Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nybörjarfråga angående Tibber

1. V
    Medlem · 1 inlägg

Villa i Spånga

Medlem
    Hej! Har en villa i Spånga, Stockholm. Förbrukar cirka 20000 kWh per år. Bergvärme, vattenburen värme, ingen elbil, 2 vuxna i hushållet.

Ska byta elleverantör, är nyfiken på Tibber då jag (kanske) kan styra vatten och viss värme till "billigare" timmar. Har läst en del här och på andra ställen om Tibber. Men jag har en nybörjarfråga, eller kanske rent dum, fråga:
    Om jag byter elleverantör till Tibber för att kunna följa min elförbrukning timme för timme, måste någonting göras fysiskt hemma hos mej och min mätare? Jag antar att så inte är fallet, men vill kolla (eftersom man inte kan ringa Tibber :thinking:).

Andra frågan: har ju sett att Tibber säger sej kunna mäta vad som går åt till värme, varmvatten, o andra kategorier. Hur lyckas Tibber bestämma vad elen används till? Är det då jag måste hänga på en E-pulse på min mätare, eller?

Tacksam för, och hoppas på, lite enkel vägledning från någon av alla dessa kompetenta personer som verkar finnas här....

2. J
    Medlem · Stockholm · 549 inlägg

JockeHX

Medlem
    Hej!

Om du vill se din förbrukning i realtid via Tibber behöver du hänga på en Tibber Pulse på din mätare, alternativt en Watty om de fortfarande säljer den.

Har du ingen sådan så ser du vad du förbrukar dagen efter i statistik och analys. Men timpriserna dyker upp i appen så du ser vad det kostar under dagen.

Tibbers mjukvara gör en typ av best guess på vad dina förbrukare är, min gissning är att algoritmen de har är att om något kör under en lång tid så är det per automatik uppvärmning och resten förbrukare av olika slag. Jag kan väl säga att den statistiken är inget jag kollar på...

• Laddar…
  3. P
    Verktygstokig · Skåne · 141 inlägg

P-son83

Verktygstokig
    De flesta elleverantörer kan erbjuda timdebitering.
    Det är inget unikt med Tibber, de är dock bättre på marknadsföring...

• Laddar…
  4. Dial_595
    Husägare · Kävlinge · 73 inlägg

Dial_595

Husägare
    Du behöver ha en elmätare med HAN eller P1-port i vilken du sen ansluter en enhet (Pulse) som du kan köpa från Tibber för mätning i realtid. I annat fall är där eftersläpning på en dag.

Du har säkert bekant som redan fixat åt dig, men kan skicka inbjudningskod utifall du behöver om du vill?

• Laddar…
  5. Dial_595
    Husägare · Kävlinge · 73 inlägg

Dial_595

Husägare
    Som tidigare inlägg nämnde gör appen en uppskattning av vilka enheter som står för förbrukningen. Fördelen med mätning i realtid är ju att du själv kan följa effekten när något slås av/på. Det är inte unikt för Tibber (vi har tex Ferroamp Växelriktare som ger samma funktion) men väl användbart. En adderad fördel är att Pulse-enheten i kombination med solceller också kan göra det möjligt att ladda en i ert fall framtida elbil.

6. J
    Medlem · Västerbotten · 12 inlägg

jazzfreaket

Medlem
    Sant, men få andra som har noll öre i påslag på spotpriset. Tibber har endast en fast avgift på 35kr/mån.

7. A
    Medlem · Närke · 225 inlägg

Anaii

Medlem
    Eon var nyss ute och knackade dörr för att erbjuda timdebitering. Högre månadsavgift och påslag. För att inte tala om alla integrationer som jag har via Tibber med lastbalansering och smartladding av bilen, timprisstyrning av bvp etc som jag inte skulle få via Eon.

• Laddar…
  8. Lndv
    Medlem · 6 inlägg

Lndv

Medlem
    Glöm inte att efterregistrera bonus för att få 500kr att handla för i Tibber store, använd den här koden så hjälper du oss båda: 0wz1sjf1

9. B
    Medlem · 4 inlägg

Bobbis123

Medlem
    Om den koden redan är använd kan ni köra på jo7wn1qg

10. A
    Husägare · Sölvesborg · 433 inlägg

amoreex

Husägare
    Hade behövt en kod! :)
    Den som är snabbast o lägger hit en blir det!

11. D
    Medlem · E · 23 956 inlägg
    Är det är fördel att de har system som låser in dig som kund?
    Om man räknar in nykunds rabatter så finns det billigare alternativ.

12. A

amoreex

Husägare
    oftast är det tillverkarens egna appar man har i grunden.
    Sen kan man styra de apparna via tibber med för att ej behöva använda flera olika appar

13. J
    Medlem · Västerbotten · 12 inlägg

jazzfreaket

Medlem
    Hej! Här kommer ett tips! Spar pengar, var schysst mot vår planet och bli av med din onödiga elförbrukning på en och samma gång. Med hjälp av Tibbers smarta timprisavtal kan jag styra min förbrukning till de allra billigaste timmarna, och undvika de höga! Testa du med så får vi båda 500 kr som bonus att använda i Tibber Store. ⚡️ Läs mer här: https://invite.tibber.com/sgio2luc

14. A

amoreex

Husägare
    redan fått!
    Tack ändå!

15. C
    Medlem · Stockholms län · 141 inlägg

Cff

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.