Byggahus.se
Hej alla erfarna byggare.

Jag köpte hus för inte så längesedan och har med det fått lära mig en hel del.
På baksidan fanns en halvfärdig altan där jag har fått skruva i alla skruvar, byggt räcke, förstärkt överhäng undertill och även lyft upp och lagt dit takpapp.

Nu har jag gett mig på att försöka bygga en trappa runtomkring men har helt kört fast hur jag ska lyckas gera runt hörnet på altanen. Jag har googlat och googlat och kollat på bilder men förstår inte hur jag ska göra.

Vore tacksam om någon kunde ge mig lite tips på hur jag skall göra för att komma runt hörnan?

Bifogar lite bilder.

Tack på förhand

IMG_20140801_145814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätter jag geringen mellan vangstyckena blir det ju ostabilt. Desto längre ut man kommer på stegen desto längre mellan vangstyckena. Längst in går det inte att gera från det ena vangstycket till det andra för att vinkel är för snäv.

IMG_20140801_200733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där hade jag nog också haft problem med.. Ett sätt är att ta geringen mittemellan vangstyckena. Börja underifrån och utifrån, när du lagt trall på nedersta steget så skruvar du fast en regel underifrån i mitten av geringen. Låt den gå kant i kant i framkant, men sticka ut tio cm utanför bakre trallbrädan i bakkant. Sen gör du likadant på steg två. Sen skruvar du en kort bräda i bakkant mellan reglarna. Hoppas det går att förstå vad jag menar, har gjort likadant själv hemma, och det hjälper helt klart stabiliteten. Ska se om jag hittar bilderna..
Sen kan du ju alltid gå upp till 34mm tjock trall också..

Tack för svar, då kanske jag inte är helt sämst då om fler än jag haft problem :)

Tyvärr har jag redan köpt trallvirket så att gå upp en storlek blir dyrt.
Jag tror jag att jag förstår hur du menar. Orkar du leta fram bilderna vore jag dock väldigt tacksam.

Jag hittade denna blogg:
http://norrlandsbloggen.wordpress.com/2012/10/07/regnig-bygghelg/

De verkar ha haft samma problem och har löst det med reglar mellan vangstyckena och sen skall de lägga en bräda på reglarna emellan som går hela vägen ut för att stadga upp. Jag trodde dock i min enfald att det fanns något enklare sätt att bara gera runt hörnet.

En till fråga, vad brukar man använda för mått på täckbrädorna i bak-kant? Steget är ju 170mm. Min tanke var att så ifall använda 28x145mm och sen låta det vara ett hålrum längst in, längst ner som nästan är lika stort som trallen 25mm. Då blir det 25+145 = 170mm. Är det ett vettigt sätt att göra på?

• Gilla
Björn Vikman
  • Laddar…
Egentligen borde du ju ha ett vangstycke under gerningen, men det behöver ha längre anläggningsyta för planstegen. Jag hade lagt ut trall på långsidornas vangstycken, sen korta bitar i hörnet, då kan du rita ut var gerningen skall vara. Efter att du ritat kan du mäta och tillverka ett vangstycke so passar i hörnen. Enklast är att ta tex en 45x95 och skruva på trekanter som sågas ur tex 45x195. Rita upp det uppmätta vangstycket på en spånskiva eller ngt och pussla ihop det.

Är inte speciellt svårt och kommer bli snyggt. Är bara lite pyssligt med mått och vinklar...

Personligen skulle jag ha satt reglar på tvären mellan vangstyckena och byggt vidare på dem. Då kan du utan problem ha skarvarna i de yttre partierna.

Det lutar nog åt att jag sätter reglar emellan och en liggande regel tvärsöver de. Finns ingen plats kvar för att fästa ett till vangstycke emellan och det lät meckigt att bygga ett eget :) Blir till att handla mer virke imorrn dock.

Tack för alla svar

Du måste gera dom befintliga vangstyckena annars får du aldrig ihop det.

10 minuter med en fogsvans sen på med trallen.
Behövs inget mer virke.

Lättast är att ställa vagnstyckerna i hörnet så att gerningarna kommer på dom. 22.5 graders vinkel ska du ha på dom.

Matti_75 skrev:
Lättast är att ställa vagnstyckerna i hörnet så att gerningarna kommer på dom. 22.5 graders vinkel ska du ha på dom.
Fast det funkar ju inte med befintliga, behövs längre anläggningsyta på stegen då..

Liemannen skrev:
Fast det funkar ju inte med befintliga, behövs längre anläggningsyta på stegen då..
Man gerar sättstegen så går det utmärkt

Lutar åt att jag håller med, alldeles för snurrigt just nu, glad att det inte är min trappa.. :D

hantverkare1 skrev:
Man gerar sättstegen så går det utmärkt
Du har fel.

Mät snittytan hos ett plansteg på en rakt kapad bräda och en gerad så går det kanske upp ett ljus.

Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Hmm, nu blev det många olika bud här :)

Det är som nyfniken skriver, och du har väl sett det själv. Ställer du ett likadant vangstycke som dom andra i 22,5 grader kommer det vara för kort.

Nyfniken skrev:
Du har fel.

Mät snittytan hos ett plansteg på en rakt kapad bräda och en gerad så går det kanske upp ett ljus.
Jag har byggt många trappor i vinkel.

Självklart blir snittutan längre om man gerar, därför måste man gera sättsteget vilket gör att plansteget på våningen under blir bredare.

Är du med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.