Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Nybörjare spräcker sten

1. N
    Nybyggare · Stockholm · 205 inlägg

nevinator

Nybyggare
    Ska så småningom börja bygga och då måste den stora bumlingen (c:a 1,5x1,5x2m) som hindrar att breda fordon kan komma in på parkeringen väck. Var först inne på snigeldynamit men läste för ett tag sedan en tråd om spräckkilar som ett bra alternativ. En liten redogörelse nedan som kanske kan hjälpa någon annan som ska ge sig på detta för första gången. Frågor och synkpunkter är välkomna.

Nyinskaffad utrustning:
    4 spräckkilar (20x190mm) och 2 tvåskäriga SDS+ borr (20x310mm) från HME tools
    Borrhammare på 5 J från Jula, Meec röda.

Övrig utrustning som användes:
    Spett
    Grävspade
    Stor och liten kofot
    Slägga
    Heltäckande skyddsglasögon
    Andningsmask
    Cykelpump
    Tryckluft på burk (helt oanvändbar)

Arbetsmetodik:
    Först grävdes det ut litge runt stenen för att underlätta utvidgning. Jag valde sedan ut en bit av stenen som jag bedömde kunde få loss med 4 kilar med 20cm mellan varje, viss hänsyn togs till bergartens riktning. Jag borrade 14cm långa hål, lade borret på kylning i en grushög, bytte till ett svalt borr och körde vidare.
    Jag bedömde att borrhammaren behövde vila 30-60 min efter vart fjärde-sjätte hål då jag tyckte den blev för varm (den blev riktigt varm).
    Dammet borstades bort och hålet blåstes rent med cykelpump. Kilar fördes in och bankades på enligt instruktionsvideos på Youtube.
    Huvudsakligen lossnade stora eller mindre ganska platta sjok, utan att stenen spräcktes i botten. Dessa lossades med hjälp av kofot och baxades bort med spett som hävstång. Efter en dag har en bråkdel av stenen lossat, och mycket återstår (se bild). För att snabba på lite tänker jag införskaffa flerr och hoppas kunna spräcka längre sträckor.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.PNG

Fel jag gjorde:
    -Började borra vertikalt istället för vinkelrätt mot stenens yta. Detta var ett bra sätt att få kilarna att spräcka ytligt och sedan fastna.
    -Hade för få spräckkilar. Måste skaffa 3-4 till för att kunna rå på hela stenens längd.
    -Kilarna hade en tendens att fastna och halva tiden gick åt till att få loss kilar. Antagligen berodde detta på dålig teknik och för stora avstånd mellan kilarna.
    -Släggan var för stor (över 6kg) och gjorde att jag inte orkade hålla på i så långa sessioner.

Övriga lärdomar:
    -Shorts var (medvetet) fel och gav småsår från sprättande sten. Jeans skyddade bättre, men var varmare.
    -Grejerna jag har är antagligen för klena för den storleken på bumling. Denna setup är antagligen perfekt för sten av halva storleken.
    -Stenspräckning är inte trivialt och kräver övning för att man ska bli effektiv.

Jag är medveten om att jag kommer få backning på valet av borrhammare. Kommer dock spräcka smågrejer efter denna större bumling vilket gör att jag hellre köper än hyr, och hellre dimensionerar för det som den ska användas för mest.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. D09
    Medlem · västra götaland · 9 402 inlägg

D09Premiumikon: Hand

Medlem
    Kul jobb :)

Har gjort samma med och likadan borrhammare så den lär duga fint ;)

Borrar du djupare än kilarnas längd?

Dvs kilarna når aldrig borrhålets botten.

Redigerat 19 jul 2019 21:54
  3. Korvgubbe
    Medlem · Östergötland · 1 425 inlägg

Korvgubbe

Medlem
    Du har grävt för dåligt. Frilägg sten, och sätt styrkil på sömmen så kommer den fint ska du se.

4. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Hur långt från väg är detta? Oftast lyckas man stroppa en del så att man kan få in ordentliga slingor under stenen och kan lyfta väck den.
    Men ja, det går ju givetvis inte om avståndet är alltför långt.

5. D09

Medlem
    Du borde kunna göra stor åverkan på den stenen med 4 kilar.

Använder du mejseln till borrhammaren något?

Hittar du kanter på stenen så testa med mejseln. Ser du dammet röra sig på stenen så har du vibrationer som kanske kan lösgöra en eller flera bitar.

6. N

nevinator

Nybyggare
    Kul med kommentarer!

Kul att höra! Jag följer instruktionerna här md >13cm djup: https://xn--sten-sprckning-dib.se/butik/sprackkilar-20mm-x-190mm/

Ja, när det är dags att försöka spräcka större delar ska jag gräva mer. Har försökt få in snitsen med lite mindre delar, hittills, och de har varit frilagda. Förklara gärna styrkil och söm, då jag inte känner till begreppen.

Det är mellan väg och parkering, så inte långt. Har itne tillgång till några större fordon och vågar inte satsa personbilens dragkrok på detta. Kanske när jag fått den mindre!

Det är möjligt, men i de första försöken fastnade kilarna lätt. Vågade inte satsa på störra sprickor med risken att alla fyra kilarna satt fast, utan att ha ytterligare några för att kunna få ut dem sedan.
    Mejseln var ett bra tips, ska försöka mig på med den lite. Stenen är spröd, ser ut som granit.

7. S
    Medlem · Uppsala · 1 154 inlägg

Strontus

Medlem
    Tips från en annan nybörjare är att om kilarna sitter fast så låt de sitta medans du går in och fikar/äter eller liknande, och går och bankar lite till på dem efter någon halvtimma eller så. Spänningen i stenen kan spräcka den efter ett tag.

8. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 414 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Fett på glidytorna på kilarna är viktigt!

9. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Tänker bara att det kanske kan vara värt ett par tusenlappar och ta dit en kranbil.
    Du bevöver antagligen gräva lika mycket ändå, men att istället för att spräcka den sen så försvinner allt i ett stycke.

10. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 898 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Jag har gjort liknande jobb med samma grejer. Det går, men du måste vara noga med att inte köra fast alla kilarna. Således behöver du fler kilar. Jag började med 6 st från HME Tools, nu för några månader sedan köpte jag 10 till från Tradera (lite sämre kvalitet). Viktigt att ha många kilar så att man aldrig kör fast alla samtidigt.

Du behöver absolut inte en 6 kg slägga. Jag jobbar med en 1,5 kg handslägga, det räcker fint. Större slägga medför bara större risk att slå snett och knäcka kilarna. Spett är suveränt, likaså flatmejsel till borrhammaren (men se till att ha ett par, det är lätt att köra fast). Som Strontus skriver ovan så kan du också vänta lite när en kil har blivit stum, efter ett tag rör den sig lite igen.

Viktigast är att se till att kilarna aldrig når botten på borrhålet. När de gör det så kan de inte expandera mer och du riskerar dessutom att knäcka dem.

Jag har typ 10 borr, kör aldrig mer än ett hål per borr innan den får ligga och svalna. Kör med biltemas tvåskäriga 20 mm borrar samt några enstaka bättre (Bosch). Har också fyra fyrskäriga som följde med traderakilarna, de är ungefär som biltemaborren.

• Laddar…
  11. D09

Medlem
    Kanske bara är jag men 13 cm känns lite kort för 190mm kilar?

Det borde ligga på gränsen till att kilarna når botten och sen sitter dom och kan inte expandera mer.

Jag har för mig att jag borrade iaf 20cm hål men fick vara försiktig med att inte tappa ner kilen i hålet.

Låt tyngdkraften köra jobbet med släggan. Man behöver inte ta i för kung och fosterland även om det är kul :)

Redigerat 20 jul 2019 11:59
  12. N

nevinator

Nybyggare
    Jag ska ändå ha utrustningen för att få bort lite mindre bumlingar, så jag börjar försöka spräcka istället.

Jo, fler kilar har jag insett att jag behöver. Släggan var det som fanns, ska skaffa en lättare. Det ska ju hamras en del!
    Tycker det funkar ganska bra att kyla av borren i en grushög. De hinner svalna emellan, begränsningen ligger snarare i att maskinen blir för varm.

Jag tänkte att HME verkar vara auktoriteter inom ämnet, så jag följer instruktionerna. Tycker inte att jag stött på att kilarna gått i botten ännu.
    Den överdimensionerade släggan blev tillräckligt tung utan att jag tog i med rörelsen nedåt! :)

• Laddar…
  13. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 898 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Jag kör med den här, funkar bra och är mindre uttröttande. Har två trekilossläggor också men de är mest jobbiga att svinga i krypgrunden där jag mest jobba.

Jag kan inte påstå att jag tycker att maskinen blir så varm men jag har iofs inte känt efter. Det blir också naturliga pauser när man kört 8-10 hål och sen spräcker.

• Laddar…
  14. U
    Medlem · 3 inlägg

Utlundatomten

Medlem

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.