat ett spc larm i vår nya villa. Drog några hundra meter orange slang med fördragen larmkabel. Har magnet och ir på separata sektioner. All rök har jag på 1 sektion. Såg inte nyttan med o separera rök då man ändå ska ut om de brinner o jag kan kolla kameror o ringa brandkår om man inte är hemma.

Totalt tror jag jag har 11 IR och 4 magneter (bara dörrarna inte fönster)

Har 2 expander enhetero inget extra strömförsörjning. Ligger nog på gränsen om sirenen drar igång men de får klara sig i en liten villa.
    1 expander har jag monterat inuti huvudkapslingen. Den andra sitter i annan del av villan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.