Nybörjare..takpappsfråga

3k läst  2 svar

1. J
    Medlem Nivå 6
    Hejsan,
    Jag ska lägga på takpapp på en enkel vedbod/förråd och har en undran angåede pappspikarna.
    Är det så att man endast skall spika i den kanten som kommer att bli överlappad av nästa våd? Alltså så att det inte kommer att synas några spikar när man är klar? Eller kan man spika överallt på ett papptak?

Jag har råspont som underlag och tänkte bara lägga på ett underlagstak, då det bara är en liten oisolerad bod.

Tack,
    / Jocke

2. H
    Medlem Nivå 1

Re: Nybörjare..takpappsfråga

Lade just ny papp på en utbyggnad efter vattenskada av regnet. Jag köpte trebolit YAM underlagspapp på byggmax och den är inte så bra. Därefter lade jag ovanpå Trebolit överlags papp Glaciär 140, som verkar fin-fin. Tjock, mjuk och ganska flexibel med självhäftning.

Iochmed självklistringen dolde man alla pappspik på pappvåden under och det häftade fint efter lite tilltrampning.

Kanske denna papp vore nåt för dig á 239:- rullen? Är utrymmet lite enklare kanske du kan strunta i underlagspappen?

3. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Nybörjare..takpappsfråga

Finns olika skolar angående spikning!

Jag spikar personligen igenom BÅDA lagren papp, litar inte ett dugg på åldringsbeständigheten av klistret. Dessutom är det grymt svårt att få till ett tak utan några bubblor eller liknande, nej spika på. Hyr gärna en picka för just detta vid lite större tak, grymt smidigt!

Här finns Icopals monteringanvisning:

http://www.icopal.se/icopal_se/icop...pal_monteringsanvisning_underlagstackning.pdf

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: