Byggahus.se
Hej!
Jag är ny här och läser många trådar där många är kloka och kunniga. På måndag ska vi kolla på ett fritidshus på 45 kvm. Jag har en begränsad budget och ska försöka att undvika större renoveringar (men måste man så får det bli så). Min fråga kommer nu till badrummet. Som det ser ut på bild är det en del svartmögel i taket och ev ner på väggen (se bild). Mäklaren sa idag att hon skulle tro att det är ytligt, luktar inte (men vet ej om det verkligen är så)... hur ska jag tänka på måndag, på visningen? Speciella saker jag behöver kolla på? Eller kan man på något sätt under visningen upptäcka att det är ytligt eller mer djupgående mögel? Vilket arbete kan det bli om det är ytligt respektive djupgående?

Stort tack för svar!

/Emma

• 29895737.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut att det gått ned bakom tapeten. Det är knappast ytligt. Det ser dessutom ut som någon redan försökt skrubbat bort en del. Man får tvätta med ättika, betongtvätt eller klorin för att försöka få bort det. Om det finns antydan måste man knacka bort allt som är angripet. Nu är det ju på ett snällt ställe så det är inga större att problem att åtgärda tätskiktet efteråt även om det inte är optimalt. Sen är grundorsaken alltid fukt + undermålig ventilation. Efter åtgärd bör du se till att det är ventilerat ordentligt. Det kan ju räcka med en sån simpel sak som att öppna fönstret när man duschar.

Redigerat:
  • Gilla
nybörjarepåhus och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det ser ju ut att det gått ned bakom tapeten. Det är knappast ytligt. Det ser dessutom ut som någon redan försökt skrubbat bort en del. Man får tvätta med ättika, betongtvätt eller klorin för att försöka få bort det. Om det finns antydan måste man knacka bort allt som är angripet. Nu är det ju på ett snällt ställe så det är inga större att problem att åtgärda tätskiktet efteråt även om det inte är optimalt. Sen är grundorsaken alltid fukt + undermålig ventilation. Efter åtgärd bör du se till att det är ventilerat ordentligt. Det kan ju räcka med en sån simpel sak som att öppna fönstret när man duschar.

Ah okej! Det ”värsta” kan antagligen vara då att vi behöver knacka väggarna och sätta upp nya? Har läst på en del om luftrenare osv, men det kanske blir nästa steg isf- efter man testat att vädra... tack så hemskt mycket för svar!! Vi får se hur det ser ut på visningen på måndag. /Emma

Uppdatering: stugan var fruktansvärt illa. Blev inget. Riva hela huset isf. /Emma

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.